اخبار صنعت روغندانستنی های خودرو

هزینه آلودگی و بهای تکنولوژی

محمدی

در جدیدترین شماره مجله عصر کیمیاگری که به صورت تخصصی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارند مقاله ای از آقای مهندس علیرضا آمار محمدی، کارشناس صنعت روانکار و مدیر مهندسی و فروش پترونول در مورد آلودگی هوا منتشر گردیده که خدمتتان تقدیم می گردد.

غول آلودگی همچنان پیکره شهرهای صنعتی و پرجمعت دنیا را می لرزاند و تردیدی نیست که این هیولای دست پرورده، به جان خالق خود افتاده و بگونه ای افسار گسیخته، مرزهای سلامت و امنیت آینده را زیر پای خود لگدمال می کند که صدای ناسامانی های بجامانده آن، تا مجامع بین المللی هم گوش خراشی کرده است  به گونه ای که انسان با زبان و افکار و باورهای متفاوت، همگی در لزوم کنترل و درمان این درد مزمن، به اجماع رسیده اند و چه بسا که صرفا تبادل اطلاعات در جلسات با شکوه و سیاست زده ،  این هیولای عصیانگر و در حال رشد را به هراس نمی اندازد، که عزمی جهاد محور را طلب می نماید .

 در این کار زار پر خطر و در شرایطی که لایه محافظ ازون هم، به فریاد این  تغییرات ناگوار قرار دارد، در میان مدت، جایی برای زندگی در روی کره زمین، ایمن  یافت نخواهد شد .

پر واضح است که هر ملیتی، سعی دارد تا علاوه بر هم نوازی با گامهای خوش آهنگ بین الملل ، در راستای منافع ملی خود نیز، قدمهای سریعتری را برداشته تا به افق های قابل دسترس خود برسد و ضریب سلامت جامعه خود را بالا نگه دارد.

کشور عزیزمان، ایران، علاوه بر تاثیر مخاطرات بین المللی حادث شده در چرخه گاز های آلاینده، با عناصر کوچکتر این نابسامانی زیست محیطی نیز دست به گریبان می باشد.

شاید میانگین خلوص هوای قابل استنشاق ایران، با کشور سوئیس قابل مقایسه نباشد اما  هنوز هم نسبت به بعضی کشورهای  توسعه یافته و یا در حال توسعه، از برتری نسبی شاخص پاکیزگی هوا برخوردار میباشیم که اگر تدابیر لازم در حفظ و اصلاح این شاخص اتخاذ نگردد قطعاً جایگاهی برتر از مکانهای بسیار آلوده در دنیا، پیش رویمان نخواهد بود.

خودروهای کم کیفیتی که در بدو مصرف هم نسبت به رقبای تولید شده  10 سال قبل خود ، قابل رقابت نیستند، سوختهایی که هنوز هم راندمان خلوص خود را بهینه نمی بینند ، روغنهای موتوری که از کیفیت مناسب مواد اولیه و برتر دنیا و استانداردهای بین المللی و زیست محیطی یورو 6 فرسنگها فاصله دارند و آنگونه که شایسته شاخص مناسب هوای پاکیزه باشد، توان کنترل ذرات معلق و آلاینده ناشی از سوخت در خود را ندارند و بعضا خود نیز عامل آلاینده مضاعف خواهند بود.

همه و همه در نخستین گام  هدفمند ، بسیار ساده و با راهکارهای قابل دسترس دیده می شوند و حال آنکه :

عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها

هزینه آلودگی و بهای تکنولوژی

به گزارش مراجع رسمی مختلف، عمده آلودگی های شهرهای بزرگ مسکونی و پرجمعیت، ناشی از آلاینده های خروجی اگزوز خودروها می باشد و البته شاید با ژرف نگری بتوان عوامل موثر و متعددی را در این سرای کابوس زده نیز جستجو کرد.

 اخبار تلخ روزنامه ها و آمار تکان دهنده بیمارستانها و سازمانهای بیمه، به قدری تکراری شده اند که به همان مقدار، بی تفاوتی عموم مردم را به دنبال داشته است ودلیل این مرثیه، چیزی جز عاجز وناتوان دیدن خودمان در رفع مشکل نیست .

آیا واقعا در این حد ناتوان و ناگزیز هستیم ؟

تکنولوژیهای مختلفی در دنیا به صدا آمده اند که دربهینه سازی مصرف سوخت و کنترل گازهای سمی اگزوزها، نقش آفرینی کرده اند و حال آنکه در موازات، در کشورهای آلوده تر دنیا ، فرهنگ تولیدات ارزان و خریداران ارزان بخر، بهر حالتی، جزو لاینفک اقتصاد ضعیف و کم توان آنان بوده است. این در حالی است که ایران، از پتانسیل غنی مالی و فرهنگی برخوردار بوده و می تواند خود پرچمدار صنایع مدرن و پاک منطقه و حتی دنیا باشد.

بی تردید در نیم نگاه سطحی، مخالفت و مقاومت صنایع و بازرگانان نافی از شرایط حال حاضر ، طبیعی به نظر می رسد.

آیا میانبری معجزه گر، برای بهبود شاخص پاگیزگی هوای شهرها وجود دارد ؟

آیا امکان واردات و استفاده از این نوع تکنولوژیها در کشور ما وجود دارد ؟

درصورت مثبت بودن جواب، آیا شانسی برای معرفی در بازاری عادلانه و منصفانه دیده می شود ؟

آیا انگیزه ای برای انتخاب بهینه خرید در راستای حفظ شرایط ایده‌ال زیست محیطی فرزندان مان وجود دارد؟

آیا نهادها و سازمانهای مرجع و صاحب رای در این موارد، تسهیلات و تمهیداتی  برای راستی آزمایی و تایید فنی و در نهایت الزام در مصرف این نوع تکنولوژی ها فراهم می آورند؟

 صدها سوال ناگفته دیگر که اگر به جواب نرسند هرگز از تسلسل این چرخه باطل رهایی نیافته و  نتیجه ای حادث نمیگردد.

هم اکنون در تهران با تعطیلی مکرر مدارس و دانشگاه ها، زیانهای هنگفتی را تجربه می کنیم که وقتی خسارات بیمه ای و بیمارستانی ناشی از سیل بیماران تنفسی  این بحران را به آن اضافه کنیم قطعا هزینه های پیشگیری، بسیار ارزانتر از درمان محاسبه خواهد شد .

بیاییم بعنوان یک هم وطن تصمیم بگیریم تا نسبت به استفاده از تجربه های مفید دیگر کشورهای پاک و مرفه ، با  بومی سازی انها در خاک پاک ایران، گامی موثر در بهبود شاخص سلامتی خود برداریم .

قطعا این مهم جایی از دیگر فرایندهای جاری موفق ما، اشغال نخواهد کرد و چه بسا با هم افزایی انها به توان پله های اهداف میان مدت زیست محیط خودمان را نیز سریعتر بپیماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *