دانستنی های خودرودانستنی های روغن

انتخاب روغن گیربکس مناسب برای انواع گیربکس های اتوماتیک و دستی

معرفی و اهمیت روغن گیربکس

روغن گیربکس (GearBox Oil) یا روغن دنده خودرو یکی از روانکارهای مهم خودرو است که برای روانکاری چرخ دنده ها و قطعات متحرک موجود در سیستم انتقال قدرت خودرو بالاخص جعبه دنده استفاده می‌شود و واسکازین معادل کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می باشد. وجود مایعی روان کننده در این سیستم کاملا ضروری است تا علاوه بر تعویض آسان دنده خودرو موجب کاهش خوردگی و ساییدگی گردد. انتخاب روغن گیربکس مناسب و استفاده صحیح و تعویض به موقع روغن دنده مهم ترین راه حفاظت و نگهداری و افزایش طول عمر جعبه دنده یا گیربکس خودرو می باشد. با این حال بسیاری از رانندگان خودرو توجهی به روغن دنده خودرو ندارند و این امر می تواند منجر به مشکلات اساسی به ویژه در گیربکس های اتوماتیک گردد.

خواص روغن گیربکس

همانطور که در مقاله آشنایی با انواع گیربکس خودرو تشریح گردید، اصلی ترین قطعات موجود در گیربکس خودرو چرخ دنده ها هستند که دائما در حال حرکت و تماس با سایر چرخ دنده ها و قطعات جعبه دنده می باشند. بنابراین روغن دنده با توجه به شرایط عملیاتی سخت و ویژه جعبه دنده، می بایست دارای خواص ویژه ای برای روانکاری گیربکس خودرو باشد.

گرانروی مناسب روغن گیربکس

به جرأت می توان ادعا نمود گرانروی روغن دنده مهمترین ویژگی آن است. روغن گیربکس باید به اندازه کافی سیال باشد تا به راحتی در جعبه دنده – حتی زمانی که هوا سرد است – توانایی گردش داشته باشد. روغن دنده می بایست دارای گرانروی مناسبی باشد تا در سرعت ها و فشارهای و حرارت عملکردی گیربکس با تشکیل لایه های روغن، توزیع روغن به تمام سطوح روان شونده را تضمین نماید. گرانروی موجب اطمینان از ایمنی دنده ها و کارکرد بدون صدای جعبه دنده می باشد.

پایداری برشی عالی

روغن گیربکس می بایست در کارکردهای طولانی بتواند گرانروی مناسب خود را حفظ نماید.

فشارپذیری بالا و ظرفیت تحمل بالا

یكی از مهم ترین خصوصیات عملكردی روغن گیربکس، دارا بودن خاصيت فشارپذيری بالا و ظرفیت تحمل بالا برای به حداقل رساندن فرسايش و سایيدگی چرخ دنده ها بـرای دنـده هایی است كه در شرايط عملیاتی سخت كار می كنند. خاصیت فشارپذیر بالا یا ظرفیت تحمل بار بیشتر با استفاده از مواد افزودنی در روغن دنده تامین می شود. به این نوع روان كننده ها، روانكارهای فشار پذیر (EP: Extreme Pressure) گفته می شود.

پایداری و مقاومت شیمیایی بالا

روغن دنده می بایست در تماس با فلزاتی همچون فولاد، برنز و یا دیگر آلیاژهای مس سازگاری مناسبی داشته باشد و از لحاظ شیمیایی پایداری و مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و سفت شدن در حرارتهای بالا داشته و روی قطعات و چرخ دنده ها لایه روانکار پایداری ایجاد نماید.

ضد زنگ و ضد خوردگی

روغن گیربکس می بایست غیرخورنده باشد تا علاوه بر جلوگیری از خوردگی چرخ دنده ها در اثر واکنش های شیمیایی، از خوردگی شیمیایی سطوح فلزی ممانعت نماید. خاصیت ضد زنگ نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی سطوح فلزی می باشد.

پایداری در برابر کف کردن

ایجاد کف در محیط روانکاری، موجب می گردد که لایه مناسبی از روغن بر روی دندانه ها و چرخ دنده تشکیل نگردد. بنابراین ضدکف بودن از خواص و مشخصه های مهم روغن دنده است که از تشکیل مقادیر بیش از حد کف در جعبه دنده جلوگیری می نماید.

آبگریزی

روغن دنده می بایست قدرت جدا شدن سریع از آب برای حفاظت از تشکیل امولسیون های مضر را دارا باشد. چرا که که رطوبت موجود در محيط اطراف گیربکس به هنگام پايان کار دنده ‏ها تمايل به ميعان دارند، بنابراین روغن دنده بايد توانايی جداسازی و دفع آب و يا رطوبت را داشته باشد.

سازگاری با کاسه نمدها و آب بندها

سازگاری روغن دنده با کاسه نمدها و آب بندها، از امکان واکنش شیمیایی روغن با کاسه نمد و آب بندها جلوگیری می کند.

چسبندگی

درصورتی که روغن دنده دارای چسبندگی مناسبی نباشد، در اثر نیروی گریز از مرکز در سرعت های بالا موجب هدررفت روغن می گردد.

انواع روغن های دنده

گیربکس های اتوماتیک و دستی هر دو به نوعی عملکرد یکسانی دارند که به ما اجازه تعویض دنده برای کنترل سرعت حرکت را می دهد. اما چیزی که باعث اختلاف این دو گیربکس می ­شود نوع فرآیند انتقال قدرت و نوع و عملکرد روغن دنده موجود در گیربکس می باشد.

روغن گیربکس دستی

روغن گیربکس دستی برای جعبه دنده های دستی و دیفرانسیل ها مورد استفاده قرار می گیرد و به MTF مشهور است که مخفف Manual Transmission Fluid می باشد. میزان غلظت روغن دنده دستی به مراتب بیشتر از روغن موتور است. این غلظت بالا در روغن دنده های دستی به خاطر درگیر شدن شدید چرخ دنده­ در گیربکس دستی می باشد. روغن های دنده دستی نیز از نظر طبقه بندی، شباهت زیادی به روغن های موتور دارند. انواع روغن دنده های دستی از لحاظ گرانروی ( ویسکوزیته ) و سطح کیفی روغن دنده طبقه بندی می گردد.

طبقه بندی روغن های گیربکس دستی

گرانروی روغن دنده دستی

برای طبقه بندی روغن های گیربکس دستی براساس غلظت همانند روغن موتور، استانداردهای متعددی همچون SAE، ISO، MIL وجود دارد. در کشور ما معمولا استاندارد انجمن مهندسی خودرو  ( Society of Automotive Engineers ) SAE استفاده می گردد.

درجه های گرانروی SAE طراحی شده برای روغن هـای دنـده اتومبيـل معمـولا 140،90،85W،75Wو250 می باشد. درجه های گرانروی که با حرف W همراه هستند، برای کاربرد در درجـه حـرارتهـای پـايين (فصل زمستان) و درجه های گرانروی بدون حرف W، برای کاربرد در درجه حرارتهای بالا (تابستان) طراحی شده اند.

يک روغن دنده چند درجه ای مثلا SAE 75W-90 ترکيبی از خواص روغن برای درجه حـرارت هـای پـايين مثل يک روغن SAE 75 W عمل می كند و برای درجه حرارتهای بالا مثل خواص روغن دنده تک درجـه SAE 90 عمل می كند. استفاده از روغن دنده چند درجه ای ( مالتی گرید ) در کل سال توصيه شده اسـت.

سطح کیفی روغن دنده های دستی

همان طور که در بالا اشاره گردید، یکی از ویژگی های مهم روغن گیربکس دستی ظرفیت تحمل بار یا فشار پذیر (EP) است. استاندارد API که توسط انیستیتو نفت آمریکا به منظور تفكیک بین روغن های دنده خودرو با سطوح مختلف خواص فشار پذیری (EP) برای روغن دنده های دستی تدوین گردیده است، روغن گیربکس دستی را از لحاظ کیفیت به هفت سطح کیفی زیر تقسیم می کند. البته استاندارد AGMA ( American Gear Manufacturers Association ) نیز برای تقسیم سطوح کیفی روغن دنده وجود دارد، که چندان مرسوم نمی باشد.

API ماهیت و موارد مصرف
API GL-1 روغن پایه بدون مواد افزودنی برای استفاده در دنده های مخروطی و مارپیچی تحت شرایط ساده کار
API GL-2 روغن گیربکس با ماده افزودنی ضدساییدگی برای شرایط کاری دنده های مارپیچی و محورهای تحت شرایط کار سنگین تر از شرایط GL-1
API GL-3 روغن با ماده افزودنی فشارپذیری بالا برای شرایط کاری دنده های مخروطی، محورها و سیستم انتقال نیروی دنده های دستی با سرعت و فشار بار بالاتر
API GL-4 روغن دنده مناسب برای جعبه دنده های دستی همزمان(Synchronized) بسیاری از خودروهای سواری و سنگین که در آنها از چرخ دنده های هیپوئید استفاده می گردد. (معادل MIL-L-2105 B)
API GL-5 روغن گیربکس با مقداری بیشتری از مواد افزودنی EP، مناسب برای دنده های هیپوئید و دیفرانسیل خودروهای سبک و سنگین که در شرایط بسیار سخت کار می کنند. (معادل MIL-L-2105 C/D)
API GL-6 روغن دنده مخصوص نوع خاصی از چرخ دنده هیپوئید که هم اکنون کمتر ساخته می شود و خارج از رده است.
API MT-1 روغن گیربکس برای جعبه دنده های دستی ناهمزمان(non Synchronized) که در خودروهای سنگین و اتوبوس ها و کامیون ها وجود دارد. حاوی مواد افزودنی پایداری در برابر حرارت و سایش و مواد ممانعت کننده که از تخریب واشرهای روغن بسته به نیاز شرایط کاربرد، با ماده افزودنی EP یا بدون ماده افزودنی تولید می شود.

معمولا اکثر اتومبیل های مدرن با جعبه دنده دستی به روغن دنده با سطوح کیفی همچون API GL-4 و API GL-5 نیاز دارند. برای انتخاب روغن گیربکس دستی مناسب هر خودرو می بایست با مراجعه به دفترچه خودرو، گرانروی و سطح کیفی توصیه شده برای روغن دنده دستی را مشخص نمود و از میان برندهای معتبر تولید کننده روغن دنده و روانکارهای خودرویی، روغن دنده مناسب را خریداری نمایید.

اهمیت تعویض روغن دنده دستی

روغن گیربکس دستی، انتخاب روغن گیربکس مناسب، روغن دنده دستی مناسب

روغن دنده دستی نیز همانند سایر روغن ها و سیالات خودرو نیاز به تعویض دارد. مشکل اصلی در گیربکس دستی، پایین آمدن کیفیت روغن نیست، بلکه آلودگی روغن گیربکس است چرا که در جعبه دنده دستی معمولا کیفیت روغن دنده ثابت می باشد ولی براده ها و ذرات کوچک فلزی ناشی از تماس چرخ دنده ها با یکدیگر موجب آلودگی روغن گیربکس می گردند. همین براده های ریز میکروسکوپی می تواند عملکرد روغن را مختل نماید. کاهش روانکاری روغن دنده، موجب کاهش عمر جعبه دنده دستی و سیستم انتقال قدرت می گردد. تعویض به‌ موقع روغن گیربکس باعث روان کار کردن گیربکس، افزايش عمر مفيد قطعات، كاهش درجه حرارت گيربكس، كاهش سر و صدا و در نهايت بهبود عملكرد آن می‌شود.

انتخاب روغن دنده دستی مناسب

همانند سایر روغن ها و سیالات، دفترچه راهنمای خودرو بهترین منبع تعیین حجم، گرانروی و سطح کیفی مناسب روغن گیربکس دستی خودرو است. در دفترچه راهنمای خودروهای مدل گیربکس دستی آریو ( زوتی Z300) ، برلیانس H220 و H230 ، جک S3 و S5 و تویوتا یاریس (Yaris) در مدل های دنده دستی روغن گیربکس دستی مناسب این خودروها می بایست دارای سطح کیفی API GL-4 و گرانروی SAE 75W/90 باشند. روغن دنده پترونول فول گیر ۴ با API GL-4 و SAE 75W90 انتخابی مناسب برای جعبه دنده دستی این خودروها می باشد.

همچنین در دفترچه راهنمای خودروهایی همچون خانواده سایپا X100 ( پراید)، پژو 405، پژو پارس و خودروی ساینا که دارای گیربکس دستی می باشند، سطح کیفی API GL-5 و شاخص گرانروی SAE 75W/80 را به عنوان ویژگی های روغن دنده دستی مناسب این خودروها با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کشورمان اعلام کرده اند. روغن گیربکس پترونول فول گیر ۵ یکی از بهترین انتخاب ها برای گیربکس این خودروها می باشد. البته در خودروهای پراید که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرند می توان از روغن گیربکس هایی با ویسکوزیته های SAE 75W90، SAE 80W90 استفاده نمود و در مناطق گرمسیری می توان از روغن گیربکس دستی SAE 85W90 برای خودرو ساینا استفاده نمود.

لازم به ذکر ویژگی های روغن های گیربکس دستی مناسب خودروهای بالا براساس دفترچه راهنمای خودرو موجود در سایت های شرکت خودروساز در زمان نگارش این مقاله استخراج گردیده است. بنابراین جهت حصول اطمینان بیشتر حتما به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

زمان مناسب تعویض روغن گیربکس دستی

روان کار کردن گیربکس هم در نتیجه تعویض به موقع روغن دنده می باشد. به طور کلی کیلومتر و زمان دقیق تعویض روغن گیربکس به نوع گیربکس دستی خودرو بستگی دارد. البته به دلایل مختلف در مورد زمان مناسب تعویض روغن گیربکس دستی توصیه های متنوعی وجود دارد. در دفترچه راهنمای خودروهایی همچون آریو و برلیانس دستی و پژو پارس اشاره ای به زمان تعویض روغن دنده نگردیده است. در دفترچه پژو 405 نیز اعلام گردیده است که روغن دنده دستی نیاز به تعویض ندارد و در دفترچه خودروی خانواده پژو 206 نیز به صراحت بیان گردیده است که در گیربکس دستی پژو 206 احتیاجی به تعویض دوره ای ندارد و می بایست سطح روغن بررسی گردد. در خودروی رانا سطح روغن گیربکس می بایست در هر شصت هزار کیلومتر چک شــود و در صورت نیاز سرریز شود. همچنین برای خودروهای خانواده سایپا X100 ( پراید) و ساینا توصیه گردیده است که در شرایط سخت رانندگی در هر سی هزار کیلومتر روغن گیربکس دستی تعویض گردد. همچنین در خودرو آریو دستی، علاوه بر بازدید دوره ای، هر سی هزار کیلومتر روغن دنده می بایست تعویض گردد.

همان طور که اشاره گردید به مرور براده های فلزی و ذرات گرد و غبار موجود در گیربکس موجب آلودگی روغن دنده دستی می گردد، به طوری که عملکرد روانکاری روغن را مختل می نماید. پس علت این تناقض در مورد زمان تعویض روغن گیربکس دستی چیست؟ پاسخی که می توان داشت این است که معمولا هم‌ زمان با تعویض دیسک و صفحه كلاچ، روغن گیربکس نيز تعويض مي شود. زمان معقول برای تعویض کلاچ پس از ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است، اما این عدد با توجه به نوع رانندگی می‌تواند کم و زیاد شود. برای مثال اگر در شهر و شرایط ترافیک بالایی رانندگی می‌کنید ممکن است این عدد به بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر برسد. از طرفی اگر کسی در مسیر‌های جاده‌ای یا اتوبانی بیشتر تردد کند و از کلاچ زیاد استفاده نکند، این عدد به ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. شاید همین امر موجب گردیده است که در اکثر دفترچه های خودرو زمان دقیق تعویض روغن گیربکس ذکر نگردیده است.

​چک کردن سطح روغن جعبه دنده

بر خلاف روغن موتور، روغن گیربکس نمی سوزد، پس اگر سطح روغن شما کاهش می یابد به احتمال فراوان سیستم انتقال قدرت خودرویتان روغن ریزی و نشتی دارد.

بررسی میزان روغن گیربکس در یک جعبه دنده دستی می‌تواند مشکل باشد.چرا که ​تعداد کمی از تولید کنندگان، گیج (میله نشانگر) برای نمایش سطح روغن گیربکس در خودرو در نظر گرفته اند.​ در هر نوبت تعویض روغن می توانید از اتوسرویس خود درخواست نمایید تا سطح روغن گیربکس شما را چک نمایند.​ این کار فقط چند دقیقه زمان خواهد برد. علاوه بر چک کردن سطح روغن گیربکس، اتوسرویس می تواند از لحاظ ظاهری آلودگی های براده های ریز فلزی و ورود آب روغن دنده دستی را بررسی نماید در صورت لزوم به تعویض واسکازین اقدام نمایید.

روغن گیربکس اتومات

روغن گیربکس اتوماتیک که برای جعبه دنده ها و گیربکس های اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد و به ATF مشهوراست که مخفف Automatic Transmission Fluid می باشد. میزان غلظت روغن گیربکس اتومات به مراتب کمتر از روغن موتور است.

طبقه بندی و استانداردهای روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتومات، روغن گیربکس اتوماتیک

در مقاله شناخت گیربکس های خودرو ذکر گردید که تنوع گیربکس های اتوماتیک بسیار زیاد است و در مورد مشخصات گیربکس های اتومات مرسوم در کشور توضیحاتی ارائه گردید. همین تنوع جعبه دنده های اتومات و نیازهای روانکاری روغن موردنیاز این گیربکس ها موجب گردیده که برای روغن دنده های اتوماتیک هیچ دسته بندی ویسکوزیته یا سطح کیفی همچون روغن موتور و گیربکس دستی وجود نداشته باشد. شرکت های سازنده گیربکس های اتوماتیک استانداردهای گوناگونی را برای روغن جعبه دنده اتومات خود پیشنهاد می نمایند. از جمله این استانداردها که به صورت گسترده ای در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد می توان به GM-DEXRON توسط خودروسازی جنرال موتورز و MERCON توسط خودروسازی فورد اشاره کرد.

استاندارد روغن گیربکس اتوماتیک GM-DEXRON

این استاندارد به طور خاص برای خودرو‌های ساخت جنرال موتورز تدوین شده است. اما بسیاری از کارخانه‌های اروپایی از همین استاندارد برای روغن گیربگس‌های اتوماتیک برای خودرو‌های خود استفاده ‌می‌کنند. از جمله استانداردهای دکسرون می توان به استانداردهای زیر اشاره نمود. استاندارد های DEXRON III و DEXRON VI و DEXRON HP رایجترین استاندارد دکسرون می باشد. روغن گیربکس اتوماتیک پترونول فول ATF-III دارای استاندارد DEXRON III و پترونول فول ATF-VI دارای استاندارد DEXRON VI می باشند. لازم به ذکر است که استاندارد ملی ایران 5814 ISIRI مطابق با استاندارد DEXRON تدوین گردیده است.

استاندارد روغن گیربکس اتوماتیک MERCON

بیشتر گیربکس های اتوماتیک ساخته شده شرکت فورد در بین سال‌های 1980 تا 1999 از استاندارد MERCON برای روغن های گیربکس اتوماتیک استفاده می نمایند. به طور معمول روغن گیربگس‌هایی که دارای استاندارد DEXRON-III هستند، دارای استاندارد MERCON نیز می‌باشند. از سال 2007 به بعد خودروهایی که روغن گیربگس اتوماتیک با استاندارد MERCON را استفاده می‌کردند، باید از MERCON V استفاده کنند. البته خودروسازی فورد قبلا استاندارد Type F را برای گیربکس های اتوماتیک معرفی نموده است. لازم به ذکر است که استاندارد Type F با استاندارد MERCON سازگار نیست.

شرکت های خودروسازی فورد و جنرال موتورز در یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت گیربکس های اتوماتیک 10 سرعته از سال 2017 فعالیت می کنند. استانداردهای DEXRON ULV و MERCON ULV برای روغن گیربکس مناسب این نوع جعبه دنده های 10 سرعته اتومات تدوین گردیده است.

برخی از استانداردهای روغن گیربکس اتوماتیک که در حال حاضر در خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک معرفی شده اند عبارتند از:

ATF Toyota Types T, T-II and T-III ATF Toyota Type T-IV ATF Toyota Type T-V ATF Allison C-4
ATF Toyota WSATF ZF TE-ML XXZ ATF Kia SP-II and SP-III Volvo ATF
ATF Mitsubishi Diamond SP-II and SP-III ATF Caterpillar TO-2/4ATF Chrysler Mopar ATF +4ATF Nissan Matic  C/D/J/K
ATF MAN type 339.X ATF Mercedes-Benz 236.X ATF Audi ATF CVT
ATF Voith H55.63.35.XXATF Volkswagen ATF Honda ATF-Z1ATF Mazda Type T-IV
ATF Voith H55.63.36.XX ATF Jaguar JLM 20238 ATF BMW  ATF Subaru HP

اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک برای کارکرد صحیح این نوع گیربکس ها یک عنصر حیاتی و لازم می باشد. سیستم داخلی گیربکسهای اتوماتیک به صورت هیدرولیک است و قطعات آن پیوسته در تماس با یکدیگر هستند. در جعبه دنده های اتوماتیک با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌ گردد. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. همچنین روغن گیربکس اتوماتیک خاصیت خنک کنند­گی فوق ­العاده‌­­ای دارد که عملکرد آن بیشتر شبیه مایع خنک کننده ( ضدیخ ) است. روغن گیربکس با ایجاد شرایطی باعث انتقال گرما از دنده­ ها شده و مانع از داغ شدن دنده ها در تماس با یکدیگر می ­شود. البته نقطه جوش در روغن گیربکس اتوماتیک به مراتب پایین تر از روغن گیربکس دستی است که با افزودن مکمل­ های ویژه ­ای به آن توانسته اند عمر آن را افزایش دهند.

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گردوغبار و نیز کارکرد طولانی‌ مدت روغن در دمای بالا دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه روغن می گردد. همین امر موجب اختلال در عملکرد و در نتیجه به قطعات داخلی گیربکس آسیب وارد می شود. به همین خاطر تعویض به موقع روغن گیربکس امری حیاتی است. برخی از روغن های گیربکس اتوماتیک هستند که اصطلاحا به روغن‌های مادام‌العمر (Lifetime) معروفند. منظور از روغن گیربکس مادام العمر این نیست که هیچ‌ گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد این نوع روغن دنده دارد.

انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک مناسب

با توجه به نقش حیاتی روغن گیربکس اتوماتیک در خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک، انتخاب روغن گیربکس اشتباه خسارت های زیان باری به گیربکس خودرو وارد می کند. همچون روغن دنده دستی و سایر روانکارهای خودرویی، برای انتخاب بهترین روغن گیربکس اتوماتیک می‌­بایست حتما به دفترچه راهنما خودرو مراجعه گردد. همان طور که قبلا نیز اشاره گردید شرکت‌های خودروساز با توجه به عملکرد گیربکس اتوماتیک، استانداردهای متفاوت و خاصی را برای روغن گیربگس اتوماتیک تعیین کرده‌اند که بدون شک در انتخاب و خرید روغن گیربگس اتوماتیک می‌بایست به این استانداردها توجه شود و روغن دنده ای تهیه گردد که دارای استاندارد توصیه شده باشد. به عنوان مثال شرکت تویوتا از استانداردهای روغن گیربکس (Type T, T-II or T-IV) و (Toyota Type WS) در بیشتر گیربگس‌های اتوماتیک استفاده می‌کند. بنابراین اگر به دنبال خرید روغن گیربگس اتوماتیک برای تویوتا هستید حتما باید روغن گیربکس اتومات خریداری شده دارای استاندارد‌های فوق باشد. دفترچه راهنمای خودرو بهترین منبع تعیین حجم و استاندارد روغن گیربکس اتومات خودرو می باشد. در دفترچه راهنمای خودروهای مدل گیربکس اتوماتیک آریو ( زوتی Z300) روغن دنده می بایست دارای استاندارد Diamond ATF SP-III یا Sk ATF SP-III باشد. استاندارد ATF Toyota WS برای روغن گیربکس اتوماتیک خودرویتویوتا یاریس (Yaris) می باشد.

زمان مناسب تعویض روغن دنده اتوماتیک

در مورد زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک توصیه های متنوعی وجود دارد. در دفترچه راهنمای خودروهایی همچون آریو اتوماتیک هر شصت هزار کیلومتر یا 36 ماه روغن گیربکس اتومات می بایست تعویض گردد و در خودروی لیفان X60 اتومات هر دو سال یکبار یا در هر شصت هزار کیلومتر روغن دنده اتوماتیک نیاز به تعویض دارد. و در خودروی تویوتا یاریس و سوزوکی گراند ویتارا اشاره ای به زمان تعویض روغن دنده اتوماتیک نگردیده است.
بنابراین ضروری است با توجه به اهمیت روغن گیربکس اتوماتیک در زمان تعویض روغن موتور خودرو، سطح و کیفیت ظاهری روغن دنده بررسی گردد. در صورتی که روغن گیربکس اتومات آلوده شده باشد یا کیفیت خود را از دست داده باشد می بایست تعویض گردد.

چک کردن روغن گیربکس اتوماتیک

درخودروهای گیربکس اتوماتیک یک گیج ( میله نشانگر Dipstick) برای روغن گیربکس وجود دارد. برای اطلاع دقیق از نحوه چک کردن سطح روغن گیربکس خودرو خود به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید. برای اکثر خودروهای اتوماتیک چک کردن سطح روغن گیربکس با بیرون کشیدن میله نشانگر در حالی که موتور روشن و در حال گرم شدن است انجام می شود.​ دقت کنید دنده باید در حالت پارک قرار بگیرد.​ همچنین دقت کنید تا میله نشانگر گیربکس و کارتر را با یکدیگر اشتباه نگیرید (این اشتباه بسیار معمول است).

خانواده روغنهای گیربکس پترونول
خانواده روغن گیربکس اتوماتیک و دستی پترونول

می توانید در بخش نظرات انتهای مقاله، با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، روغن گیربکس مناسب خودروی خود را جهت آشنایی هر چه بیشتر سایر همراهان مگ پترونول منتشر نمایید.

97 دیدگاه

  • محمدرضا

    سلام، ممنون از مطالب عالیتون، بنده سورن پلاس 1402 دارم و به پیشنهاد دوستان ک گفتن روغن و واسکازین کارخونه خوب نیس به اشتباه بعد از6000 کارکرد روغن واسکازین 85w_90 ریختم و بمحض اینکه روغن رو ریختم دنده 1 و 2بشدت سفت شده،الان ماشین که سرد هس 2تا دنده ای که گفتم سفت کار میکنه و بعد از گرم شدن بهتر میشه، لطفا راهنماییم کنین برای سورن پلاس با موتور EF7 چه واسکازینی به چه درجه گرانروی بریزم؟؟

    • مگ پترونول

      سلام
      روغن گیربکس پژو پارس ایکس یو سون پلاس میبایست 2 لیتر با درجه گرانروی 85w90(تابستانه) یا 75w80(زمستانه) (با توجه به دمای محل سکونت) باید هر 30000 کیلومتر تعویض شود روغن موتور پژو پارس ایکس یو سون پلاس با توجه به ساختار موتور آن میبایست دارای درجه گرانروی 0w20 باشد.

    • مگ پترونول

      سلام
      روغن دنده SAE 75W-80 برای گیربکسهای قدیمی JH3.
      همچنین روغن دنده های SAE 75W-90 و SAE 75W-85 در گیربکس JHQ کارایی بهتر و بالاتری داشته است و مصرف آن در ساندرو توصیه میشود

  • سعید

    سلام من برا تعویض روغن ترانسفر سانتافه ۲۰۰۹ خاستم مشورت بگیرم
    روغن گیربکس ۷۵*۹۰ تحت‌ لیسانس هیوندا GL5 برا ماشین من خوبه یا پیشنهاد یه روغن دیگه میفرمایید

  • هدایت

    سلام
    من یک دستگاه تویوتا کرولا ۲۰۱۷ سفارش عمان دارم و برای تعویض روغن گیربکس اون حسابی سردرگم شدم . از طرفی داخل دفترچه ش نوشته ATF-WS از طرفی یکی دوتا از تعویض روغنیا و نمایندگی میگن روغن CVT میخوره . خلاصه در نهایت بردم یه تعویض روغن معتبر چک کرد گفت همون WS میخوره راهنماییم میکنید ؟

  • مسعود

    سلام؛
    تشکر از سایت خوبتون و وقتی که برای اون میزارین.
    برای دناپلاس اتوماتیک ایرانخودرو فقط گفته DAE ATF-1 ! لطفا شما بفرمایید که بنظرتون چی بریزیم؟

    • مگ پترونول

      سلام
      روغن موتور دنا پلاس EF7 توربو شارژ اتوماتیک میبایست با درجه گرانروی 5w40 و حجم 5.5 لیتر خریداری شود. حتما توجه فرمایید درجه کیفی این روغن موتور API SN یا API SM باشد.

  • محمود

    سلام
    من ماشینم آردی مدل 85 هست
    آیا روغن گیربکس 85W140 مناسب هست یا روغن تک درجه ای 140؟
    و اینکه روغن دیفرانسیل هم با گیربکس مشترکه؟
    در ضمن برا هر کدوم چند لیتر نیازه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین 🙏

    • مگ پترونول

      سلام آقا محمود عزیز
      می توانید از روغن گیربکس تک درجه 140 استفاده نمایید با این وجود بهتر است با توجه به مدل قدیمی خودرو به همکاران اتومکانیک به صورت حضوری مراجعه نمایید تا دقیق تر راهنمایی نمایند.

  • حامد

    سلام وقت بخیر من جک جی ۵اتومات دارم …تو کاتالوگ خودرو فک‌کنم نوشتهATF sp3 ولی رفیقم که تعویض روغنی داره میگه ATF sp4هم استفاده کنی مشکلی نداره تازه جدید تر هم هست بنظرتون حقیقته میتونم sp4 استفاده کنم ؟؟همون استاندارد ها رو داره؟؟؟

    • مگ پترونول

      سلام حامد عزیز
      در مورد استاندارد ATF SP متاسفانه مستندات کافی که براساس آن خدمتتون پاسخ رو عرض کنیم، نداریم.
      ولی احتمالا همکار عزیزمون که می فرمایند می توانید به جای ATF SP3 از ATF SP4 استفاده نمایید، جهت اطمینان می توانید از خدمات پس از فروش استعلام فرمایید.
      با تشکر

  • علیرضا

    سلام آیا در مورد شرکت‌های ایرانی تحت لیسانس داشتن آرم استاندارد تایید کامل کیفیت هست یا بازم ریسک داره ؟ من روغن گیربکسی ریختم اسمش ناشناخته هست ولی جعبه و آرم استاندارد و تایید بیمه ایران و ظاهر خیلی مرتبی داشت و تحت لیسانس آلمان بود حالا کدوم شرکت آلمانی تو نت که چیزی پیدا نکردم ازش

  • مصطفی

    سلام من ماشین لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک دارم رو صندق نوشته cvt ولی تو دفترچه نوشته transnission gear oil (AT) Esso LT71141 or TOTAL H50235
    حالا گیربکسش cvt است یا ATF است ؟

      • علیرضا

        دوستان یک سوال داشتم من دوتا روغن باهم مخلوط کردم یکی زمستانه از شرکت پروتکس و تابستانه از شرکت پروتکس می خواستم بدونم برای موتور ماشینم مشکلی پیش نمیاد این سوال برام پیش امده

        • مگ پترونول

          سلام
          بطور کلی چنین چیزی توصیه نمی شود. ولی اگر قصد چنین كاری دارید، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن كه توسط خودروساز توصیه می شود، توجه كنید.
          مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده، باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

  • Tms

    سلام تندر پلاس اتومات دارم صدهزار کیلومتر کار کرده هنوز روغن گیربکس عوض نکرده ام سوالم این است چه نوع روغنی و چه مقدار و چند کیلومتری یکبار باید عوض کنم

    • مگ پترونول

      سلام امیر جان
      در دفترچه راهنمای دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک برایی روغن گیربکس اتومات استفاده روغن گیربکس DAE ATF-1 توصیه شده است. که با توجه به اطلاعات موجود DAE شرکت تولید کننده گیربکس می باشد که در این حالت می توان از ATF 6 با توجه به عدم وجود روغن گیربکس اتومات با استاندارد ATF-1 در بازار استفاده نمود.
      در مورد روغن موتور و روانکارهای خودرویی به اصطلاح وارداتی حتما مقاله ” برنامه رادیویی از کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی” رو مطالعه فرمایید.
      پ. ن: برای اطمینان هرچه بیشتر ضروری است اطلاعات تکمیلی دقیق از بخش مهندسی و نمایندگی ایران خودرو استعلام فرمایید.

  • صائب

    سلام .
    برای پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ روغن گیربکس ۹۰ ۷۵ خوب نیست ترکیب ۷۵ ۸۰ و ۸۵ ۹۰ هست و خاصیت دوتاشون را هم داره
    چون نمایندگی میگه ۸۵ ۹۰ خوبه ۷۵ ۹۰ خیلی رقیق هست . همشون میگن
    حتی روغن ۷۵ ۸۰ gl5 هم شرکت نداره

    • مگ پترونول

      سلام صائب عزیز
      بنده از یکی از متخصصین صنعت روانکارهای خودرویی سوال کردم پیشنهاد ایشان استفاده از روغن گیربکس با گرانروی SAE 85W90 استفاده نمایید.

      با تشکر

  • صائب

    سلام . وقت بخیر

    ۹۰ ۷۵ gl5 ترکیبی از ۸۰ ۷۵ و ۹۰ ۸۵ هست این شماره بهتر نیست برای پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ . هم واسه مناطق گرم خیلی خوبه هم مناطق سردسیری . چون نمایندگی بر خلاف دفترچه میگه ۸۵ ۹۰ خوبه حتی هیچکدوم از نمایندگی های روغن ۷۵ ۸۰ gl5 ندارن همشون gl4 هست .
    ممنون میشم کامل راهنمایی کنین.

  • صائب

    سلام و ممنون از وقتی که میزارین
    . روغن گیربکس پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ را میخوام عوض کنم .
    ….. چند لیتر میگیره ۲ لیتر با بیشتر
    …. 75 .80 gl5
    ….. 75 90 gl5
    …… 80 90 gl5
    کدوم بهتر و کارایی خوبی داره . میکانیک میگه ۸۵ ۹۰ خوبه ولی دفترچه میگه ۷۵ ۸۰ . موندم چی بریزم . مکانیکها و ایران خودرو هم میگه فرقی نمیکنه ولی اکثرا ۸۵ ۹۰ را میگن .
    گیچ شدم
    ممنون میشم راهنمایی کامل کنین
    با تشکر

    • میلاد

      حتما حتما باید ۷۵ ۸۰ بریزید چون روانتر است
      اگر ۸۵۹۰ بریزید صبح ها دنده به زور جا میره و گیر میکنه و همچنین موقع معکوس از ۳ به ۲ به زور جا میره . این رو من خودم تجربه کردم و در اطرافیان هم دیدم
      ۷۵۸۰ بسیار روانتر از ۸۵۹۰ هست

  • فرزاد

    درود به همگی توی دفترچه خودروی روآ برای روغن گیربکس زده w80 یعنی تک درجه ای
    چطورممکنه روغن گیربکس تک درجه ای باشه؟؟

    • مگ پترونول

      سلام و وقت خوش
      فرزاد عزیز، با توجه به عدم عرضه روغن گیربکس تک درجه ای در حال حاضر می توانید از روغن گیربکس های با گرانروی 75w80 یا 70w80 استفاده نمایید.
      با تشکر

  • حمید

    برای خودروی هیوندای کوپه fx روغن گیربکس خوب چیست . نمایندگی sp _111 را معرفی میکند میشود از روغن گیربکس راوانل یا والوالین اصلی با پوشش همان روغن گیربکس پیشنهادی استفاده کرد . با تشکر

    • مگ پترونول

      با سلام حمید عزیز
      اگر روغن گیربکس اتومات پیشنهادی مطابق با دفترچه راهنمای خودرو و با اعلام نمایندگی رسمی و معتبر می باشد شما می توانید از روغن گیربکس های اتومات با استاندارد ATF SP-III سایر برندهای معتبر تولید کننده روغن موتور و روانکارهای خودرویی استفاده نمایید.
      البته در مورد روغن موتور و روغن گیربکس های وارداتی لازم هست تحقیق کاملی انجام دهید و قبل از خرید حتما اطمینان از اصل بودن روغن گیربکس حاصل فرمایید.
      مقاله کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی رو مطالعه فرمایید.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام امیر حسین عزیز
      در دفترچه راهنمای خودرو خانواده سایپا X100 یا همون پراید خودمون برخلاف روغن موتور که برای سال های مختلف ویژگی های متفاوتی برای روغن موتور مناسب پراید توصیه شده است برای روغن گیربکس خوشبختانه برای مدل های مختلف تولید ( براساس دفترچه هایی که برای مگ پترونول قابل دسترس بوده و در مقاله راهنمای جامع انتخاب روغن موتور مناسب پراید نیز می توانید دانلود و مشاهده نمایید) برای روغن گیربکس ذکر گردیده است :
      API: GL4 or GL
      ویسکوزیته و گرانروی هم
      SAE: 75W80
      و برای مناطق گرمسیر:
      SAE: 75W90
      SAE: 80W90

      امیرحسین جان شما برای اطمینان هر چه بیشتر به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه فرمایید تا ویژگی های روغن گیربکس مناسب را بررسی و براساس دفترچه اقدام فرمایید.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام آرش عزیز
      همان گونه قبلا در پاسخ به دیدگاه محسن جان عرض کردیم براساس دفترچه راهنمای خودروی اچ سی کراس اتومات H30 Cross ایران خودرو ، روغن گیربکس اتومات می بایست دارای استاندارد سطح کیفی 3309-JWS و یا SP-III باشد.
      با تشکر

  • علی

    سلام
    ماشین من روا مدل 87 است. گیربکس روغن ریزی دارد ایا می توانم برای جبران روغن ریزی گیربکس از روغن موتور 20W50 استفاده کنم ؟؟؟؟؟؟

    • مگ پترونول

      سلام علی آقا
      بنده تا جایی که متوجه سوال شما شدم این هست که گیربکس خودروی روای شما، نشتی روغن گیربکس داره؟
      برای حل این مسئله به جای تعمیر قصد دارید روغن به گیربکس اضافه کنید ولی نه روغن گیربکس، روغن موتور؟!!!!!!
      دوست عزیز ما در بحث روانکارها موردی که هست برای دو نوع یکسان از یک محصول مثلا هر دو روغن موتور ( با API و SAE حتی یکسان) به هیچ وجه مجاز نیستم از دو برند مختلف اختلاط انجام دهیم.
      حال اگر بخواهیم روغن گیربکس و روغن موتور که دارای فرمولاسیون ها و ادتیو و مواد افزودنی متفاوت هستند اختلاط انجام دهیم مسلما آسیب های اساسی برای خودرو در پی خواهد داشت.

  • خرم زاد

    خودرو من پروتون با گیربکس اتومات هستش داخل دفترچه راهنما گفته که از روغن SP II یاSP III استفاده شود حالا سئوال من این لست که اگر از روغن SP شش خط استفاده کنم اشکال دارد یا نه؟؟منظور به گیربکس صدمه نمیرسونه؟؟
    سپاسگذارم اگر راهنمایی کنید..

    • مگ پترونول

      سلام جناب خرم زاد عزیز
      در صورتی که روغن گیربکس اتومات ATF SP III در دسترس نیست، می توانید از ATF SP VI استفاده نمایید، مشکل خاصی نخواهد داشت.
      سپاس از همراهیتان

  • تاجیک

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

    • مگ پترونول

      سلام
      جناب تاجیک، هدف مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول ارتقای آگاهی همراهان و مصرف کنندگان در زمینه روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی می باشد، خوشحالیم که مطالب مفید واقع گردیده است.

  • امیرعلی

    سلام، برای روغن گیربکس جک J5 که در دفترچه راهنمای خودرو ATF3 توصیه شده است چه برندی رو پیشنهاد می دهید؟ سوال بعدی من اینه که برا تعویض روغن گیربکس در نمایندگی فقط با بازکردن پیچ انجام میشه. شما تعویض با دستگاه و شستشو رو پیشنهاد میکنید یا با پیچ؟

    • مگ پترونول

      سلام امیرعلی جان
      برای روغن گیربکس اتومات با سطح کیفی ATF۳ می توانید از پترونول استفاده نمایید.
      در مورد تعویض روغن گیربکس از طریق پیچ یا دستگاه تعویض گیربکس اتومات می بایست خدمتتان عرض کنیم که :
      تعویض روغن گیربکس اتومات با پیچ، تخلیه به صورت کامل انجام نمی‌شود و روغن دنده موجود در توربین کامل تخلیه نمی‌شود. البته تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نیز می بایست با دستگاه استاندارد صورت پذیرد یعنی فشار دستگاه درون گیربکس مناسب باشد تا قطعات پولکی درون جعبه دنده اتومات آسیب نبینند. در مجموع بهترین حالت تعویض با دستگاه استاندارد بهترین حالت در دسترس می‌باشد.

      راستی اگر در مورد تخلیه روغن موتور هم سوال داری که : تخلیه روغن موتور از کارتل بهتره یا ساکشن؟ حتما مقاله انتخاب روغن موتور خودرو، سطح کیفی API رو هم بخش دیدگاه هاشو مطالعه کن.

    • مگ پترونول

      سلام جناب منصوریان بزرگوار
      همان طور که در دیدگاه های قبلی در پاسخ به رضا عزیز گفته شده ، روغن گیربکس دستی مناسب برای خودروی ریو:
      روغن گیربکس با سطح کیفی API: GL4 و گرانروی SAE:75W90 توصیه شده است که همان طور که در بالا نیز ذکر شده می توانید از API: GL45 نیز استفاده نمایید و حتی با توجه به ویژگی فشارپذیری بالا توصیه می شود.
      می توانید از روغن های گیربکس تولید برندهای معتبر ایرانی روانکارهای خودرویی همچون پترونول استفاده نمایید.

  • احسان

    با عرض و سلام و وقت بخیر
    برای خودرو پژو پارس با موتور تیوفایو و گیربکس ‌‌BE4 طبق دفترچه ویسکوزیته 75W80 توصیه شده ولی با توجه به اینکه بنده در منطقه گرمسیر اهواز هستم و اینجا بیشتر سال هوا به شدت گرم تابستان تا حدود 50الی60 درجه و زمستان خیلی کوتاه نهایتن 10 درجه هست ایا درسته از گرانروی بالاتر استفاده کنم ؟
    بعضی از سرویس کارها بهم گفتن 75W80 برای هوای اینجا مثل اب میشه داخل گیربکس و اونو نابود میکنه و هیچ روانکاری نداره و اصلا توصیه نکردن و گفتن 75W80 برای مناطق سردسیر هست.
    ممنون میشم لطفا راهنمایی کنید بخدا گیج شدیم.سپاس فراوان

    • مگ پترونول

      سلام احسان عزیز،
      ممنون از اینکه سوالات تخصصی خودتون رو در زمینه روغن گیربکس با مگ پترونول در میان می گذارید.
      همان طور که در کامنت پایین برای فرهاد توضیح دادیم، مسلما در صورت نیاز حتما سازنده خودرو با آشنایی با شرایط آب و هوایی کشور در صورت نیاز به تغییر گرانروی در فصول گرم و سرد در دفترچه راهنمای خودرو این مورد را بیان می کند، مثل دفترچه راهنمای برخی از خودروهای شرکت سایپا که به استفاده از روغن گیربکس با ویسکوزیته متفاوت در فصل گرم اشاره کرده است.
      نکته ای هم که نباید از آن غافل شد این است که تفاوت ویسکوزیته 75W و 85W خیلی جزئی است و به صورتی است که در بسیاری موارد با چشم قابل تشخیص نمی باشد، مهمتر از گرانروی در روغن دنده مسلما رعایت سطح کیفی توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو می باشد چرا که در برخی موارد مشاهده شده است برخی از دوستان به خاطر اینکه از گرانروی بالاتر استفاده نمایند از API GL پایین تر استفاده نموده اند که این امر مشکلات مختلفی برای گیربکس به وجود آورده است.
      پیروز و سربلند باشید

  • فرهاد

    سلام
    سوال من این هست برای مناطق گرمسیری، شهرهای جنوبی مثل اهواز، بندرعباس و بوشهر لازم هست برای روغن گیربکس در فصل تابستان از گرانروی متفاوت استفاده کنیم؟ دمای محیط تو شهرها در به خصوص در تابستان خیلی بالا هست.

    • مگ پترونول

      سلام فرهاد عزیز
      مشابه سوال شما برای گرانروی و ویسکوزیته روغن موتور در چهار فصل هم وجود دارد که می تونید از لینکش مطالعه کنید.
      نکته اولی که می بایست در نظر بگیریم این امر می باشد که دفترچه راهنمای خودروهایی که در حال حاضر استفاده می کنیم عموما به فارسی هستند یعنی شرکت طراح و سازنده خودرو شرایط آب و هوایی و محدوده دمایی مناطق مختلف کشور آشنایی کاملی داشته و در صورت نیاز به استفاده از گرانروی متفاوت در شهرهای گرمسیری حتما در دفترچه راهنمای خودرو، این مورد را بیان می نماید همان طور که در برخی خودروها برای مناطق گرمسیری روغن گیربکس دستی با گرانروی متفاوت ذکر کرده اند
      اگر هم دفترچه مربوط به خودرو وارداتی است که به زبان انگلیسی می باشد حتما در صورت نیاز به استفاده از روغن گیربکس با گرانروی های مختلف براساس شرایط آب و هوایی متفاوت آن را در نظر گرفته و در دفترچه خودرو بدان اشاره می کند.
      نکته دوم هم این امر می باشد که دمای عملیاتی گیربکس بسیار بیشتر از دمای محیطی می باشد و دمای نرمال گیربکس مابین 80 تا 110 درجه سانتیگراد می باشد.

  • محسن

    سلام
    کدام روغن داخلی با کیفیت برای گیربکس اتومات اچ سی کراس مناسب است؟
    آیا روغن گیربکس مثل روغن موتور دارای گراونوی مثلا 10 40 و… می باشد..
    ممنون از پاسخ شما…

    • مگ پترونول

      محسن عزیز، سلام و سپاس از همراهیتان با مگ پترونول
      اجازه بفرمایید اول به سوال دوم شما پاسخ بدهم، در روغن گیربکس دستی همانطور که در مقاله هم ذکر شده است API یا سطح کیفی و گرانروی یا همان ویسکوزیته SAE رو به عنوان مشخصات روغن دنده در نظر می گیرند.
      ولی در گیربکس های اتومات، برای روغن گیربکس اتوماتیک استاندارد کیفی مورد نظر سازنده گیربکس اتومات ذکر می شود. که با توجه به اینکه در دفترچه راهنمای خودرو H30 Cross اتومات، فقط روغن موتور API SL و گرانروی 10W40 توصیه شده است.
      ولی در دفترچه راهنمای نگهداری و خدمات گارانتی اچ سی کراس، روغن گیربکس با سطح کیفی 3309-JWS و یا SP-III توصیه شده است که معادل ATF 3 می باشد و می توانید از پترونول فول ATF III استفاده نمایید.

  • وحید

    سلام روغن گیربکس مناسب جهت ساندرو اتومات کدام پیشنهاد میشه؟متاسفانه در دفترچه هیچ اشاره ای نشده است. بهترین مارک کدام هست.

    • مگ پترونول

      سلام وحید عزیز
      بله متاسفانه تا جایی که مگ پترونول هم بررسی کرد در دفترچه راهنمای ساندرو، هیچ اشاره ای به استاندارد مناسب روغن گیربکس خودرو نشده است.
      ولی در یک دستورالعمل که مربوط به سایپا یدک بوده و مشخصات روغن موتور و روغن دنده و سایر روانکارهای خودروهای تولید شرکت سایپا را بیان کرده است. برای تندر 90 و ساندرو دارای جعبه دنده اتوماتیک، روغن گیربکس اتومات DEXRON III یا همان ATF3 را پیشنهاد نموده است.
      دستورالعمل مشخصات روانکارهای مناسب خودروهای تولیدی شرکت سایپا

      در مورد برند روغن گیربکس، پیشنهاد ما استفاده از برندهای معتبر ایرانی چون پترونول، بهران، سپاهان می باشد و پترونول ATF 3 ، روغن گیربکس بسیار مناسبی است
      با تشکر

  • خانم صادقی

    باسلام و عرض صبح به خیر،من لیفان ایکس 60 اتومات دارم که گیربکس CVT داره. در دفترچه راهنما مشخصات روغن گیربکس رو اینجوری نوشته : EZL799A یا CVTF-EX1 حالا شما راهنمایی بفرمایید منظورش چیه و من چه روغن گیربکسی باید بخرم. سپاس از شما

    • مگ پترونول

      سلام خانم صادقی بزرگوار
      منظور از CVTF همان Continuously Variable Transmission (CVT) Fluid می باشد یعنی مایع( گیربکس) انتقال متغییر پیوسته است. برخی از شرکت ها به جای CVT از CVTF برای روغن گیربکس اتوماتیک جعبه دنده های اتومات CVT استفاده می کنند.
      طبق فایل پیوستی هم سازندگان خودرو و جعبه دنده برای روغن گیربکس اتومات CVT اصطلاحات مختلفی همچون CVTF-EX1 استفاده می نمایند بنابراین می توانید از روغن گیربکس CVT استفاده نمایید.
      پترونول: بهترین برای برترین ها

  • حسین

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین
    آیا برای ام وی ام x33 جدید میشه روغن گیربکس cvt استفاده کرد؟
    گیربکس x33 جدید 5AT هست
    اما براش روغن cvt ریختن!

    • مگ پترونول

      سلام حسین عزیز
      اگر منظورتون از خودروی ام وی ام x33 جدید همان MVM X33 AT Sport می باشد متاسفانه دسترسی به دفترچه راهنمای خودور برایمان مقدور نبود تا مشخصات فنی و ویژگی های روغن گیربکس مناسب مشخص گردد.
      در صورتی که دفترچه راهنمای خودرو رو دارید ممنون می شویم تا ارسال فرمایید تا بررسی های لازم انجام شود.( ایمیل مگ پترونول : magazine@petronoloil.com)
      با تشکر

  • رضا

    سلام بزرگوار ممنون میشم اگر راهنماییم کنید، ماشین بنده ریو LS مدل ۸۷ میباشد و ۷۳ هزار کیلومتر را طی کرده تا به الان، و روغن گیربکسش که 75W90، بهمراه روغن هیدرولیک ATF3و روغن ترمزش DOT3 میباشد، تا به الان عوض نشده اند،
    و طبق تحقیقاتی که کردم و شنیده ها، متوجه شدم اکثر روغنها، امروزه در بازار همه قلابی شدن، و نمیتونم اعتماد کنم!
    خواهش میکنم اگر ممکنه(با ذکر نام روغنها و برندش) راهنمایی کنین، و جداگانه بنویسید برام و بگید که از کدام روغنها برای گیربکس و موتور و هیدرولیک و ترمز،برای ریوی خودم استفاده کنم که اصل باشند؟؟؟
    بینهایت سپاسگذارم از شما گرامی🙏🌺

    • مگ پترونول

      سلام رضای عزیز
      از اینکه با روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی پترونول و مجله اینترنتی روغن موتور همراه هستید از شما سپاسگزاریم.
      رضا جان با توجه به دفترچه راهنمای ریو در سایت شرکت خودروسازی سایپا:
      برای ریو با گیربکس دستی روغن دنده با سطح کیفی API: GL-4 و گرانروی SAE:75W90 توصیه شده است که همان طور که در بالا نیز ذکر شده می توانید از API: GL-5 نیز استفاده نمایید و حتی با توجه به ویژگی فشارپذیری بالا توصیه می شود.
      اگر بخواهید روغن دنده GL4 و 75W90 استفاده نمایید بنده روغن دنده پترونول فول گیر 4و اگر بخواهید از روغن گیربکس GL5 و 75W90 استفاده نمایید پترونول فول گیر 5 را خدمتتون پیشنهاد می کنیم.
      در دفترچه راهنمای موجود در سایت روغن هیدرولیک پیشنهادی PSF III می باشد نه ATF III. ولی در صورتی که دفترچه راهنمای خودرو شما ATF III برای روغن هیدرولیک پیشنهاد شده، می توانید از روغن پترونول ATF III استفاده نمایید.
      متاسفانه در مورد روغن ترمز در حال حاضر پترونول تولید ندارد و بررسی تخصصی و فنی لازم در این زمینه بنده نداشتم با بتوانم مارک خاصی خدمتتون پیشنهاد نمایم. البته اضافه نمایم که روغن ترمز DOT3/DOT4 توصیه گردیده است.

      در مورد روغن موتورهای تقلبی که می توانند مشکلات و خسارات فراوانی ایجاد نمایند حتما مقاله کیفیت روغن موتورهای وارداتی مگ پترونول رو مطالعه فرمایید طبق نظر اکثر کارشناسان روانکار، استفاده از برندهای معتبر روغن موتور ایرانی و روانکارها و تهیه از مراکز معتبر عرضه روغن موتور تهیه نمایید

      • فرهاد

        سلام عزیزان
        بنده بنز ٢٠١٠ دارم گیربگس اتومات
        هیچ دستور یا برنامه ایی برای تعویض روغن دنده نداره و حتی گیج هم نداره
        فقط دوستان هر ١٠٠ هزار روغن AFT III میریزن البته مارک لیکومولی
        لطفا راهنماییم کنید اگه مقدار کیلومتر بیشتری رانندگی کرد خطری متوجه خودرو هست یا نه
        چون شهرستانم و دوست دارم ماشین رو به نمایندگی یکی از کشورهای همسایه ببرم

    • مگ پترونول

      سلام
      بله همان طور که در مقاله اشاره شده است متاسفانه در دفترچه راهنمای پژو ۲۰۶ هیچ اشاره ای به سطح کیفی و گرانروی روغن گیربکس جعبه دنده دستی نشده است.
      ولی در دفترچه راهنمای پژو 206 مدل 85 و پژو 207 گیربکس دستی گرانروی 75W80 توصیه گردیده است براین اساس برخی از کارشناسان و وب سایت های فعال در روانکارهای خودرویی روغن گیربکس API: GL5 و SAE 75W80 را توصیه نموده اند.( بازهم تاکید می نماییم متاسفانه نه تنها در دفترچه راهنمای 206 حتی در اطلاعات فنی ایران خودرو نیز به این مورد اشاره نشده است.)

    • مگ پترونول

      سلام جناب عزیزی
      متاسفانه برای مگ پترونول امکان دسترسی به دفترچه راهنمای کامیون کاویان میسر نگردید، ممنون می شوم دفترچه راهنمای کاویان 106 را ارسال فرمایید تا خدمتتان پاسخ لازم داده شود.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام حجت جان
      بله متاسفانه در این مقاله درباره انتخاب روغن گیربکس مناسب کامیون، کامیونت ها و ماشین های سنگین صحبتی نشده است.

    • مگ پترونول

      سلام حجت جان
      متاسفانه در این مقاله اشاره به انتخاب روغن گیربکس مناسب خودروهای سنگین (کامیون، کامیونت) نشده است.

    • مگ پترونول

      سلام امیر عزیز، متاسفانه در هیچ کدام از دفترچه راهنمای خودروهای سمند LX، سمند SE و سورن ELX اشاره‌ای به سطح کیفی و ویسکوزیته روغن گیربکس دستی مناسب سمند نگردیده است و صرفا حجم مورد نیاز روغن دنده (حالت خشک) 1.9 لیتر بیان شده است.
      در دفترچه راهنمای این خودرو، در بخش اطلاعات فنی موتور، نوع جعبه دنده خودروهای خانواده سمند BE 3/5 بیان گردیده است.
      از طرفی نوع گیربکس خودروهای پژو پارس، پژو 405 در دفترچه راهنمای این خودروها نیز BE3/BE4 اعلام گردیده است و روغن دنده مناسب این خودرو در دفترچه راهنمای پژو پارس (پرشیا) و 405، با سطح کیفی API: GL5 و گرانروی SAE: 75W80 توصیه گردیده است.
      همچنین در صفحه 13 جزوه آموزشی گیربکس پژو 405، سمند و پارس (BE3)، ویسکوزیته روغن دنده 75W80 و دوره بازدید روغن دنده هر 60000 کیلومتر ذکر شده است.
      پرسش روغن دنده مناسب انواع سمند از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو و مطالعه مقاله وبلاگ مهندسی دانش روغنکاری در موتور روغن گیربکس مناسب برای سمند، خالی از لطف نیست.

  • علی نجفی

    سلام
    ممنون بابت مطالب مفیدتون
    میخواستم بدونم برای ال نود اتوماتیک چه روغنی پیشنهاد میکنید
    تو دفترچه چیزی نگفته

    • مگ پترونول

      سلام علی بزرگوار
      ممنون از همراهی جنابعالی، دقیقا متاسفانه در دفترچه راهنمای تندر (ال 90) گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک به روغن دنده مناسب اشاره نگردیده است.
      در اطلاعیه فنی سایپا یدک که راهنمای مشخصات روغن موتور و روانکارهای خودروهای سایپا برای تندر 90 و ساندرو روغن گیربکس مناسب به شرح زیر اعلام گردیده است:
      روغن گیربکس ال 90 و ساندرو با جعبه دنده دستی می بایست دارای سطح کیفی API GL4 یا بالاتر GL5 باشد که مسلما API:GL5 بهتر خواهد بود و گرانروی SAE: 75W80. که می توانید از روغن دنده پترونول فول گیر 5 استفاده نمایید.
      و روغن گیربکس اتومات ساندرو و ال 90 روغن گیربکس اتومات DEXRON III توصیه گردیده است و پترونول ATF III روغن گیربکس مناسبی می باشد.
      برای مشاهده تصویر اطلاعیه فنی سایپا یدک کلیک نمایید.

  • محمد

    سلام وقت شما بخیر
    واسه خودرو جک s5 اتومات توی دفترچه ش نوشته روغن با استاندارد FFL2 چه روغنی رو پیشنهاد میکنید که این استاندارد داشته باشه ؟ توی اینترنت سرچ کردم متاسفانه چیزی دستگیرم نشد ممنون مبشم راهنمایی بفرمایید

    • مگ پترونول

      سلام محمد عزیز، از اینکه همراه مجله اینترنتی مگ پترونول هستید افتخار می کنیم.
      دقیقا طبق دفترچه راهنمای خودرو Jac S5 گیربکس اتوماتیک، 6 سرعته اتوماتیک با مکانیزم DCT می باشد که روغن دنده مناسب برای جک اس 5 اتومات FFL2 پیشنهاد گردیده است، متاسفانه در بین برندهای ایرانی ما هم روغن دنده ای با این استاندارد پیدا نکردیم. برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود با واحد خدمات پس از فروش کرمان موتور در ارتباط باشید.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      جناب محمدی بزرگوار، ممنون از شما که سوالات فنی خود در زمینه روانکارهای خودرویی را با مگ پترونول در میان می گذارید.
      روغن دنده‌ها یا واسکازین های با گرانروی های 75w80 و 75w90 از لحاظ کیفیت تفاوتی با هم ندارد. فاصله دو عدد معنای خاصی ندارد بلکه استاندارد SAE بصورت xxWyy برای شاخص گرانروی و ویسکوزیته بیان می گردد. که در مقاله بخش گرانروی روغن دنده‌های دستی توضیحات بیشتری ارائه گردیده است.
      خوشحال میشیم اگر باز سوالی باقی مانده از مگ پترونول، مجله اینترنتی روغن موتور بپرسید.

  • مسلم

    سلام گیربکس ماشین من خیلی داغ میشه ،چه واسکازینی بریزم که خاصیت خنک کنندگی داشته باشه ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید،

    • مگ پترونول

      سلام مسلم بزرگوار
      لطفا اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع ارسال فرمایید. نوع و مدل خودرویتان رو و اینکه از چه روغن دنده ای در حال حاضر استفاده می فرمایید؟

    • مگ پترونول

      سلام دوست عزیز مگ پترونول، خیلی ممنونم از اعتماد شما
      با توجه به دفترچه راهنمای خودروی ام وی ام x33s در وب سایت مدیران خودرو، روغن گیربکس مناسب برای MVM X33S مجهز به دنده اتوماتیک ATF SP-III می باشد و در صورتیکه خودروی شما دارای گیربکس دستی است روغن گیربکس با گرانروی75-W90 و با سطح کیفی حداقل API GL-4 (البته می توانید از روغن دنده با سطح کیفی API GL-5 نیز استفاده نمایید) توصیه شده است.
      مجددا تاکید می کنیم که گرانروی روغن گیربکس می بایست مطابق با دفترچه راهنمای خودرو باشد.

      • مگ پترونول

        سلام مرتضی بزرگوار
        برای خودروی چانگان CS35 با گیربکس اتوماتیک طبق صفحه 181 دفترچه راهنمای خودرو چانگان cs35 روغن گیربکس اتومات مناسب این خودرو می بایست دارای استاندارد AW-1 بوده و حجم روغن دنده نیز 2.0 ± 4.6 توصیه گردیده است. همچنین در اطلاعیه فنی سایپا یدک در مورد الزام انجام سرویس دوره‌ای و تعویض روغن گیربکس چانگان آمده است که :
        ” متناسب با شرایط رانندگی در حالت عادی در هر 60000 کیلومتر و یا 42 ماه از زمان تحویل خودرو به مشتری روغن جعبه دنده اتوماتیک تعویض گردد . بدیهی است در صورت رانندگی درشرایط سخت روغن جعبه دنده می بایست در هر 30000 کیلومتر تعویض شود.”
        همچنین در اطلاعیه فنی سایپا یدک برای خودروهای تحت پوشش خودروسازی سایپا روغن دنده اتومات با استاندارد AW-1 توصیه گردیده است.

      • مگ پترونول

        با توجه به سوال مرتضی عزیز در مورد روغن گیربکس اتوماتیک مناسب برای خودروی سواری چانگان CS35 فرصت رو مناسب دیدیم تا روغن گیربکس دستی cs35 و چانگان ایدو EADO هم خدمت همراهان محترم مگ پترونول عرض کنیم:
        روغن دنده مناسب برای چانگان CS35 با گیربکس دستی طبق دفترچه راهنمای این خودرو و خودرو چانگان EADO با جعبه دنده دستی می بایست دارای گرانروی SAE: 75W90 و سطح کیفی API: GL4 با حجم 1.0 ± 1.8 باشد.
        همچنین طبق دفترچه راهنمای چانگان EADO برای خودرو ایدو با گیربکس اتومات، روغن دنده اتوماتیک مناسب می بایست دارای استاندارد AW-1 و حجم 5.±4.6 در دمای 20 درجه سانتیگراد می باشد.

    • مگ پترونول

      سلام حسین بزرگوار،
      از اینکه مجله اینترنتی مگ پترونول را به عنوان مرجع پاسخگویی سوالات روانکارهای خودرویی برگزیده اید؛ به خود می بالیم. سپاس از همراهی شما عزیزان
      طبق صفحه 129 دفترچه راهنمای خودرو Jac J5 اتوماتیک بارگزاری شده در وب سایت کرمان خودرو، روغن گیربکس مناسب برای جک جی 5 اتومات، روغن دنده اتوماتیک ATF-SP III می باشد که بسته به برند روانکار قیمت های متفاوتی خواهد داشت نکته ای که می بایست بدان توجه نمایید این امر می باشد که برند خارجی لزوما به منزله تولید روغن دنده در شرکت اصلی نمی باشد چرا که در شرایط فعلی، اکثر روغن موتور و روانکارهای خودرویی در کشورمان تولید و توزیع ندارند و اکثر محصولات موجود با برندهای خارجی، تقلبی می باشد.

  • وحید

    سلام، تو دفترچه تیبا نوشته واسکازین ۷۵w۹۰ یا ۸۰w۹۰، ماینرال و GL4، سوال من اینه که اگر سنتتیک، نیمه سنتتیک یا GL5 بریزیم مشکلی برای گیربکس پیش میاد؟

    • مگ پترونول

      سلام وحید عزیز سپاس از همراهی تان با مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول

      در مورد روغن جعبه دنده دستی یا واسکازین استفاده از سطح کیفی بالاتر از API توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو مشکلی ایجاد نمی نماید بلکه مفیدتر نیز می باشد.
      همان طور که در بالا بخش سطح کیفی روغن دنده های دستی نیز توضیح داده شد روغن گیربکس با سطح کیفی API : GL5 دارای مواد افزودنی EP بیشتری نسبت به سطح کیفی API : GL4 می باشد که مناسب برای دنده های هیپوئید و دیفرانسیل خودروهای سبک و سنگین که در شرایط بسیار سخت کار می کنند.
      مجددا تاکید می گردد که گرانروی روغن گیربکس می بایست مطابق با دفترچه راهنمای خودرو باشد.

      تشکر

    • مگ پترونول

      سلام آرش جان
      ممنون از همراهی تون با مجله اینترنتی روغن موتور پترونول
      آرش عزیز، همان طور که در مقاله تاکید شده است بهترین مرجع برای انتخاب روغن گیربکس ال 90 یا پارس تندر دفترچه راهنمای خودرو تندر می باشد. اما متاسفانه در دفترچه راهنمای خودرو ال 90 یا تندر 90 اشاره ای به مشخصات روغن گیربکس مناسب نگردیده است. صرفا در دفترچه راهنمای تندر ایران خودرو اشاره گردیده است که هر 50000 کیلومتر روغن دنده دستی ال 90 تعویض گردد.( البته کارشناسان فنی تاکید بر تعویض روغن دنده در پنجاه هزار کیلومتر ندارند ولی تاکید دارند که کیفیت روغن دنده موجود در گیربکس بازبینی گردد)
      البته کارشناسان فنی روغن دنده دستی با سطح کیفی GL-5 و با گرانروی75w80 را برای گیربکس دستی ال 90 توصیه می کنند باتوجه به محدوده دمایی 75w80 در تمامی مناطق حتی مناطق گرمسیری نیز کارکرد مناسبی دارد.
      همچنین با توجه به اینکه برای خودروهای رنو، روانکارهای elf نیز پیشنهاد می گردد معمولا در ایران از میان روغن دنده elf برای خودرو تندر TRANSELF NFJ 75W-80 توصیه می نمایند که دارای سطح کیفی GL-4 می باشد. که باتوجه به سطح کیفی GL-5 که دارای مقداری بیشتری از مواد افزودنی EP، مناسب برای دنده های هیپوئید و دیفرانسیل خودروهای سبک و سنگین که در شرایط بسیار سخت کار می کنند، استفاده از روغن دنده های با سطح کیفی GL-5 بیشتر توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *