دانستنی های خودرودانستنی های روغن

انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب به همراه ویدیو

انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب

یکی از دغدغه‌های همیشگی هر موتورسواری، حفاظت مناسب و کامل از انجین موتورسیکلت است. همانند هر وسیله نقلیه‌ای موتورسیکلت‌ها برای کارکرد روان، بهبود کارآیی، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر انجین به روغن موتورسیکلت نیاز دارند.

اکثر کارشناسان صنعت روانکار معتقدند با توجه به اینکه شرایط عملکردی و عملیاتی موتورسیکلت‌ها متفاوت از خودروها است و عموما تحت تنش بالاتری قرار دارند، در موتورسیکلت‌ها می‌بایست از روغن مخصوص موتورسیکلت استفاده گردد.

با توجه به اینکه اصلی‌ترین و ضروری‌ترین سرویس دوره‌ای موتورسیکلت، انتخاب روغن موتور مناسب و تعویض منظم آن است، در این مقاله قصد داریم نگاهی بیاندازیم به انواع موتورسیکلت و اینکه چگونه مناسبترین روغن را از میان روغن موتورسیکلت‌های متعدد موجود در قفسه اتوسرویس‌های معتبر برای موتورسیکت خویش انتخاب نماییم.

در این مطلب خواهید خواند:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

موتور سیکلت بیش از ۱۵۰ سال است که از وسایل نقلیه‌ی پرطرفدار و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود و شور و هیجان موتورسواران را در سراسر جهان جلب می‌کند. اما تعداد اندکی از طرفداران موتورسیکلت، از تاریخچه موتورسیکلت در جهان و ایران آگاهی دارند. طرح‌های اولیه موتورسیکلت که بیشتر شبیه خودروهای سواری بود و به لطف ماشین بخار و زغال سنگ حرکت می‌کردند، تا اینکه در سال ۱۸۵۵ دوسازنده آلمانی دوچرخه به نام‌های «گوتلیب دایملر» و «ویلهلم می‌باخ» در شهر اشتوتکارت آلمان اولین وسیله موتوری دوچرخ یا موتور سیکلت با بدنه چوبی را که با مواد نفتی تغذیه می‌شد، اختراع کردند. دایملر و می‌باخ نام آلمانی Reitwagen به معنای کالسکه سواری را برای اختراع خود برگزیدند. این اختراع در مدت زمان کوتاهی به یکی از وسایل نقلیه‌ی پرطرفدار، ارزان قیمت، آسان و کارآمد تبدیل شد.

با واردات موتورسیکلت‌های انگلیسی در اواخر دهه ۱۳۲۰ شمسی به ایران، بسیاری از علاقه‌مندان به موتورسواری روزهای تعطیل در میدان ارک تهران و پارک لاله فعلی به اجرای حرکات نمایشی با موتورسیکلت می‌پرداختند. تا اینکه در سال ۱۳۴۰ با ورود موتورهای ژاپنی به ایران، اولین تور موتورسواری بین تهران و مشهد توسط یکی از واردکنندگان موتورسیکلت ژاپنی برگزار گردید. صنعت موتورسیکلت و ورزش موتورسواری امروزه بسیار گسترده‌تر از یک و نیم قرن پیش شده و این پیشرفت ناشی از انواع مدل‌های موفق و شکست‌خورده است. مفهوم کلی و اساسی موتورسیکلت تغییر خاصی نکرده است؛ دو، سه یا گاهی اوقات چهار چرخ در کنار موتور تعبیه شده در زیر صندلی و البته هیجان و شعف موتورسوار.
اگر عاشق خودرو هستید، از رانندگی لذت می‌برید و به دنیای سرعت علاقه دارید، راندن موتورسیکلت یک تجربه‌ی منحصر به فرد و کاملا متفاوت با رانندگی با خودرو خواهد بود. خرید این وسیله، می‌تواند سبک زندگی شما را تغییر دهد و حتی لذت‌بخش و اعتیادآور باشد. تردد سریع و آسان با موتورسیکلت به ویژه در شهرهای پرترافیکی چون تهران و هزینه سوخت (بنزین) پایینتر موجب گردیده مردم تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه پرخطر داشته باشند. امروزه ثابت شده است که برای تفریح یا انجام کارهای روزمره، استفاده از موتورسیکلت، به شرط رعایت نکات ایمنی، کارآمد و راهگشا خواهد بود. لذت و هیجان موتورسواری در کنارداشتن آزادی عمل بیشتر در مقایسه با رانندگی خودرو، هزینه پایین تعمیر و نگهداری موتورسیکلت و قیمت مناسب نسبت به خودرو از جمله دلایل  استقبال چشمگیر به موتورسیکلت در ایران و جهان می باشد. از حدود ۳۶ میلیون دستگاه انواع وسایل نقلیه‌ی دارای پلاک فعال در کشور، هم اکنون بیش از ۲۳ میلیون دستگاه خودروی سواری و حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت دارای پلاک فعال در کشور در حال تردد هستند که موتورسیکلت‌ها سهمی معادل ۳۵٪ از وسایل نقلیه در کشور را دارا هستند.

آمار خودروهای سواری پلاک فعال و موتورسیکلت های پلاک فعال در کشور

استقبال بالا از موتورسیکلت در کشور و البته استفاده نادرست و عدم فرهنگ مناسب از سوی موتورسواران و رانندگان خودروهای سواری موجب بالا بودن آمار تصادفات موتورسیکلت می‌باشد. موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای است که در قانون فرقی با سایر وسایل نقلیه موتوری ندارد، اما متاسفانه در کشورمان برخی افراد با آن همانند دوچرخه برخورد می‌کنند به طوری‌که طبق آمار در بیش از ۲۰٪ از تصادفات فوتی و جرحی موتورسواران سهم داشته‌اند. با توجه به ساختار موتورسیکلت و تعادل پایین کوچک‌ترین ضربه می‌تواند به واژگونی موتورسیکلت منجر گردد، به همین دلیل میزان صدمات وارد شده به موتورسواران بالا است. در بسیاری از مواقع نداشتن کلاه کاسکت استاندارد و ضربه‌مغزی باعث فوت موتورسواران می‌شود. واقعاً جای تاسف است با اینکه بیش از ۷۰ سال از ورود اولین موتور سیکلت به ایران می‌گذرد، ولی هنوز به فرهنگ مناسب استفاده از موتورسیکلت در ترددهای شهری و بین شهری در بین تمام موتورسوران نرسیده ایم. برای یک موتور سواری ایمن همراه با سرنشین و در روزهای بارانی  نکات مطرح شده در سایت باما بسیار کاربردی هستند.
موتورسیکلت‌ها در انواع و مدل‌های مختلف نسبت به ماشین اجزای کمتری دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند: از انجین (پیشرانه)، گیربکس، کلاچ و اگزوز.
همانند سایر وسایل نقلیه و خودروهای سواری موجود در بازار، موتورسیکلت‌ها غیر از تنوع برند و ظاهر و رنگ، در رده‌های متفاوتی نیز طبقه‌بندی می‌شوند. چرا که هر کدام برای استفاده در شرایط خاصی طراحی و ساخته شده‌ است. مدل‌های جدید موتورسیکلت از علم و فناوری‌های روز بهره برده و قابلیت‌های خاصی دارند. برخی برای حرکت در شهر و انجام امور روزمره مناسب هستند و برخی برای شرکت در مسابقات و ورزش موتورسواری. در چند دهه گذشته شرکت‌های بی‌ام‌و، هوندا، سوزوکی، یاماها و کاوازاکی، کی‌تی‌ام، بنلی ایتالیا، مگلی و دوکاتی برندهای پیشتاز دنیا در صنعت موتورسیکلت‌سازی بوده‌اند.

انواع موتورسیکلت

اگر به برند و تولیدکننده موتورسیکلت‌ها توجهی نکنیم، باز هم با حجم انبوهی از انواع مختلف موتورسیکلت مواجه هستیم که برای هر فردی که قصد اولین تجربه خرید موتورسیکلت را دارد، بسیار سردرگم و پیچیده خواهد بود. حتی بسیاری از موتورسواران باتجربه هم در زمان انتخاب و خرید موتورسیکلت جدید با توجه به تنوع بالای موتورسیکلت‌ها دچار تردید می‌شوند.
موتورسیکلت‌ها از ابعاد مختلفی همچون کاربرد موتورسیکلت، فناوری و نوع پیشرانه (انجین) موتورسیکلت، حجم انجین و … دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه با مگ پترونول همراه باشید تا نگاهی کوتاه به کلاس‌های مختلف موتورسیکلت‌ها داشته باشیم.

طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها برحسب نوع کاربرد آنها

نکته‌ی مهمی که در موتورسیکلت‌ها وجود دارد این است که عملکرد و کاربرد موتورسیکلت به شدت تحت تاثیر طراحی آن می‌باشد.

طبقه‌بندی انواع موتورسیکلت برحسب نوع کاربرد آنها

همانند سایر اختراعات و ساخته‌های بشر همچون خودروها، موتورسیکلت‌ها نیز برای استفاده‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، چرا که برحسب کاربرد موتورسیکلت در جاهای مختلف، عملکردهای متفاوتی از آن انتظار می‌رود. به همین منظور طراحان و تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان برای پوشش نیازها و عملکردهای مختلف، با بهره‌گیری از هنر و تکنولوژی‌های روز دنیا، موتورسیکلت‌ها را برحسب نوع کاربرد به دسته‌های مختلفی چون خیابانی، نیکد (استاندارد)، ورزشی، موتورکراس، مسافرتی، کروزر، اسکوتر، گازی، کاب، ادونچر (ماجراجویی)، اندرو و چهارچرخ‌ها طبقه‌بندی کرده‌اند.
البته انواع دیگری نیز وجود دارند که ترکیبی از کلاس‌های مختلف هستند اما به هرحال در تصویر مقابل خلاصه‌ای از محبوبترین انواع موتورسیکلت‌ها در بازار جهانی، به تصویر کشیده شده است.

پس از مشاهده تصویر بالا احتمالاً شما هم به این موضوع فکر می‌کنید که موتورسیکلت‌ها چقدر متنوع هستند. دقیقا درست فکر می‌کنید، زیرا به غیر از انواع مختلف موتورسیکلت‌ها برحسب کاربرد که در بازار موتورسیکلت وجود دارند، نوع و فناوری انجین‌های این موتورسیکلت‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.

دسته‌بندی موتورسیکلت‌ها از لحاظ نوع انجین (پیشرانه) موتورسیکلت

بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین سیستم یک موتورسیکلت، انجین یا پیشرانه یا همان موتور موتورسیکلت است. همانطور که دیدیم دنیای موتورسیکلت دنیایی بسیار متنوع است، آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا انواع مختلفی از موتورسیکلت‌ها وجود دارد؟ و یا چه چیزی باعث می‌شود یک موتورسیکلت متفاوت از انواع دیگر باشد؟

علاوه بر کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها از لحاظ کاربرد و عملکرد، موتورسیکلت‌ها از جهات گوناگونی چون نوع پیشرانه یا انجین که بسیار متنوع هستند، نیز طبقه‌بندی می‌شوند.
تقریباً تمام موتورسیکلت‌های تولیدی امروزی دارای موتورهای احتراق داخلی یا همان پیشرانه‌های درون‌سوز هستند که در این میان در اکثر موتورسیکلت‌ها از انجین‌های سیلندر-پیستونی (Piston Engine) یا رفت و برگشت  (Reciprocating Engine) استفاده می‌گردد و با وجود مزیت‌های فراوان موتورهای احتراق داخلی وانکل، در تعداد خیلی جزئی و انگشت‌شماری از انجین‌های وانکل استفاده گردیده است. به طوری که به جرات می‌توان ادعا نمود در حال حاضر هیچ موتورسیکلتی با پیشرانه‌های وانکل تولید نمی‌شود. البته در اسکوترها از باتری و موتور الکتریکی به جای موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌گردد.
به منظور خنک‌کاری موتور یا انجین موتورسیکلت‌ها از مکانیزم‌های خنک‌کاری متنوعی همچون سیستم خنک‌کننده با هوا، سیستم خنک‌کننده با مایع (آب) و سیستم خنک‌کننده با روغن استفاده می‌گردد.

تعداد سوپاپ‌ها و سیستم میل سوپاپ و میل بادامک‌ها (OHV، SOHC، ِDOHC) نیز منجر به تفاوت پیشرانه یا انجین موتورسیکلت‌ها می‌گردند‌.
ولی مهم‌ترین تفاوت پیشرانه‌های موتورسیکلت‌ها در تعداد سیلندر و آرایش، نحوه چیدمان و قرارگیری آنها در کنار هم در محفظه انجین موتورسیکلت است. که در تصویر زیر سعی گردیده انواع مختلف انجین‌های موتورسیکلت بر اساس آرایش و چیدمان سیلندرها ذکر گردد.

  • انجین‌ها یا موتورهای  تک سیلندر Single-Cylinder
  • پیشرانه‌ها یا انجین‌های دو سیلندر موازی  Parallel-Twin
  • انجین‌های دو سیلندر V-Twin
  • موتورهای دو سیلندر تخت یا فلت Flat-Twin Or Boxer Twin
  • انجین‌های سه سیلندر خطی Inline Three
  • انجین‌های چهار سیلندر خطی Inline Fours
  • پیشرانه‌های چهار سیلندر V4
  • سایر پیشرانه‌ها چون شش سیلندر خطی Inline Six
دسته‌بندی موتورسیکلت‌ها از لحاظ نوع انجین (پیشرانه) موتورسیکلت

کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها براساس حجم انجین (موتور)

فارغ از انواع موتورسیکلت از لحاظ کاربرد و یا چیدمان و آرایش سیلندرها در انجین موتورسیکلت، یکی از مهمترین کلاس‌بندی موتورسیکلت‌ها از لحاظ حجم موتور (حجم انجین) می‌باشد.

حجم انجین (Engine Displacement) یا ظرفیت موتور (Engine Capacity) در واقع برابر با مجموع حجم سیلندرها است. به فضایی که هر پیستون در سیلندر جابجا می‌شود، حجم سیلندر گفته می‌شود و حجم موتور از حاصلضرب تعداد سیلندرها در حجم هر کدام از سیلندرها محاسبه می‌شود. در موتورسیکلت‌ها این حجم بیشتر با واحد سی‌سی (cc)  یا همان سانتیمتر مکعب (cm3) بیان می‌شود، ولی در خودروهای سواری و سنگین حجم موتور عموما برحسب لیتر بیان می‌گردد.

تاثیر مستقیم حجم انجین موتورسیکلت در تعیین توان، قدرت موتور و گشتاور تولیدی پیشرانه و میزان مصرف سوخت،کاملا بدیهی است. هرچه حجم پیشرانه بیشتر باشد، قدرت تولیدی ناشی از انفجار ماده سوختی و هوا بیشتر خواهد بود و در مقابل، حجم انجین کمتر مصرف سوخت پایین‌تری خواهد داشت. در موتورسیکلت‌های با ظرفیت موتور بالاتر برای تولید قدرت و نیروی گشتاور در هر دوره احتراق، حجم بیشتری از مخلوط سوخت (بنزین) و هوا وارد محفظه احتراق می‌شود، به همین سبب مصرف سوخت انجین زیاد خواهد بود. لازم به ذکر است نوع طراحی و تکنولوژی موتور و سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی و مجموعه سوپاپها نیز از عوامل دیگری هستند که بر بازدهی سوخت مصرفی و توان تولیدی انجین تاثیرگذار می باشند.

مقاله مرتبط: مقایسه انجین موتور سیکلت‌ها از لحاظ حجم موتور و عملکرد موتور

موتورسیکلت از نظر حجم موتور درکلاس‌های مختلفی چون انجینهای کلاس ۱۰۰ سی‌سی، ۱۲۵ سی‌سی، ۱۷۵ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی، ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی،  ۵۰۰ سی‌سی، ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی و بالای ۷۵۰ سی‌سی طبقه‌بندی می‌شوند که بسته به کاربرد موتورسیکلت و شرایط موردنیاز در انواع موتورسیکلت به کاربرده می‌شود.

موتورهای دوزمانه و چهارزمانه (2Stroke Vs 4Stroke)

اساس کار موتورهای احتراق داخلی، انفجار مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق و انتقال نیروی تولید شده به چرخ‌ها می‌باشد. از لحاظ فرآیند احتراق مخلوط سوخت و هوا، انجین‌ها به موتورهای دوزمانه و چهارزمانه تقسیم می شوند.
از این جهت موتورهای 4Stroke را چهارزمانه می‌نامند که چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه در چهار مرحله صورت می‌گیرد، در حالی که در موتورهای دوزمانه این فرآیند صرفا در دو مرحله انجام می‌گیرد. موتورهای دوزمانه و چهارزمانه دارای مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ” تشریح فرآیند کاری موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه “ ابزارینو رو مطالعه فرمایید.

تفاوت موتورهای دوزمانه و چهارزمانه (2Stroke Vs 4Stroke)

در انجین موتورسیکلت‌ها می‌توان از هر دونوع موتورهای چهارزمانه و دوزمانه استفاده نمود، اما طبق قوانین کاهش آلودگی هوا در سراسر دنیا و ایران، استفاده از موتورسیکلت‌های با موتور دوزمانه بسیار کم شده و در موتورسیکلت‌های امروزی استفاده نمی‌گردد و صرفاً در قایق‌های موتوری و ماشین‌آلات کشاورزی همچون دستگاه چمن‌زنی یا اره‌های موتوری دوزمانه استفاده می‌شود.

روغن موتورسیکلت

یکی از دغدغه‌های همیشگی هر موتورسواری، حفاظت مناسب و کامل از انجین موتورسیکلت است. اکثر رانندگان قبول دارند که ماشین‌آلات به ویژه وسایل نقلیه برای عملکرد صحیح و افزایش بازدهی و کارآیی به مایعات خاصی (روانکارها) نیاز دارند. اصلی‌ترین روانکار برای اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها روغن موتور می‌باشد. همانند هر وسیله نقلیه‌ای موتورسیکلت‌ها برای کارکرد روان، بهبود کارآیی، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر انجین به روغن موتورسیکلت نیاز دارند.

تفاوت روغن موتورسیکلت با ماشین

روغن موتور به عنوان مایعی که اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک درون پیشرانه را کاهش می‌دهد و همچنین به عنوان یک مایع خنک کننده تعریف می‌شود. البته اضافه کنیم روغن موتور ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق حاصل از احتراق را جذب و در فرآیند روانکاری به فیلتر روغن موتور منتقل می‌کند و از موتور در کارکردهای طولانی مدت در برابر اسیدها و اکسیداسیون محافظت می‌نماید. به طوریکه می توان ادعا کرد در صورت عدم وجود روغن موتور، احتراق داخلی نیز وجود نخواهد داشت.

برای دستیابی به عملکرد ایده‌آل در خودروها، به روانکارهای متفاوتی چون روغن موتور، مایع هیدرولیک و روغن گیربکس نیاز است، چرا که یک روانکار خاص نمی‌تواند تمامی نیازهای روانکاری خودرو را پوشش دهد. روغن موتور خودرو همانگونه که قبلا هم گفته شده وظیفه کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی موتور، بهبود عملکرد قطعات و افزایش بهره‌وری سوخت را برعهده دارد و حتی با وجود این که تنظیم دمای موتور برعهده سیستم خنک‌کننده خودرو است، روغن موتور به کاهش دمای موتور نیز کمک شایانی می‌نماید.

به منظور عملکرد بهتر چرخ‌دنده‌های گیربکس و کلاچ مرطوب لازم است طبق فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت از سطح مناسبی از ادتیوهای بهبوددهنده اصطکاک و متفاوت از روغن موتور خودرو استفاده گردد.

اصلی‌ترین و ضروری‌ترین سرویس دوره‌ای موتورسیکلت و هر وسیله نقلیه دیگر انتخاب روغن موتور مناسب و تعویض منظم آن است. نیازهای روانکاری انجین موتورسیکلت‌ها بیشتر از پیشرانه خودروها است، چرا که شرایط عملکردی و عملیاتی موتورسیکلت‌ها متفاوت از خودروها می‌باشد و عموما موتورسیکلت‌ها تحت تنش بالاتری قرار دارند. سرعت موتورسیکلت‌‌ها متفاوت از خودروها است و معمولا موتورسواری با سرعت بسیار بالاتری همراه است.

موتورسیکلت‌ها در دور موتور بالاتر از موتورهای اتومبیل (گاهی اوقات دو برابر) و دمای عملکرد بالاتر کار می‌کنند و از سوی دیگر انجین‌ موتورسیکلت‌ها به طور معمول دارای مخزن کوچکتری نسبت به موتورهای خودرو هستند؛ بنابراین حجم روغن موتور آنها کمتر است. حجم کمتر روغن موتور در چنین شرایط عملیاتی سخت و دشوار می‌تواند فشار بسیار بیشتری از خودروها به روغن موتور وارد نماید.

اگرچه موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت متصل به یکدیگر هستند، اما هر کدام از این سیستم‌ها، با توجه به ماهیت جداگانه‌ی خود، به روانکاری با مشخصات فنی خاص به منظور تامین نیازهای روانکاری خود نیاز دارند . به طوری‌ که از روغن موتور نمی‌توان در گیربکس خودرو استفاده کرد و بالعکس. همانطور که در بالا ذکر شد، پیشرانه و گیربکس موتورسیکلت هر دو درون یک محفظه قرار گرفته‌اند؛ بدین معنی که روغن مورد استفاده برای روانکاری قسمتهای داخلی آنها یکسان است. اساساً روغن موتورسیکلت، روانکاری هم موتور و هم سیستم انتقال قدرت موتورسیکلت را برعهده دارد.

در انجین یک موتورسیکلت، روغن موتورسیکلت علاوه بر موتور، می‌بایست کلاچ را خنک‌کاری و گیربکس را نیز روانکاری نماید. بنابراین طبیعی است که فرمولاسیون روغن موتورسیکلت متفاوت از فرمول روغن موتور خودرو باشد. چرا که به منظور عملکرد بهتر چرخ‌دنده‌های گیربکس و کلاچ مرطوب لازم است طبق فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت از سطح مناسبی از ادتیوهای بهبوددهنده اصطکاک و متفاوت از روغن موتور خودرو استفاده گردد. از سوی دیگر همان‌طور که می‌دانیم شاخص گرانروی روانکار با تغییر دما تغییر می‌کند، و با توجه به بالا بودن دمای عملیاتی در موتورسیکلت‌ها، روغن‌های استفاده شده در موتورسیکلت سریعتر از روغن موتور خودرو دچار تغییر ویسکوزیته می‌شوند. لذا ضروری است در فرمولاسیون ویژه روغن موتورسیکلت مقدار موردنیاز و مناسبی از ادتیوهای بهبود شاخص گرانروی در نظر گرفته شود تا قدرت مناسبی برای حفظ گرانروی در زمان کارکرد طولانی مدت داشته باشد. نهایتا، روغن‌های موتور‌سیکلت به طور معمول شاخص گرانروی یا ویسکوزیته متفاوتی نسبت به روغن موتورهای خودرو دارند، چرا که به منظور روانکاری مناسب در زمان سرما (استارت اولیه)، وجود فیلم نازکی از روغن برای استارت راحت و از سوی دیگر در شرایط عملیاتی و حرارت بالای انجین داشتن غلظت مناسب ضروری است.

استفاده از روغن موتورهایی که با انجین موتورسیکلت سازگار نیستند بیشترین تاثیر را در تعویض دنده، کاهش سرعت، افزایش مصرف سوخت، افزایش دمای انجین، فشار بـه پمپ روغن و آسیب بـه رینگهای پیستون را در پی خواهد داشت.

انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب

سوالات متعددی در مورد انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب وجود دارد. اینکه بهتر است از روغن موتورسیکلت فول سینتتیک استفاده کنم یا نیمه سینتتیک؟ یا می‌توانم از روغن موتورسیکلت معدنی استفاده کنم؟ روغن مناسب موتورسیکلتم می‌بایست چه شاخص گرانروی یا ویسکوزیته داشته باشد؟ مناسب‌ترین استاندارد و سطح کارایی و کیفی روغن موتورسیکلت برای موتورسیکلت من چیست؟ و در نهایت، چه حجمی از روغن موتورسیکلت نیاز می‌باشد؟
مناسب‌ترین روغن برای هر موتورسیکلت براساس چهار شاخص اصلی تعیین می‌شود:

شاخص گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتورسیکلت:

یکی از مهمترین خواص سیالات (مایع یا گاز) گرانروی یا ویسکوزیته می باشد و عبارت است از میزان مقاومت سیال در برابر جریان یافتن. شاخص گرانروی روغن موتورسیکلت مناسب صرفا براساس دمای محیط تعیین نمی‌گردد، بلکه مهمترین عامل تاثیرگذار در ویسکوزیته مناسب برای روغن، مشخصات و طراحی فنی موتور و گیربکس موتورسیکلت است که برای اطلاع از گرانروی مناسب روغن موتورسیکلت مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت بهترین و مطمئن‌ترین روش می‌باشد.

فناوری ساخت روغن موتورسیکلت:

فارغ از شاخص ویسکوزیته و گرانروی روغن موتورسیکلت، براساس فناوری ساخت و روغن پایه، سه نوع روغن موتورسیکلت فول سنتتیک (Fully Synthetic – FS)، سمی سنتتیک (Semi Synthetic – SS) و معدنی (Mineral Oil – MO) وجود دارد که با توجه به طراحی فنی و نیازهای روانکاری انجین موتورسیکلت، روغن موتورسیکلت مناسب پیشنهاد می‌گردد.

عموما در دفترچه راهنمای موتورسیکلت‌های با حجم موتور کمتر که دارای فشار و شرایط عملیاتی دشواری نیستند، روغن موتورهای معدنی توصیه می‌شود. روغن موتورهای نیمه سنتتیک نیز معمولا برای موتورسیکلت‌های با حجم کمتر که دارای شرایط عملیاتی دشوارتری می‌باشند، مناسب هستند و برای موتورسیکلت با حجم موتور بالا و موتورسیکلت‌های ورزشی و مسابقه‌ای، روغن موتورهای تمام سنتتیک توصیه می‌گردد. البته برای تعیین نوع فناوری ساخت روغن موتورسیکلت مطمئن‌ترین مرجع، دفترچه راهنمای موتورسیکلت می‌باشد.

حجم روغن موتورسیکلت:

 حجم روغن مورد نیاز هر موتورسیکلت براساس مشخصات و طراحی فنی موتور و گیربکس موتورسیکلت می‌تواند متفاوت باشد.

سطح کارآیی و کیفی روغن موتورسیکلت:

روغن موتورسیکلت‌ها براساس کیفیت، فناوری ساخت، ادتیو‌ها، تامین نیازهای روانکاری مختلف و ویژگی‌های فنی و شیمیایی که دارند در سطوح کیفی گوناگونی طبقه‌بندی می‌شوند. در دهه‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های گسترده و متنوع در مهندسی مکانیک و الکترونیک، موتورسیکلت‌ها و پیشرانه‌های مدرن با بهترین بازدهی و عملکرد طراحی و تولید شده است.

همچنین استانداردهای سطوح کیفی مختلفی توسط سازمان‌های استاندارد مرجع دنیا همچون API ،JASO و ISO به منظور ارزیابی سطح کارآیی و ویژگی‌های فنی روغن موتورسیکلت‌ها تدوین گردیده است.

استانداردهای سطح کیفی  و سطح کارآیی روغن موتور سیکلت دو زمانه و چهار زمانه  API-TSC / JASO MA/MB

API,JASO,ISO
استاندارد سطح کیفی API

استاندارد API انیستیتو نفت آمریکا در اصل برای روغن موتور خودروها تدوین گردیده است، اما برخی از سازندگان موتورسیکلت این استاندارد را به عنوان سطح کیفی روغن انجین بسیاری از موتورسیکلت‌های با موتورهای دوزمانه و چهارزمانه پیشنهاد می‌کنند. به اینصورت که برای موتورهای دوزمانه با حجم موتورهای متفاوت، سطوح کیفی API TC (TSC-3) ،API TB (TSC-2) ،API TA (TSC-1) و API TD (TSC-4) تدوین  گردیده است که در حال حاضر به جز سطح کیفی API TC (TSC-3) سه سطح کارآیی دیگر منسوخ گردیده‌اند و برای موتورهای چهارزمانه، معمولا سطوح کیفی API S (خودروهای سواری) پیشنهاد می‌گردد.

سطوح کیفی API SA تا API SN دراصل استاندارد روغن موتور خودرو است ولی با توجه به عدم وجود استاندارد مناسب و مخصوص روغن موتورسیکلت‌های چهارزمانه در دهه‌های گذشته اکثر سازندگان موتورسیکلت از این استاندارد برای تعیین سطح کیفی مناسب روغن موتورسیکلت استفاده می کردند.

استاندارد سطح کیفی روغن موتورسیکلت JASO

به جرات می‌توان ادعا کرد شرکت‌های طراحی و تولید موتورسیکلت ژاپن از پیشگامان این صنعت در جهان بوده و هستند و ژاپن میزبان بزرگترین برندهای تولید موتورسیکلت در جهان است. بنابراین جای هیچ‌گونه تعجبی نیست که اصلی‌ترین استاندارد سطح کیفی روغن موتورسیکلت ژاپنی باشد. سازمان استاندارد خودرو ژاپن (Japanese Automotive Standards Organization) یا به اختصار JASO بسته به نوع پیشرانه موتورسیکلت‌ها، دو گروه استاندارد سطح کیفی درنظر گرفته است. برای موتورهای چهارزمانه، JASO T904 که در سال 2011 جایگزین دستورالعمل JASO T903 (1998) شده، تدوین و معرفی گردیده است و برای موتورهای دوزمانه، JASO M345 به عنوان دستورالعمل ارزیابی روغن موتورهای دوزمانه منتشر گردیده است.
JASO T904 (T903) دو سطح کیفی JASO MA و JASO MB را برای موتورسیکلت‌های چهارزمانه (4T) معرفی نموده است:

JASO MA:

برای موتورسیکلت‌های مجهز به کلاچ خیس، روغن‌های با سطح کیفی JASO MA عملکرد اصطکاکی لازم برای جلوگیری از لغزش کلاچ در موتورهای چهارزمانه موتورسیکلت‌هایی که در انجین آنها از یک روغن به منظور روانکاری پیشرانه، گیربکس و سیستم انتقال قدرت استفاده می‌شود، را تامین می‌نماید.

JASO MB:

تفاوت اصلی JASO MA با MB JASO در این است که آیا روغن موتورسیکلت مناسب کلاچ خیس (مرطوب) است یا خیر؟

برای موتورسیکلت با گیربکس اتوماتیک (اسکوتر)، روغن‌های با سطح کیفی JASO MB عملکرد اصطکاکی لازم را با افزودن ادتیوهای بهبود دهنده اصطکاک به منظور بازدهی مصرف سوخت فراهم می‌نماید. روغن موتورهای MB دارای کمترین میزان اصطکاک در موتورهای چهارزمانه می‌باشند.

در موتورسیکلت‌هایی که روغن موتور با سطح کیفی JASO MA توصیه شده است، به هیچ عنوان از روغن موتورسیکلت‌های با سطح کیفی MB استفاده نشود، چرا باعث لغزندگی کلاچ خواهد شد. روغن با سطح کیفی MB صرفا در اسکوترها و موتورسیکلت‌های با گیربکس اتوماتیک می‌بایست مصرف گردد.
روغن موتورسیکلت‌ها براساس نتیجه آزمایش تست اصطکاک JASO T903 به دو سطح کیفی MA و MB تقسیم می‌شود.

JASO  دو سطح کیفی JASO MA و JASO MB را برای موتورسیکلت‌های چهارزمانه معرفی نموده است

البته فراموش نکنیم که MA براساس نتایج تست‌های سه گانه اصطکاک ایستایی، اصطکاک دینامیکی و زمان توقف به دو گروه JASO MA1  و JASO MA2 تقسیم می‌گردند. دوستانی که علاقه‌مند به مطالعه بیشتر درباره JASO T903 هستند، می‌توانند مستندات JASO T903 را مطالعه فرمایند.

امروزه اکثر موتورسیکلت‌ها به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست و رعایت قوانین کاهش آلایندگی از موتورهای چهارزمانه بهره می‌برند، ولی با توجه به استفاده از موتورهای دوزمانه در ماشین‌آلات کشاورزی و قایق‌های موتوری در ادامه به توضیح JASO M345 که به طبقه‌بندی روغن موتورسیکلت‌های دوزمانه اختصاص دارد، می‌پردازیم.

تولیدکنندگان و کارخانجات موتورسیکلت‌سازی ژاپن، استانداردها و الزامات سطح کیفی API TC را در تولید دود و جلوگیری از مسدود شدن اگزوز و توانایی پاک کنندگی و روانکاری موتورهای دوزمانه ناکافی می‌دانستند؛ بنابراین براساس JASO M345 روغن موتورسیکلت‌های دوزمانه را در چهار گروه JASO FA, FB, FC, FD طبقه‌بندی نمودند.

تفاوت های سطوح کیفی JASO برای موتورهای دوزمانه 2Strocke
JASO FA/FB/FC/FD
استاندارد ISO Two-Cycle

در اواسط دهه 1990 میلادی مشخص گردید که الزامات JASO تمامی نیازهای روانکاری موتورهای دوزمانه مدرن اروپایی را پوشش نمی‌دهد. استاندارد ISO Two-Cycle در سه گروه یا سطح کارآیی ISO-L-EGB، ISO-L-EGC، ISO-L-EGD به منظور رفع این نقصان تدوین گردیده است.

حالا این سوال مطرح می‌گردد که با توجه به استانداردهای مختلف برای روغن موتورسیکلت، چه استاندارد و سطح کارآیی برای موتورسیکلت من مناسب‌ترین است؟ همیشه دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود را بررسی نمایید تا ببینید چه استانداردهای کیفی برای روغن موتورسیکلت شما می‌بایست در نظر گرفته شود. در صورتی که چند استاندارد و سطح کیفی ذکر شده است، اطمینان حاصل نمایید روغن موتورسیکلتی که تهیه می‌کنید واجد مشخصات و ویژگی‌های فنی تمامی سطوح کارآیی ذکر شده در دفترچه راهنمای موتورسیکلتتان باشد.

با توجه به تنوع فراوان موتورسیکلت از جنبه‌های گوناگون چون کاربرد، آرایش سیلندر، حجم موتور و دوزمانه یا چهارزمانه بودن از یک سو و از سوی دیگر وجود انواع مختلفی از روغن موتورسیکلت، چنین به نظر می‌رسد که فرآیند انتخاب بهترین روغن موتورسیکلت همیشه آسان نیست و یک انتخاب اشتباه تنها باعث هدر رفتن بودجه نمی‌شود و می‌تواند آسیب جدی به موتورسیکلت شما نیز وارد کند. ولی با شناخت کافی از ویژگی‌ها و مشخصات فنی روغن‌های موتورسیکلت و مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت می‌توانید اطمینان حاصل نمایید بهترین روغن که تمامی نیازهای روانکاری موتورسیکلت‌تان را پوشش دهد و درکنار داشتن عملکرد و بازدهی بالا، عمر موتورسیکلت‌تان را نیز افزایش دهد، را انتخاب کرده‌اید.

برند معتبر روغن موتورسیکلت

با توجه به تنوع روغن موتورسیکلت‌های موجود در بازار، ضروری است در زمان تهیه و خرید روغن موتورسیکلت مناسب از اعتبار و کیفیت برند و تولید کننده روغن اطمینان حاصل نمایید و خریدتان را از اتوسرویس‌های معتبر یا از مراکز معتبر عرضه روغن موتورسیکلت انجام دهید. چرا که همانطور که در بالا بیان گردید، در موتورسیکلت کلاچ و گیربکس و پیشرانه همگی در یک محفظه قرار دارند و استفاده از روغن موتورسیکلت بی‌کیفیت منجر به آسیب جدی به هر دو بخش پیشرانه و گیربکس می‌گردد.
با گذشت زمان عملکرد روانکاری و خواص ادتیوها و افزودنی روغن کاهش می‌یابد، بنابراین تعویض منظم روغن موتورسیکلت ضروری است. در صورتیکه موتورسیکلت در شرایط سختی مانند محدوده دمایی شدید، محیط‌های گرد و غبار و حمل بارهای سنگین استفاده ‌شود، تعویض روغن موتورسیکلت در فواصل زمانی کوتاه‌تر بسیارضروری است.

در صورتی که قصد دارید خودتان تعویض روغن موتورسیکلت را انجام دهید، به پیشنهاد مگ پترونول مقاله ” راهنمای تصویری شش مرحله تعویض روغن موتورسیکلت در منزل ” را مطالعه نمایید.

مرغوبترین روغن‌های پایه با فرمولاسیون ویژه پترونول به همراه باکیفیت‌ترین ادتیوهای پیشرفته روز دنیا منجر به تولید روغن موتورسیکلت‌های پترونول با کیفیت برتر گردیده است که تمامی نیازهای روانکاری موتورسیکلت شما را تضمین می‌نماید.

نکات مهم درباره انتخاب و تعویض روغن موتورسیکلت

آیا موتورسیکلت‌ها نیاز به روغن مخصوص دارند؟

برخلاف خودرو، روغن موتورسیکلت وظیفه روانکاری گیربکس موتورسیکلت را نیز برعهده دارد. روغن موتورسیکلت به ویژگی‌های اصطکاکی متعادل نیاز دارد، چرا که می‌بایست با کلاچ خیس در موتورسیکلت‌ها سازگار باشد. درواقع روغن موتورسیکلت باید تعادل خوبی بین عملکرد کلاچ، گیربکس و محافظت از انجین موتورسیکلت برقرار کند. بنابراین ضروری است به دفترچه راهنمای موتورسیکلت مراجعه فرمایید تا ویژگی‌های مناسب‌ترین روغن موتورسیکلت‌تان را بدانید.

تفاوت روغن موتور خودرو با روغن موتورسیکت چیست؟

در روغن موتور خودرو با هدف کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور، عملکرد بالا و کاهش مصرف سوخت از ادتیوهای بهبود دهنده اصطکاک و پاک کننده‌ها استفاده می‌شود که با توجه به نیاز روانکاری گیربکس و پیشرانه در موتورسیکلت‌ها فرمولاسیون ویژه و متفاوتی از روغن موتور خودرو نیاز می‌باشد.

کیفیت و عملکرد تمامی برندهای روغن موتورسیکلت یکسان است؟

خیر، این طور نیست. چرا که از یک سو کیفیت روغن‌های پایه و مواد افزودنی و از سوی دیگر فرمولاسیون و درصد استفاده از ادتیوها و مواد افزودنی که در کارایی و عملکرد نهایی روغن موتورسیکلت تاثیر بسزایی دارند، از یک برند به برند دیگر بسیار متفاوت است.

آیا می‌توان روغن موتورسیکلت برندهای مختلف را با هم ترکیب نمود؟

خیر، حتی با وجود یکسان بودن شاخص گرانروی روغن‌های موتورسیکلت برندهای مختلف، با توجه به فرمولاسیون و ادتیوهای متفاوت دو برند می‌تواند مشکلات و آسیب‌های جدی به موتورسیکلت وارد نماید.

در شرایط اضطراری می‌توان از روغن موتور خودرو به جای روغن موتورسیکلت استفاده کرد؟

اگر به هیچ عنوان دسترسی به روغن موتورسیکلت نداشتید، می‌توانید به طور موقت از روغن موتور استفاده نمایید ولی می‌بایست در اولین فرصت روغن موتور تعویض شود و این امر مرتبا تکرار نگردد.

232 دیدگاه

    • مگ پترونول

      سلام
      در دفترچه راهنما موتور Galaxy SR130 به صورت زیر ذکر شده است:

      دوره تعویض روغن:
      در موتورسیکلت های نو پس از 200 کیلومتر و پس از آن هر 1000 کیلومتر روغن را تعویض نمایید.
      در صورتی که در مناطق آلوده و یا سرد رانندگی می کنید زودتر از این مسافت طی شده روغن را تعویض نمایید.
      برای حفظ عملکرد مناسب انجین، در هر 500 کیلومتر روغن را کنترل نمایید. در صورت کم شدن روغن به آن اضافه نمایید.
      روغن انجین: 10W-30

  • ابوالفضل

    با سلام و عرض ادب و احترام و خسته نباشید.
    بنده از بین پرسشهای عزیزان به صراحت به پاسخم رسیدم.
    این پیام صرفا به جهت ادای احترام و ستایش است در برابر نحوه فعالیتتان باتشکر مگ پترونول
    باعث افتخار است بازدید از سایت حضرتعالی.موفق و پیروز باشید.

  • مسعود

    سلام ارز ادب ، اول تشکر کنم بابت سایت به درد بخور و با سوادتون ، میخواستم ببینم به نظرتون برای سوزوکی اینازوما250 چی پیشنهاد میدین؟ و اینکه واسه کاربری روزمره به نظر شما هر چند هزارتا باید تعویض بشه؟ممنون از شما

    • مگ پترونول

      سلام
      در دفترچه موتور، سوزوکی روغن موتور SAE W40-10 رو پیشنهاد میکند.
      موتور زمانیکه چراغ تعمیرات روشن می شود زمان تعویض روغن را یادآوری میکند.

  • مسعود

    سلام ارز ادب ، اول تشکر کنم بابت سایت به درد بخور و با سوادتون ، میخواستم ببینم به نظرتون برای سوزوکی اینازوما
    250 چی پیشنهاد میدین؟ ممنون از شما

  • مجتبی قاسمی

    سلام و عرض ادب خدمت شما که وقت گذاشتین و تمام سوالات رو جواب دادین که من همه رو خوندیم ولی متاسفانه کسی موتور سی آف ۲۵۰ رو سوال نکردن و واقعا خیلی ازیت شدم اول از نبود آگاهی روغن خودرو ریختن داخلش که تعویض دنده ها به مشکل خورد و با تعوض روغن بهتر شد ولی تعویض دنده با صدا یا همون تقه عوض میشه ممنون میشم بهترین یا در واقع روغن مناسب این موتور رو بگید با تشکر .CF250 NA

  • محسن

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان
    برای موتور سیکلت انژکتوری گالکسی cl150 نیرو موتور راهنمایی میفرمایید از چه نوع روغنی می بایست استفاده نمایم؟

    • مگ پترونول

      سلام
      نوع روغن توصیه شده در دفترچه:
      (SIGMA(-31W21 SAE برای
      انجین های چهار سوپاپ یا جایگزین آن -21HQB میبایست مورداستفاده قرار گیرد.

  • محسن سعیدی هاشم پور

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما بزرگواران عزیز که با حوصله ومتانت خاصی جواب تک تک دوستان را با راهنمایی دقیق می دهید.بنده موتور سیکلت انژکتوری گالکسی cl150 (طرح کلیک) نیرو موتور دارم اگر براتون مقدور هست بنده رو راهنمایی میفرمایید می بایست از چه نوع روغنی استفاده نمایم؟

    • مگ پترونول

      سلام محسن جان
      محسن عزیز در دفترچه راهنمای محصول خریداری شده شما توضیحات لازم داده شده است در صورتیکه دسترسی به دفترچه راهنما ندارید توصیه این شرکت برای شما اینگونه میتواند باشد :
      انجین اسکوتر ها (و کلا موتورسیکلت ها) در دمای بالاتری از خودروها کار می کنند، دور موتور بالاتری دارند و فشارهای متفاوتی را نسبت به خودروها تحمل میکنند.
      شدت تولید نیرو(Power Density) در موتورسیکلت ها (شامل اسکوترها) بالاتر از خودرو ها است. یعنی به ازای هر سی سی حجم انجین، در موتورسیکلت ها نیروی بیشتری تولید می شود.
      استانداردJASO T903 ژاپن – که مهم ترین مرجع برای روغن موتورسیکلت است – برای اسکوترها روغن متفاوتی را تعریف میکند. طبق این استاندارد علامت MB نشانگر روغن مناسب برای اسکوتر است. این علامت باید برروی قوطی روغن به شکل JASO MB درج شده باشد.
      و همچنین متناسب با سطح کیفی توضیح داده شده محصولی که میتوان برای شما معرفی کرد فول مکس ریس می باشد .

    • مگ پترونول

      سلام، سجاد جان
      قبلا در پاسخ به رضای عزیز، دفترچه ی راهنمای موتورسیکلت Galaxy NA180 بارگذاری گردیده است. براساس دفترچه راهنما:
      روغن موتور سیکلت مناسب SYM Galaxy NA 180:
      SAE: 10W30
      API: SJ
      JASO: MA
      و برای محیط‌های با دمای زیر صفر درجه گرانروی SAE : 5W40

    • مگ پترونول

      سلام آقا جلال بزرگوار
      متاسفانه برای موتور سیکلت تریل MKZ 200 دفترچه راهنما وجود ندارد. ولی براساس وبسایت متین خودرو برای روغن انجین می بایست از روغن موتورسیکلت با گرانروی 20W50 استفاده شود. ولی در ارتباط با سطح کیفی API,JASO موردی ذکر نشده است.

  • ابوالفضل

    سلام و عرض ادب وقتتون بخیر
    من یه موتور دیروز خریدم ۲۰۰سحر nms ولی به دفترچه راهنما دسترسی ندارم که بفهمم چه روغنی بریزم میشه لطفاً راهنمایی کنید

    • مگ پترونول

      آقا امیر بزرگوار، عرض سلام و ادب
      متاسفانه دفترچه راهنمای موتور اسکوتر دایچی 150 CR شرکت نیرو موتور در دسترس نمی باشد.

      پ.ن: شرکت نیرو موتور دفترچه راهنمای برخی از موتورسیکلت های تولیدی را در وبسایت شرکت صنعتی نیرو موتور منتشر نموده است. عزیزانی که از سایر محصولات نیرو موتور استفاده می کنند، می توانید از طریق این لینک دانلود نمایند.

  • سعید

    درود،،تمامی کامنت هاروخواندم تا اگه سوالم توسط دوستان پرسیده شده مزاحمتون نشم ولی دیدم سوالی مشابه نبود.
    برای کی تی ام دوک۲۰۰ روغن ۲۰w۵۰موتول ۷۱۰۰ استفاده میکردم ولی چندین ماه میشه دیگه پبدا نمیکنم و نمایندگی هم که دوساله میگه ندارم یا تموم کردم،اگه میشه بگید برای جایگزین کردن روغنی مشابه اونیکه گفتم وجود داره بگید برم بخرم،لطفا اگه میشه واضح بگید مثلا روغن با اعداد فلان شرکت فلان،چون به هر شرکتی نمیشه اعتماد کرد و قالب سازی میکنن و اعداد دروغین میزنن،…دوماهه موتور رو زیاد استفاده نمیکنم و با ترس و لرز سوار میشم،دوهزار هم بعد تعویض اخر رفته میترسم بیشتر طول بکشه خراب بشه،دنبال روغن خوبم ممنون میشم راهنمایی کنید..باتشکر

    • مگ پترونول

      سلام سعید جان
      ممنون از همراهی صمیمانه حضرتعالی با مگ پترونول، ان شاء الله پاسخ شما به صورت مستند و کامل عرض می کنیم، باز هم در صورت وجود هرگونه ابهام و سوالی، خوشحال می شویم در خدمتتون باشیم.
      برای موتورسیکلت های KTM Duke 200 ,125 cc دو دفترچه شرکت کویر موتور و شرکت کی تی ام به زبان انگلیسی در دسترس می باشد. براساس مستندات هر دو دفترچه روغن موتورسیکلت مخصوص کی تی ام ۲۰۰ و ۱۲۵ روغن انجین های زیر پیشنهاد شده است.
      1. در محدوده دمای محیط خارجی بین ۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد
      MOTOREX FORMULA 4T SAE 15W/50
      که این روغن موتور سیکلت چهارزمانه براساس مشخصات فنی در سایت موتورکس دارای ویژگی های زیر می باشد:
      SAE: 15W50
      JASO: MA2
      API: SL

      2. در محدوده دمای محیط خارجی بین ۱۰- تا ۴۰ درجه سانتی گراد
      MOTOREX FORMULA 4T SAE 10W/40
      که این روغن موتور سیکلت چهارزمانه براساس مشخصات فنی در سایت موتورکس دارای ویژگی های زیر می باشد:
      SAE: 10W40
      JASO: MA2
      API: SL

      که با توجه مشخصات فوق روغن موتول 20w50 روغن مناسبی نمی باشد.

      در حال حاضر روغن موتور سیکلت های موتورکس در فروشگاه اینترنتی کویر موتور عرضه می شود. البته با توجه به مشخصات محدوده عملکردی روغن موتورهای توصیه شده در دفترچه راهنما، روغن انجین فول مکس ریس با گرانروی 10w60، سطح کیفی API SL و سطح کیفی JASO MA2 می تواند در عین روانکاری مناسب برای کاهش دمای انجین نیز در فصول گرم سال موثر باشد.

    • مگ پترونول

      سلام آقا امیر عزیز
      متاسفانه با وجود پیگیری چندروزه همکاران امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتور سیکلت باجاج پالس 200 UG4 وجود نداشت، از سایر عزیزان همراه مگ پترونول خواهشمندیم در صورت دسترسی به مستندات و دفترچه راهنمای باجاج پالس ug4، به مگ پترونول ارسال فرمایند.

      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام امیرجان
      در مورد روغن موتور سیکلت مخصوص برای موتور سیکلت آپاچی ۱۸۰، قبلا در پاسخ به جناب صالحی عزیز به صورت مستند و مفصل توضیحات داده شده است.
      1. دارا بودن سطح کیفی API: SL
      2. سطح کیفی MA 2 استاندارد JASO
      4.ویسکوزیته یا گرانروی SAE: 10W30
      5. فناوری ساخت تمام سنتتیک

  • مهدی

    سلام ببخشید روغن موتور مناسب برای بنلی ۱۵۰ چیه؟
    آیا روغن گولدن اسپیدی ۲۰w-50مناسبه یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام آقا مهدی عزیز

      قبلا در پاسخ احسان و آقای خضرلو بزرگوار، دفترچه راهنمای موتور سیکلت مناسب بنلی ۱۵۰ بارگزاری گردیده است.
      براساس دفترچه راهنما، روغن موتورسیکلت مناسب بنلی 150 می بایست دارای ویژگی زیر باشد:
      JASO MA2
      SAE 10W50
      بنابراین در صورت استفاده از روغن موتور گلدن اسپیدی با گرانروی 20w50 در زمان استارت اولیه موتورسیکلت بالاخص فصول سرد روانکاری انجین با مشکل روبرو خواهد شد.
      علاوه بر عدم تطابق گرانروی روغن موتور، روغن موتور گلدن اسپیدی در صورتی که روغن موتور باشد نبایست استفاده گردد. در مقاله به تفاوت های اساسی روغن موتور و روغن موتور سیکلت اشاره گردیده است.

      طبق تجربه سایر دوستان روغن موتورسیکلت فول مکس ریس با دارا بودن JASO MA2 گرانروی 10W60 تجربه روانکاری مناسبی برای موتورسیکلت بنلی 150 داشته اند.

  • امیرحسین مهربانی

    باسلام و خسته نباشید
    محبت میکنید راهنمایی کنید برای موتور سیکلت هندا همتاز ۱۵۰ سی سی چه روغن و چه برندی مناسب است
    ممنون میشم پاسخ دهید

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب جناب مهربانی بزرگوار
      اگر پاسخ سایر دوستان را مطالعه بفرمایید، خواهید دید که توصیه روغن موتور سیکلت مناسب در مگ پترونول همواره براساس مستندات تولید کننده و دفترچه راهنمای موتور سیکلت بوده است.
      متاسفانه برای موتور سیکلت هوندا همتار 150cc، دفترچه راهنما یا مستندات فنی در دسترس نیست. با توجه به سوالات متعدد عزیزان برای موتور هوندا 150، پاسخی که خدمتتان عرض می گردد براساس تجربیات میدانی، روغن موتور سیکلت پترونول فول موتو روغن موتور مناسبی است.

  • رضا

    سلام
    مرسی از جواب کامل دادن ها تون.
    من گلکسیna180 دارم
    دفترچه نوشته از روغن 10w30 استفاده کنید.
    برای هوای زیر صفر از sae5w40.
    شما چه روغنی رو و از چه مارکی پیشنهاد میدید؟
    در ضمن شهر ما کویری است و یکی دو ماه فقط دمای زیر صفر رو تجربه میکنیم.

    در ضمن برای تریل gy200 پرواز چه روغنی بریزم؟
    این یکی دفترچه نداشت

    • مگ پترونول

      سلام رضای عزیز
      ممنون از لطفتون به مگ پترونول
      آقا رضای عزیز قبلا خیلی از دوستان روغن موتور سیکلت مناسب برای موتور سیکلت Galaxy Na 180 رو پرسیده بودند ولی متاسفانه همکاران مجله اینترنتی روغن موتور موفق به دسترسی دفترچه راهنمای گلکسی NA180 نشده بودند.
      از شما خواهشمندیم که تصویر دفترچه راهنمای این موتورسیکلت را به ایمیل Magazine@petronoloil.com ارسال فرمایید تا سایر عزیزان نیز بتوانند استفاده نمایند.
      در دفترچه راهنمای گلکسی na 180 چه استاندارد سطح کیفی API یا JASO برای روغن موتورسیکلت مناسب توصیه شده است؟ آیا نمودار ویسکوزیته یا گرانروی مناسب براساس دمای محیط وجود دارد؟
      برای انتخاب روغن موتورسیکلت می بایست استاندارد سطح کیفی علاوه بر گرانروی نیز مشخص گردد.

      برای موتورسیکلت GY200 متاسفانه دفترچه راهنمای این موتور سیکلت در صفحه دفترچه های راهنمای نیرو موتور وجود نداشت، استعلام از نمایندگی خدمات پس از فروش نیرو موتور بهترین راه برای مشخص نمودن ویژگی های روغن موتور سیکلت مناسب است.

      • رضا

        نوشته sj ma 10w30 یا بهتر.
        تصویر دفترچه انگلیسی و فایل دفترچه فارسی رو هم براتون فرستادم
        آیا شما همچین روغن موتوری مخصوص موتور سیکلت دارین؟

        • مگ پترونول

          سلام و عرض ادب مجدد آقا رضای عزیز
          ممنون از لطف شما دفترچه فارسی موتورسیکلت گلکسی Na180 و تصویر دفترچه راهنمای انگلیسی که روغن موتورسیکلت مناسب توصیه شده است به لطف حضرتعالی در مگ پترونول بارگذاری گردید، دوستان می توانند استفاده نمایند.
          روغن موتور سیکلت مناسب SYM Galaxy NA 180:
          SAE: 10W30
          API: SJ
          JASO: MA
          و برای محیط‌های با دمای زیر صفر درجه گرانروی SAE : 5W40
          رضای عزیز در تصویر انگلیسی علاوه بر گرانروی 10W30 و SJ توصیه ویژه گردیده است که از روغن موتورسیکلت با گرانروی 10W-50 و سطح کیفی استاندارد API SM استفاده گردد.
          بنده روغن موتورسیکلتی با سطح کیفی API SM , JASO MA با گرانروی 10W50 نمی شناسم.
          با این حال روغن موتور سیکلت فول مکس ریس با گرانروی 10w60 و سطح کیفی SL بالاتر و JASO MA2 داریم که دوستان تجربه مناسبی دراستفاده از فول مکس ریس در کاهش حرارت انجین موتورسیکلت های بنلی و مگلی داشته اند. ( برای برخی از موتور سیکلت های بنلی و مگلی روغن با گرانروی 10W50 توصیه شده است در بخش دیدگاه ها چند موردی ذکر شده است)

          درپایان از حضرتعالی کمال تشکر را بابت ارسال دفترچه های راهنمای NA 180 داریم.

  • ارشیا

    سلام در موتور سیکلت سپهر 110 کمپانی گفته روغن ده چهل شهرام کویر , پیشتاز موتور و من همچین روغنی پیدا نمیکنم
    از اونجایی که روغن گیربکس موتور جدا از روغن اصلی هست و کلاچ هم به خاطر اوتومات بودن خشک هستش میشه از روغن ده چهل ماشین مثلا بهران سوپر پیشتاز ده چهل استفاده کرد؟

    • مگ پترونول

      سلام ارشیای عزیز
      بله در وب سایت سپهر خودرو برای موتورسیکلت سپهر 110 روغن موتورسیکلت مناسب ، بهران کویر و پیشتاز موتور 40 توصیه شده است.
      و باتوجه به صحبت های شما که روغن های بهران کویر و پیشتاز 10w40 را در سطح بازار پیدا نمی فرمایید احتمالا روغن موتورهای تک درجه توصیه کرده است سازنده موتور سیکلت.
      جهت اطمینان و دریافت اطلاعات دقیق و کامل حتما با خدمات پس از فروش سپهر خودرو تماس داشته باشید.

  • حامد

    سلام.. من یک موتور دو زمانه دارم همیشه روغن 10 قاتی بنزین میگنم چرا تاحالا مشگلی پیش نیومده براش پس. سوزوکی 100 دوزمانه

    • مگ پترونول

      سلام آقا حامد عزیز
      دربخش خاصی از این صفحه اشاره شده است که برای انجین های دو زمانه نباید روغن موتورسیکلت با بنزین مخلوط شود؟
      در موتورسیکلت های دوزمانه نیاز به اختلاط بنزین با روغن موتور مناسب می باشد.

  • سینا

    سلام عزیز ممنون از سایت خوبتون
    یک سوال داشتم خدمتت برای موتور زونتس ۲۳۰cc مدل N2 چه روغن موتوری باید استفاده کنم؟
    الان براش از 20W 50 استفاده میکنم مارک ترن اما احساس میکنم آنچنان خوب نیست

    • مگ پترونول

      سلام سینا جان ممنون از لطفتون
      در مورد ویژگی های بهترین روغن موتورسیکلت زونتس 230 سی سی قبلا به علیرضای عزیز پاسخ داده شده است.
      در صورتی که بازهم موردی بود در خدمتتون هستیم.
      در صورتی که از روغن موتور دیگری هم استفاده کردید خیلی خوشحال می شویم تجربه تان را با ما در میان بگذارید.

  • محمود

    سلام وقتتون بخیر و سپاس از راهنمایی هایی که در سایتتون قرار دادید، ممنون میشم اگر روغن مناسب موتور طرح کلیک دلتا روهم معرفی کنید و سوال دیگر اینکه روغن های با ویسکوزیته و Api مشترک بین خودرو و موتور سیکلت برای یکدیگر قابل استفاده هستند یا خیر؟

    • مگ پترونول

      سلام آقا محمود عزیز
      برای موتورسیکلت طرح کلیک دلتا شرکت شاهین موتور، براساس دفترچه راهنمای موجود در وب سایت:
      در زمستان گرانروی SAE 15W40 و سطح کیفی API SL
      در تابستان گرانروی SAE 20W50 و سطح کیفی API SL
      البته در بخش هایی از دفترچه راهنما به گرانروی 10W40 هم توصیه شده است!!!!

      در جواب سوال دوم می بایست عرض کنم خیر:
      نیازهای روانکاری انجین موتورسیکلت‌ها بیشتر از پیشرانه خودروها است، چرا که شرایط عملکردی و عملیاتی موتورسیکلت‌ها متفاوت از خودروها می‌باشد و عموما موتورسیکلت‌ها تحت تنش بالاتری قرار دارند. سرعت موتورسیکلت‌‌ها متفاوت از خودروها است و معمولا موتورسواری با سرعت بسیار بالاتری همراه است.

      موتورسیکلت‌ها در دور موتور بالاتر از موتورهای اتومبیل (گاهی اوقات دو برابر) و دمای عملکرد بالاتر کار می‌کنند و از سوی دیگر انجین‌ موتورسیکلت‌ها به طور معمول دارای مخزن کوچکتری نسبت به موتورهای خودرو هستند؛ بنابراین حجم روغن موتور آنها کمتر است. حجم کمتر روغن موتور در چنین شرایط عملیاتی سخت و دشوار می‌تواند فشار بسیار بیشتری از خودروها به روغن موتور وارد نماید.

      • مگ پترونول

        سلام مهدی جان
        قبلا در پاسخ به امیراحمد عزیز روغن موتورسیکلت مخصوص موتور باجاج ان اس 200 رو براساس دفترچه راهنما عرض کردیم، جهت دسترسی به مستندات انتخاب روغن موتور سیکلت باجاج به کامنت های پایین مراجعه نمایید. البته به صورت خلاصه باید عرض کنم روغن موتور سیکلت NS 200 باید ویژگی های زیر را دارا باشد:
        1. API:SN ,JASO: MA2, SAE:20W50
        2.API:SN ,JASO: MA2, SAE:10W50
        که با توجه به ویژگی های ذکر شده می توانید از پترونول فول مکس ریس استفاده نمایید.

    • مگ پترونول

      سلام آقا محمد عزیز
      با توجه به اینکه در وبسایت نیکران موتور پاسارگاد دفترچه راهنمای کایو 250 وجود نداشت بنده از پشتیبانی بنلی سوال کردیم در صورتی که پاسخ داده شود حتما خدمتتان عرض خواهیم کرد.

    • مگ پترونول

      سلام بنیامین جان
      متاسفانه در سایت کبیر موتور، اطلاعات محصول هوندا 150 هنوز وارد نگردیده است.
      تماس با خدمات پس از فروش کبیر موتور یکی از راه های تعیین گرانروی، استاندارد سطح کیفی و حجم روغن موتورسیکلت مناسب می باشد.

  • رسول

    سلام و درود
    راهنمایی کنید روغن مناسب kps200لیفان چیست؟
    وسوال بعدی کیفیت بد روغن باعث روغن سوزی میشود؟
    روغن اضافی در موتور سیکلت بریزیم انجین را دچار اشکال میکند؟
    سپاس

    • مگ پترونول

      سلام و ایام به کام رسول عزیز
      طبق دفترچه راهنمای موتور سیکلت لیفان کی پی اس ۲۰۰ شرکت موتورسیکلت سازی شاهین موتور، روغن موتورسیکلت لیفان KPS200 می بایست دارای سطح کیفی API SE و ویسکوزیته SAE 15W40 باشد. روغن موتورسیکلت پترونول فول موتو می تواند روغن موتورسیکلتی مناسبی برای Lifan KPS200 باشد.
      کیفیت پایین روغن موتورسیکلت متاسفانه می تواند آسیبهای جدی به انجین موتورسیکلت وارد نماید.
      بله همان طور که روشن کردن انجین در شرایطی که روغن موتورسیکلت با حجم مناسبی وجود نداشته باشد منجر به آسیب های جدی به انجین موتورسیکلت می شود، زیاد بودن حجم روغن از حجم نرمال روغن موتورسیکلت نیز آسیب هایی به پیشرانه موتورسیکلت وارد می نماید.

  • مهدی میثاقیان

    سلام و عرض درود
    سایتتون عالیه چون تمام سوال هارا جواب میدین عذر میخوام برای موتور ۱۲۵ طرح هوندا لیفان، چه روغنی پیشنهاد میدین، بی‌زحمت ی مارک رو معرفی کنید با گرانروی و… متشکرم

    • مگ پترونول

      سلام امیر عزیز
      متاسفانه امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتورسیکلت های پرو (Hi pro) طرح z1000 وجود نداشت. موتورسیکلت های پرو رو چه برند ایرانی عرضه می کند؟

    • مگ پترونول

      سلام پیمان جان
      متاسفانه کاتالوگ موتورسیکلت کلاس استریت DINO ZII 200cc، دینو موتور قم امکان دانلود ندارد و در صفحه دینو z2 اشاره ای به ویژگی‌های روغن موتورسیکلت مناسب نیز نشده است.

  • امین حمزه ای

    سلام ببخشید برای متور سیکلت تریل 250 تی 2 چه روغنی رو صلاح می دونید 10w40 یا 20w50؟ چند روز پیش به علت خراب شدن شفت کلاج مجبور شدیم انجین رو باز کنیم مکانیک میگفت چون روغن 10w40 ریختی بوش شفت کلاج خورده شده باید 20w50 بریزی می خواستم ببینم ایا راست میگه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مگ پترونول

      سلام جناب حمزه‌ای بزرگوار
      متاسفانه در سایت کویرموتور، در ارتباط با روغن موتورسیکلت مناسب برای موتورسیکلت اندرو T2 با حجم موتور 250 سی سی هیچ توصیه ای ندارد.
      بهترین مرجع برای تعیین ویژگی ها و شاخص های روغن انجین مناسب همچون API,SAE طراح و سازنده موتورسیکلت می باشد.
      همکاران خدمات پس از فروش کویر موتور می توانند پاسخگوی کامل و صحیح سوالات شما باشند.
      با تشکر

  • امیر

    سلام ببخشید میگم بهترین روغن موتور 200هندا چه روغنی و با چه گرانوی می باشد گرانوی 10w40یا 20w50ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    • مگ پترونول

      سلام آقا امیر عزیز
      متاسفانه قبلا هم در پاسخ سایر عزیزان، همچون آقا شایان با توجه به عدم دسترسی به دفترچه راهنما نمی توانیم به صورت دقیق مشخصات و ویژگی های روغن موتورسیکلت مناسب برای هوندا 200 عرض کنیم، نمایندگی و خدمات پس از فروش در این مورد راهنمایی های دقیق تری می توانند داشته باشند.

    • مگ پترونول

      سلام داوود جان
      در وبسایتهای شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت ایرانی متاسفانه دفترچه راهنمای موتور سیکلت گلکسی x125 پیدا نکردیم، برند SYM یک موتورسیکلت با نام SYM Galaxy EuroMX 125 دارد که دفترچه راهنما این موتور سیکلت موجود است که گرانروی های مختلفی همچون 10w30, 10w40, 20w40, 20w50 با توجه به محیط های آب و هوایی محل رانندگی توصیه شده است.
      سطح کیفی روغن موتورسیکلت پیشنهادی برای موتور سیکلت گلکسی یورو ام ایکس 125 ، API SG به بالا می باشد.
      سوالی که از شما عزیزان داریم این است که آیا موتور سیکلت گلکسی x125 و Galaxy EuroMX 125 در واقع یک نوع موتورسیکلت هستند؟

  • محمدرضا

    سلام برای موتور سیکلت بی کلاچ طرح ویو چه برند از روغن موتوری با سطح کیفی ( 10w40 _ 20w50) پیشنهاد میکنید
    ضمن اینکه کدوم سطح باشه SL . SM ؟

    • مگ پترونول

      سلام محمدرضا عزیز
      موتورسیکلت طرح ویو برند خاصی رو می فرمایید؟ به دفترچه راهنمای این موتور سیکلت دسترسی دارید؟

    • مگ پترونول

      سلام آقا علی بزرگوار
      قبلا در پاسخ به علیرضای عزیز براساس توصیه دفترچه راهنمای موتور سیکلت زونتس R250 KeyLess اشاره گردیده است که روغن موتور سیکلت زونتس 250 سی سی می بایست دارای سطح کیفی SM یا SL و گرانروی 10W50 , 10W40 توصیه شده است ولی همانطور که در بالا تاکید شده است برای موتور سیکلت ها می بایست از روغن مخصوص موتور سیکلت استفاده نمایید و با توجه به تفاوت های اساسی با روغن موتور خودرو نباید از روغن موتور ماشین در انجین موتور سیکلت ها استفاده کنیم.
      در صورتی که روغن موتوری که اشاره فرمودید مخصوص روغن موتور سیکلت می باشد می توانید استفاده نمایید.

    • مگ پترونول

      سلام شایان جان
      متاسفانه تا این لحظه برای موتورسیکلت هوندا 200 سی سی نه تنها همتاز موتور بلکه موتورسیکلت هوندای 200 سایر شرکت ها همچون کویر موتور، دسترسی به دفترچه راهنما برای مشخص شدن ویژگی های فنی روغن موتورسیکلت مناسب (API, SAE) میسر نگردیده است. مشخصات فنی روغن انجین مناسب موتورسیکلت هوندا 200 را می توانید از نمایندگی و خدمات پس از فروش شرکت استعلام فرمایید.
      پ.ن: در صورتی که به هر نحوی اطلاعات مفیدی در زمینه روغن موتور هوندا 200 دست یابیم با همراهان و دوستان مگ پترونول به اشتراک خواهیم گذاشت.

  • علی

    سلام، درباره روغن موتور Zontes Z2 G1 155 cc چه برند و با چه ویژگی مناسب هست؟ و آیا برای سرویس اولیه به روغن خود نمایندگی های کویر میتوان اعتماد کرد؟ یا جداگانه روغن تهیه کنم بهتر است؟

    • مگ پترونول

      سلام علی آقا
      برای موتور سیکلت زونتس Z2 150 در وبسایت کویرموتور، کاتالوگ یا دفترچه راهنمایی ارائه نگردیده است. صرفا در بخش انجین، به گرانروی یا ویسکوزیته روغن انجین پیشنهادی اشاره گردیده است : SAE 10W40. در صورتی که در مراجعه به نمایندگی کویر موتور به دفترچه راهنمای موتورسیکلت دسترسی داشتید لطفا با سایر دوستان نیز به اشتراک بگذارید.

      در مورد سوالتان در ارتباط با سرویس اولیه موتورسیکلت می بایست خدمتتان عرض کنیم علاوه بر شرایط گارانتی که در برخی از شرکت های موتورسیکلت منوط به انجام سرویس های اولیه در نمایندگی های خدمات پس از فروش می باشد. شرکت کویر موتور از شرکت خوشنام و معتبر می باشند

    • مگ پترونول

      سلام جناب آقایی عزیز
      فرمولاسیون روغن موتور سیکلت متفاوت از فرمول روغن موتور خودرو باشد. طبق فرمولاسیون ویژه، روغن موتور سیکلت از سطح مناسبی از ادتیوهای بهبوددهنده اصطکاک و متفاوت از روغن موتور خودرو استفاده می‌گردد. همین تفاوت در فرمولاسیون روغن موتور خودرو و روغن موتور سیکلت موجب شده است که مهندسین صنعت روانکار و روغن موتور تاکید نمایند که نمی توانیم از روغن موتور خودرو به عنوان روغن موتورسیکلت استفاده نماییم و برعکس، یعنی استفاده از روغن موتورسیکلت به عنوان روغن موتور خودرو.
      پ.ن: موارد استثنایی نیز وجود دارد که با تیونینگ، تقویت و تغییراتی که در موتور خودرو ایجاد می نمایند به روغن موتوری با ویژگی های روانکاری متفاوت از روغن موتور خودرو نیاز پیدا می کنند که روغن های موتورسیکلت با توجه به فرمولاسیون ویژه قابل استفاده خواهد بود البته با توصیه متخصصین، آن هم با دستورالعمل متفاوت.

    • مگ پترونول

      سلام آقا عباس بزرگوار
      در پاسخ به سینای عزیز که دقیقا همین سوال رو داشتند عرض کردیم متاسفانه دفترچه راهنمای موتورسیکلت کیمکو انرژی 125 در دسترس نبود. شرکت ایرانی مونتاژکننده یا واردکننده موتورسیکلت های کیمکو، چه شرکتی است؟

    • مگ پترونول

      سلام امیر جان
      متاسفانه کاتالوگ موتورسیکلت کلاس استریت DINO ZII 200cc، دینو موتور قم امکان دانلود ندارد و در صفحه دینو z2 اشاره ای به ویژگی‌های روغن موتورسیکلت مناسب نیز نشده است.

    • مگ پترونول

      سلام سینای عزیز
      متاسفانه دفترچه راهنمای موتورسیکلت کیمکو انرژی 125 در دسترس نبود. لطفا نام بین المللی کیمکو انرژی را بفرمایید تا ان‌شاء‌الله دفترچه انگلیسی موتورسیکلت جهت تعیین ویژگی های روغن موتورسیکلت مناسب پیدا شود.

  • داود حمیدی

    سلام جناب خوب هستین بیزحمت سوال منم جواب بدین
    حجم مخزن روغن موتور تریل ۲۵۰ x2 ایران دوچرخ چند لیتر است؟
    سوال بعدیم اینه ک من از روغن موتور اسپیدی نیمه سنتیک ۱۰۴۰ ک تاییدیه jasoma2 ام داره استفاده کردم ایا ضرر دارد یا خیر شنیدم این روغن برای موتور چارزمانه خوبه ؟ من دفترچه ندارم اینچیزارو بدونم موتورم صفر خریدم اوردم خونه روغن شرکتیشو تخلیه کردم بجاش اسپیدی ریختم

    • مگ پترونول

      سلام جناب آقای حمیدی بزرگوار
      متاسفانه در وبسایت شرکت ایران دوچرخ (بهمن خودرو) برای موتورسیکلت تریل XY 249 GY-2 دفترچه راهنمای موتورسیکلت در دسترس نیست.
      با این حال در راهنمای موتورسیکلت و کاتالوگ صحبتی از حجم روغن موتورسیکلت نشده است.
      در راهنمای موتورسیکلت تریل 250 سی سی روغن موتور سیکلت پیشنهادی API SJ , SAE 10W40 پیشنهاد شده است در حالی که در کاتالوگ این موتورسیکلت، صرفا گرانروی و ویسکوزیته روغن موتورسیکلت براساس استاندارد انجمن مهندسان خودرو SAE، 15W40 توصیه شده است.
      جهت انتخاب بهترین روغن موتورسیکلت ضروری است از همکاران خدمات پس از فروش ایران دوچرخ استعلام گردد که چه روغن موتورسیکلتی مناسب است؟ API,SAE,JASO?
      آیا می توان از گرانروی 15W40 یا 10W40 استفاده کرد یا براساس دمای محیط رانندگی می بایست انتخاب گردد؟
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام احمد جان
      در دفترچه های راهنمای موتورسیکلت باجاج پالس ۲۲۰ روغن موتور سیکلت مناسب با ویژگی های زیر معرفی گردیده است :
      1. دارای سطح کیفی JASO MA2
      2. دارای سطح کیفی API SN
      3. گرانروی یا ویسکوزیته SAE : 10W-50
      ( لازم به ذکر است که با توجه به اینکه دو نسخه دفترچه راهنما برای موتورسیکلت پالس 220 وجود دارد، دفترچه ها را از لینک های روبرو می توانید مشاهده فرمایید: 1 و 2)

  • میثم

    مجدداً سلام و تشکر فراوان
    درست میفرمائید اما در عین حال که نه فروشنده به من دفترچه راهنمایی داده و نه در سایت شرکت سازنده موردی نیست و موتور در ابندی وموقع تعویض روغن رسیده و بنده فردی وسواسی هستم….
    لطفا وخواهشن شما با تجربه ای که دارید برای موتورسیکلت شیرکوه ۱۵۰ کاربراتوری یک روغن باکیفیت و مناسب معرفی کنید منظور(درجه کیفی-گرانوی-ویسکوزیته)است
    ممنونم و سپاسگزار از همراهی خوبتان

    • مگ پترونول

      سلام مجدد میثم جان
      ممنون از لطفتان، سپاس از همراهیتان با مگ پترونول
      متاسفانه تجربه مشخص و مستندی هم در برای راهنمایی نداریم. از دوستان و همراهان مگ پترونول خواهشمندیم اگر تجربه در زمینه استفاده از روغن موتورسیکلت مناسب برای موتورسیکلت زمرد شیرکوه 150CC دارند با ما در میان بگذارند.

  • میثم

    سلام وخسته نباشید…
    ببخشید برای موتورسیکلت سی دی ای۱۵۰ شیرکوه(تکاور میبد)چه روغنی پیشنهاد میکنید..
    درضمن انژکتوری بوده به کاربرات تبدیل شده مدل۱۴۰۱
    وزحمتی حجم کارتل ۱۵۰ چقدر روغن میبرد…
    ممنون از زحمات شما بزرگواران

    • مگ پترونول

      سلام ممنون از لطفتان میثم جان
      متاسفانه وب سایت شرکت موتورسیکلت سازی تکاور میبد در دسترس نمی باشد و دفترچه راهنما و اطلاعات مفید برای تشخیص روغن انجین مناسب برای موتورسیکلت شیرکوه ۱۵۰ سی سی در دسترس نمی باشد.
      پ.ن: برای تعیین ویژگی ها و استانداردهای مورد نیاز بهترین روغن موتورسیکلت می بایست اطلاعات کافی و دقیقی از طراحی و مهندسی انجین و نیازهای روانکاری پیشرانه موتورسیکلت داشته باشیم که این اطلاعات در اختیار طراح و سازنده موتورسیکلت است که عموما این ویژگی ها می بایست در دفترچه راهنمای موتورسیکلت توضیح داده شود.
      به همین خاطر همکاران مگ پترونول برای تعیین روغن موتورسیکلت مناسب براساس مستندات و دفترچه راهنمای موتورسیکلت عمل می نمایند.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام میثم عزیز
      طبق دفترچه راهنمای موتورسیکلت هوندا CB1300 روغن موتور سیکلت مناسب می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:
      1. دارا بودن استاندارد سطح کیفی SG و بالاتر براساس استاندارد API
      2. براساس استاندارد سطح کیفی JASO T903 دارا بودن سطح کیفی JASO MA
      3. در مورد گرانروی یا ویسکوزیته به صورت کلی SAE 10W-40 پیشنهاد شده است ولی براساس شرایط آب و هوایی محیط رانندگی با موتور سیکلت سایر گرانروی ها همچون 20W40 , 20W50 ,0W30, 5W30, 10W30, …..
      که با این اوصاف می توانید از روغن مخصوص موتورسیکلت، پترونول فول مکس ریس استفاده نمایید. برای خرید فول مکس ریس می توانید علاوه بر خرید از اتوسرویس های معتبر و فروشگاه های قطعات یدکی موتور سیکلت سراسر کشور از فروشگاه آنلاین تخصصی روغن موتور و روانکارهای پترونول شاپ اقدام فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام جناب صالحی بزرگوار
      طبق دفترچه راهنمای موتورسیکلت آپاچی آر تی آر 180، روغن موتور سیکلت مناسب TVS Apache RTR 180 دارای ویژگی های زیر باشد:
      1. دارا بودن سطح کیفی API: SL
      2. سطح کیفی MA 2 استاندارد JASO
      4.ویسکوزیته یا گرانروی SAE: 10W30
      5. فناوری ساخت تمام سنتتیک

      • علی

        خیلی ممنون عالی توضیح دادید فقط میشه مدل های روغن هم معرفی کنید الان ما چطوری بریم بگردیم همچین روغنی را با این مشخصات پیدا کنیم ؟؟ مثلاً بگید فلان روغن با این اسم

        • مگ پترونول

          سلام علی عزیز
          بله دقیقا، می بایست از همکاران فروش قطعات یدکی موتورسیکلت، اتوسرویس ها و یا فروشگاه های تخصصی روغن موتور، روغن موتور سیکلت با ویژگی SL,10W30,MA2, Fully Synthetic خریداری نمایید.
          در مورد برند یا محصول دقیق می بایست حتما بررسی های لازم در ارتباط با کیفیت محصولات هر برندی توسط خودتان صورت پذیرد.
          متاسفانه از روغن موتورسیکلت های پترونول، محصولی دقیقا با ویژگی های ذکر شده وجود نداشت تا خدمتتان معرفی گردد، روغن موتورسیکلت فول مکس ریس با گرانروی 10W60و نیمه سنتتیک می باشد که برای مناسب بودن برای موتورسیکلت تی وی اس آپاچی 180 یا 200 می بایست عملکرد این روغن انجین برسی گردد.

        • مگ پترونول

          سلام مهدی عزیز
          در مورد روغن انجین موتورسیکلت استفاده از سطوح کیفی بالاتر API مثلا SM, SN مسئله و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند البته اگر از روغن مخصوص موتورسیکلت استفاده نمایید نه روغن موتور خودرو.
          در مورد استفاده از گرانروی 10W40 با توجه به اینکه در دفترچه راهنمای آپاچی 180 در این خصوص توضیحی داده نشده است که با توجه به شرایط آب و هوایی آیا می توانیم از گرانروی های متفاوت استفاده کنیم یا خیر؟
          می بایست از نمایندگی رسمی موتور آپاچی استعلام فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام میثم جان
      میثم عزیز متاسفانه همانطور که قبلا در پاسخ به عزیزانی که روغن انجین مناسب برای موتورسیکلت مگلی 200 را سوال فرمودند، عرض شده است متاسفانه امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتورسیکلت مگلی 200 فراهم نگردید.

      در وبسایت کویر موتور در صفحه موتورسیکلت Megelli 200R SE بخش سیالات شیمیایی و روانکارهای پیشنهادی چند روغن موتورسیکلت پیشنهاد گردیده است که همگی استاندارد سطح کیفی API :SL, SM و JASO MA2 هستند و دارای ویسکوزیته های متفاوتی چون SAE : 10W30, 10W40, 10W50,15W50 هستند.

      برخی از کاربران در فضای مجازی باتوجه به عملکرد و تاثیر عالی روغن موتور پترونول فول مکس ریس برای موتورسیکلت مگلی 200، این روغن مخصوص موتورسیکلت رو پیشنهاد دادند، برای خرید روغن فول مکس ریس می توانید به فروشگاه تخصصی روغن موتور پترونول شاپ مراجعه فرمایید.

  • سینا

    با سلام و وقت بخیر
    قبل از هر چیزی تشکر میکنم بابت مطالب جامع و راهنمایی کامل
    همانطور که مطلع هستید تنوع روغن در بازار زیاد هست و هر فروشنده ای به دنبال سود و منافع خودش هست.
    برای راهنمایی ما جوانان زحمت زیادی میکشید
    سپاسگذارم
    من به تازگی موتور گلکسی NA 180 خریدم
    برای آب بندی قراره سر 500 کیلومتر روغن عوض کنم
    خواهش میکنم در مورد تعویض روغن بعد از 500 کیلومتر و تعویض های بعدی راهنمایی کنید که چه روغنی استفاده بشه
    و نکته دیگه اینکه از دوستی شنیدم که میگفت روغن ارزون ایرانی بریزیم و زودتر از موعود عوض کنیم به جای روغن خارجی و زمان تعویض دیر تر….. این مورد رو تایید میفرمایید؟
    بابات همه چیز ممنون

    • مگ پترونول

      سلام سینای عزیز
      بابت تاخیر در پاسخگویی به دیدگاه شما عزیز عذرخواهی می کنیم، علت ایراد فنی بوده است چرا که روزانه سعی می گردد به کامنت های شما عزیزان پاسخ داده شود. متاسفانه بعد از پاسخگویی کامنت مگ پترونول حذف شده است.

      از اینکه همراه مگ پترونول هستید سپاسگزاریم و خوشحالیم مطالب مجله اینترنتی روغن موتور مفید و کارساز می باشد. دفترچه راهنمای موتورسیکلت گلکسی NA 180 متاسفانه در دسترس نیست در صورتی که شما دسترسی دارید ممنون می شویم توصیه دفترچه برای انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب را بفرمایید.
      در مورد روغن موتورسیکلت ارزان ایرانی هم توصیه خرید روغن موتورسیکلت های با کیفیت بالای ایرانی است که با توجه به کیفیت بالای برندهای معتبر ایرانی می توانید در موعودهای مقرر اقدام به تعویض روغن موتورسیکلت نمایید و از سلامتی انجین موتورسیکلت در طولانی مدت نیز اطمینان داشته باشید.

  • مرتضی

    با سلام ممنون از اطلاعات بسیار جامع
    برای من همیشه این سوال هست چرا در موتور های وسپا و پیاجیو روغن پیشنهادی jaso: MA2 5w40 هست در حالی که اصولا باید از استاندارد MB استفاده بشه باتوجه به مطالب بالا
    ممنون میشم در این خصوص راهنمایی بفرمایید

    • مگ پترونول

      سلام مرتضی عزیز،
      سپاس از توجهتون و زمانی که اختصاص دادید به مطالعه و ارسال سوال تان، مرتضی عزیز اولین سوالی که از خدمتتان داریم این هست که استاندارد سطح کیفی JASO MA2 پیشنهادی که می فرمایید آیا براساس دفترچه راهنمای هر مدل از موتورسیکلت های وسپا و پیاجیو هست؟ در صورتی که منطبق به دفترچه می باشد در صورت امکان فایل دفترچه راهنما این موتورسیکلت ها را ارسال فرمایید تا بررسی های لازم صورت گیرد.
      مرتضی جان، همکاران تلاش نمودند که به دفترچه های راهنمای موتورسیکلت هایی که فرمودید از وب سایت های برندهای اصلی یعنی وسپا و پیاجیو دسترسی پیدا کنند که متاسفانه این امکان وجود نداشت. فقط برای موتورسیکلتهای وسپا براساس VIN امکان پذیر است که بازهم درصورت ارسال VIN، دفترچه راهنما جهت بررسی از سایت اصلی دانلود دفترچه راهنمای وسپا دانلود می گردد.
      در سایت کویر موتور نماینده برندهای وسپا و پیاجیو هم بررسی گردید به جز یک مورد دفترچه راهنمای فارسی برای موتورسیکلت های پریماورا 125/150 سی سی برای سایر مدل دفترچه راهنما وجود ندارد. در دفترچه راهنمای پریماورا هم صرفا به استاندارد گرانروی SAE :5W40 اشاره شده است و سطوح کیفی API , JASO صحبتی نکرده است.
      در صفحات محصول هم در مورد روغن موتور پیشنهادی نهایتا در مورد گرانروی مورد نیاز توضیحات داده شده است که برای برخی 5W40 و برخی 10W40 و چند مورد هم 0W30 توصیه شده است.
      این نکته نیز که در مقاله بدان اشاره و تاکید شده است نیز بسیار مهم می باشد که طراح و سازنده هر وسیله نقلیه از جمله موتورسیکلت، مطمئن ترین مرجع تعیین روغن موتورسیکلت مناسب براساس نیازهای روانکاری انجین طراحی و ساخته شده هستند به همین خاطر است که در مگ پترونول براین نکته هم برای روغن موتور خودرو و هم روغن موتورسیکلت تصریح شده است.
      پ.ن: البته در برخی از موتورسیکلتها در بخش سیالات شیمیایی، روغن موتورسیکت هایی که معرفی گردیده‌اند همگی دارای سطح کیفی JASO MB هستند:
      وسپا پریماورا
      Vespa Sprint S 150
      Vespa GTS 249

      بازهم هر سوالی بود همکاران مگ پترونول در خدمتتون هستند.

      • مرتضی

        خیلی ممنون از پاسخ دقیق شما
        یک سوال دیگه که برای بنده پیش اومده باتوجه به کمبود تنوع روغن موتور سیکلت در ایران، احیانا اگر روغن مناسب با استاندارد Jaso: MB برای موتورهای اتومات پیدا نشد ، بهتر هست که از روغنMA2 استفاده بشود؟ یا از روغن های سطح بالا مناسب خودرو فول سنتتیک

        • مگ پترونول

          سلام مرتضی جان،
          از اینکه پاسخ سوالتان رو پیدا کردید، خوشحالیم.
          مرتضی عزیز این مورد که عرض می کنیم تنها برای روغن موتورسیکلت نیست و عموم روانکارهای خودرویی و موتورسیکلت و صنعتی را شامل می شود در این موارد بهتر است که در اولین فرصت ممکن روغن موتورسیکلت با سطوح کیفی پیشنهاد شده، تهیه و تعویض گردد و رانندگی با روغن موتور متفاوت در میان مدت و دراز مدت می تواند ایجاد مشکل نماید. در مقاله در تفاوت روغن موتورسیکلت و خودرو مفصل توضیح داده شده است، بنابراین استفاده از روغن موتور خودرو مناسب نمی باشد در صورت استفاده از روغن موتورسیکلت با سطح کیفی JASO MA 2 همانطور که عرض شد بهتر است در اسرع وقت تعویض گردد.
          باز هم موردی بود در خدمتتون هستیم

  • داود

    سلام. مطلب عالی بود.
    اگه ممکنه در مورد موتورهای طرح ویو هم یه مطالبی قرار بدین. چیز خاصی نیست و می‌تونه هم برای کاربران و هم برای بالا بردن رتبه‌ی سایت از لحاظ سئو مفید باشه. چون تعداد بالایی توی کشور وجود داره، جستجو زیاد میشه ولی مطلب جامعی در موردش وجود نداره. بازم ممنون.

    • مگ پترونول

      سلام ممنون از لطفتون داود عزیز
      سپاس فراوان از دیدگاه جنابعالی، نهایت امتنان خواهد بود چندین برند و مدل موتورسیکلت طرح ویو رو بفرمایید تا همکاران امکان دسترسی به دفترچه این موتورسیکلت ها رو بررسی نمایند تا با سایر دوستان نیز به اشتراک گزارده شود

      • داود

        سلام مجدد.
        ممنون از پاسخ‌گویی‌تون.
        راستش اینا که من دیدم لیفان۱۳۵، هرم اسپید۱۳۰، شوکا، آشیل، رودوین، رادیسون، شباب، سحر، احسان و… هستن که البته نمی‌دونم غیر از فلاپا و چراغا و ظاهرشون، تفاوتی از لحاظ انجین دارن یا نه!!؟
        ممنون

    • مگ پترونول

      سلام داود جان
      سپاس بی کران از زمانی که صرف می کنید برای ارسال دیدگاه هایی که به دوستان و همراهان مگ پترونول کمک کند تا بتوانند بهترین روغن موتور سیکلت رو برای موتور سیکلتشان تهیه فرمایند.
      ابتدا به این سوالاتتون که آیا این موتورسیکلت های از لحاظ انجین و پیشرانه با هم تفاوت دارند یا خیر پاسخ بدهیم:
      متاسفانه اطلاعات دقیق و کاملی از اینکه طرح و مشخصات فنی انجین های این موتورسیکلت ها وجود ندارند ولی آنچه که از اطلاعات درج شده در توضیحات این موتورسیکلت ها در سایت های شرکتی و فروشگاهی می توانیم استنباط کنیم این است که بیشتر این موتورسیکلت از یک انجین استفاده می کنند البته این که در برخی موارد احتمال ایجاد تغییرات جزئی و کلی در انجین بنابر درخواست سرکت مونتاژ کننده وجود داشته باشد به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.
      در مورد روغن موتورسیکلت مناسب هر کدام از موتورسیکلت ها متاسفانه شرکت های ایرانی، دفترچه راهنمای موتورسیکلت ها رو در اختیار خریداران قرار نمی دهند و حتی در معرفی این موتورسیکلت ها، ویژگی های فنی روغن موتورسیکلت های مناسب را نیز ذکر نمی کنند. البته همکاران مگ پترونول پیگیری می نمایند در صورتی که به دفترچه راهنما یا مستندات دقیقی دسترسی پیدا کنند با دوستان به اشتراک می گذارند.
      برای موتورسیکلت لیفان 135 که توسط شرکت تولید صنعتی شاهین موتور با نام تجاری لیفان پی کی 135 سی سی / LIFAN PK 135cc تولید و عرضه می شود دفترچه راهنما موجود است.
      در دفترچه راهنمای موتور سیکلت لیفان 135 در صفحه 9 و 11 این دفترچه روغن موتور سیکلت مناسب می بایست دارای گرانروی/ ویسکوزیته SAE : 15W40 و استاندارد سطح کیفی API : SE ذکر گردیده است که با توجه به این موارد روغن موتورسیکلت پترونول فول موتو، انتخابی دقیق و هوشمندانه است که می توانید از فروشگاه اینترنتی پترونول شاپ خریداری نمایید.
      نکته ای که برای روغن موتورسیکلت مناسب لیفان پی کی 135 سی سی وجود دارد این هست که در صفحه 64 روغن موتورسیکلت مناسب با API: SL و SAE: 10W40 ذکر گردیده است.
      پ.ن: ان شاءالله در صورتی که به دفترچه های راهنمای سایر موتورسیکلت هایی که ذکر فرمودید دسترسی پیدا شود حتما ویژگی های روغن موتورسیکلت مناسب رو در همین بخش خدمتتان عرض خواهیم کرد. همچنین از همراهان عزیز مگ پترونول خواهشمندیم اگر اطلاعاتی در مورد روغن موتورسیکلت مناسب این موتورسیکلت ها دارند لطفا با دوستان به اشتراک بگذارند.

    • مگ پترونول

      سلام آرین عزیز
      در دفترچه راهنمای موتور سیکلت ژاپنی هوندا 150i کلیک در صفحه 51 دفترچه روغن موتور سیکلت مناسب :
      JASO T903 Standard : MB
      SAE Standard: 10W30
      API Standard: SG or higher

      بیان گردیده است.
      البته تاکید شده است که در استاندارد API از روغن هایی که نشانه صرفه جویی انرژی Energy Conserving و یا صرفه جویی منابع Resource Conserving بر روی برچسب دایره ای API دارند، استفاده نشود.
      پیروز و سربلند باشید سپاس از همراهیتان

    • مگ پترونول

      سلام جناب صباغی عزیز
      موتورسیکلت بنللی 300 یک موتور سیکلت دو سیلندر چهار زمانه ( آب خنک) 8 سوپاپ انژکتور برقی (EFI) می باشد که در کشورمان با نام تجاری بنللی مدل TNT249 S در کلاس نکد NAKED توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد عرضه می شود. با توجه به ظاهری مدرن و اسپرت بسیار مورد استقبال موتورسواران قرار گرفته است.
      در دفترچه راهنمای موتور سیکلت بنلی 300 برای روغن موتور سیکلت مناسب ویژگی های زیر ذکر شده است:
      1. دارا بودن گرانروی 10W50 در استاندارد ویسکوزیته SAE
      2. دارا بودن سطح کیفی MA2 در استاندارد ژاپنی سطح کیفی موتور سیکلت JASO
      3. دارا بودن سطح کیفی SL و بالاتر در استاندارد سطح کیفی API
      که با توجه به ویژگی های پیشنهادی برای روغن موتور سیکلت بنلی 300، پترونول فول مکس ریس بسیار مناسب هست چرا که JASO MA2, API SL or More, SAE 10W60 می باشد که با توجه به اینکه دارای گرانروی 10W60 می باشد به جای 10W50، این امر می تواند حتی در کاهش حرارت موتور نیز می تواند موثر باشد.
      که می توانید از فروشگاه اینترنتی پترونول شاپ، روغن مخصوص موتور سیکلت فول مکس ریس را به صورت آنلاین خریداری کنید، لازم به ذکر است که روغن موتورهای خریداری شده از پترونول شاپ دارای تضمین اصالت کالا می باشد و از بابت اورجینال بودن روغن موتور اطمینان داشته باشید چرا که ارسال سفارشات از انبار مرکزی کارخانه صورت می پذیرد.

    • مگ پترونول

      سلام عارف عزیز در مورد موتور سیکلت سنگین یاماها MT09 روغن مخصوص موتور سیکلتی که در دفترچه راهنما یاماها MT09 توصیه شده است می بایست ویژگی های زیر رو داشته باشد:
      1. JASO MA
      2. API SG یا بالاتر.
      3. در مورد گرانروی و ویسکوزیته روغن موتور سیکلت هم مطابق با شرایط آب و هوایی محل موتور سواری گرانروی های زیر پیشنهاد شده است 🙁 برای مشاهده محدوده دمایی عملکرد هر کدام از این گرانروی ها به دفترچه راهنما بخش ویژگی ها مراجعه فرمایید)
      10W30, 10W40, 10W50, 15W40,20W40, 20W50

  • مرتضی

    سلام برای موتور سیکلت تلاش ۱۲۵ cc انژکتور cdi مدل ۱۳۹۹ چه روغن موتوری استفاده کنم ؟ سوال دوم اینکه ایا تهران نمایندگی فروش دارین بخوام عمده خرید کنم ؟؟ممنون میشم اگه جواب هردو سوالم رو بدید با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام، مرتضی عزیز
      سپاس از همراهیتان با مگ پترونول
      مرتضی جان متاسفانه دفترچه راهنمای موتور سیکلت تلاش 125 CC CDI در دسترس نمی باشد و از ۲۷ اردیبهشت ماه هم بنده چندین مرتبه با بخش فنی و خدمات پس از فروش گروه موتور سیکلت سازی تلاش تماس گرفته ام ولی متاسفانه تا این لحظه موفق به صحبت با عزیزان نشده ام که نیازهای روانکاری انجین تلاش 125 را بفرمایند تا ویژگی ها و مشخصات فنی روغن موتور سیکلت مناسب را پیدا کنیم.
      در مورد تهران، بله می توانید با دفتر مرکزی فروش پترونول تماس داشته باشید.
      همچنین در فروشگاه اینترنتی پترونول شاپ هم همکاران پشتیبانی راهنمایی های لازم رو خدمتتون دارند.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام حسام عزیز
      برای موتور سیکلت FALAT TRAIL 250 CC برند همتاز سیکلت مجهز به انجین تک سیلندر، چهار زمانه ، هوا خنک، SOHC تولیدی شرکت جهان همتا سیکلت می باشد در دفترچه راهنمای موتور سیکلت فلات KTM 250 CC روغن موتور سیکلت با این مشخصات توصیه گردیده است:
      API SG or SF
      JASO MA
      SAE 15W40
      پ.ن: البته در دفترچه به اشتباه JASO تایپ شده HASO
      پ.ن: همچنین در دفترچه براساس دمای محیط رانندگی موتورسیکلت، گرانروی های متفاوتی توصیه شده است که نیاز هست حتما قبل از خرید روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی چک گردد.

      نکته مهم : در دفترچه ذکر گردیده است که حتما موقع تعویض روغن حتما از روغن مخصوص موتور سیکلت استفاده گردد برخلاف برخی از نظرات که برای موتورسیکلت از روغن موتور خودرو استفاده می کنند.
      همان طور در مقاله بالا نیز به صورت کامل این موضوع بیان و تاکید شده است که حتما برای تعویض روغن موتور سیکلت از روغن های مخصوص موتورسیکلت استفاده نمایید.

      • مگ پترونول

        سلام جناب بلوچ عزیز

        در مورد روغن موتور سیکلت برای موتور سیکلت آپاچی RTR 200 که در واقع نسخه جدیدتر موتورسیکلت تی وی اس آپاچی آر تی آر 180 شرکت هندی موتورسیکلت سازی تی وی اس موتور ( TVS Motor) دفترچه راهنما توسط سازنده اصلی موتورسیکلت عرضه گردیده است.
        در دفترچه راهنمای آپاچی 200 آر تی آر خوشیختانه علاوه بر اینکه ویژگی های روغن موتورسیکلت مناسب که شامل استاندارد های JASO,API, SAE است به صورت کامل بیان گردیده است علاوه بر این مدل روغن موتور سیکلت TVS نیز ذکر گردیده است. که با توجه به اطلاعات موجود در مورد روغن موتور سیکلت در دفترچه راهنما که در صفحه ۶۵ دفترچه و صفحات انتهایی، روغن موتورسیکلت مناسب می بایست دارای استاندارد های زیر باشد :
        API: SL
        JASO: MA 2
        SAE: 10W30
        Technology :Full Synthetic

  • کاشانی

    با سلام خدمت عوامل و کارشناسان محترم پترونول .بنده موتور سیکلت واراداتی هوندا CRF L 250 از شرکت کویر موتور خریداری کردم و متاسفانه به جهت خرید روغن با پیشنهادات فراوانی که مکانیک و یا خود شرکت به علت نداشتن روغن اصلی پیشنهادی خود شرکت ژاپنی دچار سردر گمی شدم و خوشبختانه با ورود به این سایت و مطالعه مقالات و نظرات دوستان و با تماس با کارشناس محترم سایت که با صحه صدر توضیحات مفصلی رو ارائه دادند و بسیار محترمانه قول پشتیبانی و ارائه روغن مناسب رو دادند و جا داره تشکر فراوانی رو نه تنها بابت برخورد دوستانه و مهربانانه ایشان داشته باشم بلکه بابت پیگیری فنی و حرفه ای از ایشان داشته باشم .

    • مگ پترونول

      سلام جناب کاشانی بزرگوار
      ممنون از لطف و همراهی شما عزیزان، از اینکه بزرگوارنی چون شما همراه مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول هستند، خوشحالیم/
      ضمن عرض تبریک بابت خرید موتورسیکلت جدید و آرزوی سلامتی و بهروزی، در مورد انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب هوندا سی آر اف 250 ال می بایست عرض کنیم که طبق دفترچه راهنمای موتور سیکلت Honda CRF 250 L LA Rally روغن موتور سیکلت مخصوص این موتورسیکلت باید دارای ویژگی های زیر باشد:
      دارای API سطح کیفی SG و بالاتر
      و سطح کیفی MA در استاندارد JASO T903
      و ویسکوزیته و گرانروی SAE: 10W30

      با تشکر

  • علی صفری

    سلام خسته نباشی
    من ۱۵۰ کویر صفر گرفتم مدل ۱۴۰۰
    اول خوب راه میرفت
    اما بعدک روغن عوض کردم دیه حس میکنم راه نمیره
    من چ روغنی بریزم ک خوب باشه

    • مگ پترونول

      سلام علی عزیز
      در دفترچه راهنمای موتورسیکلت چه روغن مخصوص موتور سیکلتی توصیه شده است؟
      شما از چه روغن موتورسیکلتی استفاده نمودید؟ مشخصات روغن موتور سیکلت مصرفی چه بوده است؟
      سطح کیفی API
      گرانروی SAE
      سطح کیفیت JASO
      ممنون از همراهیتان

  • جواد وکیلی

    موتور سیکلت مگلی rse200 ساخت لیفان چین وارد کننده متور سیکلت شرکت کویر موتور هست چه نوع روغن و با چه نوع استاندارد و سطح کیفی باید استفاده بشه؟؟؟

    • مگ پترونول

      سلام آقای وکیلی بزرگوار
      متاسفانه همان طور که در پاسخ به سوال دوستان در دیدگاه های قبلی عرض کردیم متاسفانه برای موتور سیکلت مگلی کویر موتور یا همان LIFAN KPR200 LF200-10P امکان دسترسی به دفترچه راهنمای فارسی وجود ندارد.
      در مقاله جی تی موتور با عنوان بررسی نقاط قوت و ضعف مگلی 200 آر نیز اشاره گردیده است که مگلی 200 RSE در واقع همان موتورسیکلت مگلی 200R می باشد:
      “از سال 99 کویر موتور مدل مگلی 200 SE (اسپشیال) را که تنها رنگبندی و برچسب‌های تفاوت دارد را عرضه کرد که دارای رنگ‌های زیبایی همچون سبز کاوازاکی یا زرد و …. است که از نسخه قبلی خود بسیار زیباتر است. این موتور به عنوان مگلی 200 نیو فیس نیز در بازار شناخته شده است.”

    • مگ پترونول

      سلام احسان عزیز،
      متاسفانه در وب سایت گروه موتور سیکلت سازی کثیر که موتورسیکلت های برندهایی چون سرعت سیکلت، هرو و بهرو رو تولید می کند، دفترچه راهنمای موتورسیکلت بهرو تریل GY200 موجود نیست و در مورد روغن موتور سیکلت مناسب این موتورسیکلت اطلاعاتی وجود ندارد. احسان جان آیا این موتور سیکلت در واقع مونتاژ یک موتورسیکلت برند خارجی است؟
      و اینکه می توانید مشخصات و ویژگی روغن موتورسیکلت مناسب رو از نمایندگی مجاز کثیر موتور استعلام فرمایید و در صورت اطلاع خوشحال میشیم با سایر دوستان نیز به اشتراک بگذارید.
      با تشکر

  • محمد

    باعرض سلام و تبریک سال نو و تشکر از وقتی که برای هم وطنان میگذارید ،
    بنده با کمک الله یک موتور هوندا تریل crf 300 rally خریده ام خیلی سردرگم انتخاب روغن مناسب برایش هستم لطفا راهنمایی ام میکنید ؟ باتشکر

    • مگ پترونول

      سلام، محمد جان
      سپاس از همراهی حضرتعالی، عرض تبریک خدمتتان بابت موتور سیکلت نو، ان شاء الله همیشه در سفر، تفریح و سلامتی
      برای موتور سیکلت Honda Trail CRF 300 Rally که در واقع مدل ارتقا یافته Honda CRF300L می باشدخوشبختانه طبق دفترچه هر دو مدل CRF 300 Rally و CRF300L روغن موتور سیکلت مناسب می بایست:
      دارای API سطح کیفی SG و بالاتر ( تاکید شده است که در استاندارد API از روغن هایی که نشانه صرفه جویی انرژی Energy Conserving و یا صرفه جویی منابع Resource Conserving بر روی برچسب دایره ای API دارند، استفاده نشود.)
      و سطح کیفی MA در استاندارد JASO T903
      و ویسکوزیته و گرانروی SAE: 10W30
      ***** همراهان عزیز مگ پترونول لازم به ذکر است که در صورتی که اعلام می شود دفترچه راهنمای موتورسیکلت در دسترس بوده است حتما بر روی سایت مگ پترونول جهت بررسی و استفاده شما عزیزان برای تعیین روغن موتور سیکلت و سایر سرویس های دوره ای موتور سیکلت بارگزاری می گردد که با کلیک بر روی نام موتور سیکلت قابلیت دانلود دارد و همچنین در ابتدای پاسخ به دیدگاه شما عزیزان جهت اطمینان از مدل موتورسیکلت حتما لینک مدل موتورسیکلت وب سایت اصلی نیز جهت اعتبارسنجی مدل موتور سیکلت درج می گردد. در مگ پترونول بخش های طلایی قابلیت کلیک دارند.

      • محمد

        با عرض سلام و تشکر مجدد ،بنده شما را نمیشناسم‌ ولی عطر محبت و انسان دوستی شما یادآور اینست که هنوز انسانیت و حوصله و کمک به همنوع زنده است و انسانهای هرچند قلیل ولی شریفی هنوز وجود دارند…
        جناب همچین روغن بامشخصاتی که ذکر کردید کجا میتوانم پیدا کنم ؟ برایم خیلی مهمه که روغن باکیفیت استفاده کنم چون واقعا پول سنگینی پرداخت کرده ام و حیف است برای روغن خساست کنم
        با تشکر مجدد از احترام و ادب و کمک بی دریغ شما

        • مگ پترونول

          محمد عزیز سلام و عرض احترام مجدد
          سپاس از این همه ابراز لطف، محبت و انرژی مثبتی که به مجموعه مگ پترونول، مجله تخصصی روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی داشتید.
          با توجه به رسالت مگ پترونول که افزایش آگاهی مصرف کنندگان نهایی انواع روغن موتور است ما به وظیفه خویش عمل می کنیم ولی انرژی مثبت شما عزیزان، عزم و تلاش ما را چندین برابر می نماید.
          متاسفانه روغن موتور سیکلت دقیقا منطبق با مشخصات سطح کیفی در استاندارد API بالاتر از SG ، سطح کیفیت MA در استاندارد JASO T903 و گرانروی 10W30 بنده مشاهده نکردم. با این وجود به منظور پاسخ به نیاز شما مصرف کنندگان عزیز، ان شاءالله تولید انواع روغن موتور سیکلت برند پترونول توسعه خواهد داشت، با عضویت در فروشگاه اینترنتی تخصصی روغن موتور و روانکارهای خودرویی پترونول شاپ از اولین نفراتی خواهید بود که از رونمایی محصولات جدید از جمله روغن موتور سیکلت های پترونول شاپ مطلع می گردید.
          با سپاس فراوان، آرزوی بهروزی و تندرستی

          • مگ پترونول

            سلام آقا محمد
            در صورتی که از برندهای معتبر، روغن موتور سیکلتی با مشخصات فوق پیدا کردید بفرمایید تا سایر دوستان نیز تا عرضه محصول مناسب در پترونول شاپ، بتوانند یک روغن موتور سیکلت مناسب برای هوندا تریل crf 300 rally انتخاب نمایند.

  • علی

    باسلام از زحمات بی شایبه جنابعالی وهمکاران .
    موتور سیکلت انژکتوری طرح هوندا ۲۰۰ سی سی تیزپر توس (پیشتازتوس) بهترین روغنی که استفاده کنم چیه .؟
    درضمن منطقه ما همیشه گرمسیره
    ۴۰_۱۰ یا۵۰_۲۰
    ممنون وسپاسگزارم ✋

    • مگ پترونول

      سلام آقا علی
      متاسفانه در وب سایت پیشتاز توس هیچ اطلاعات خاصی در مورد موتورسیکلت های تولیدی این شرکت وجود ندارد و امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتورسیکلت هوندا 200 cc وجود نداشت.

      • ابوالفضل

        هرکی در مورد 200سی سی صحبت کرده میگید دفترچه نداره خب الان که دفترچه ندارم موتور ما که خشک خشکی راه نمیره چی بریزیم عجبب
        من خودم سپیدی طلایی 20.50میریزم

        • مگ پترونول

          سلام ابوالفضل عزیز
          بله متاسفانه با وجود تلاش بسیار زیاد تا این لحظه دسترسی به دفترچه راهنمای موتور سیکلت های 200cc برای مگ پترونول مقدور نبوده است.
          با توجه به استانداردی که در این مقاله در پاسخگویی به سوالات عزیزان در پاسخگویی به انتخاب بهترین روغن موتور داشتیم، در صورت عدم دسترسی به دفترچه راهنما یا مستندات کافی از سوی سازنده، اعلام کرده ایم که به دفترچه راهنما دسترسی نداریم.
          شاید جالب باشد در یکی از این پیگیریها از سازندگان موتور سیکلت با این جمله روبرو شدیم که احساس نباشید هر روغنی باشه مشکلی ایجاد نمی کنه.
          با توجه به حساسیت و دقت دوستانی که این مقاله را در پی یافتن بهترین روغن مخصوص موتورسیکلتشان مطالعه می فرمایند، رسم امانتداری نمی باشد که بدون استناد کافی راهنمایی کنیم.
          با این وجود در خلال یکی از این پاسخ های روغن موتور سیکلت 15w40 پترونول فول موتو را به عنوان روغن انجینی که می توان استفاده کرد، معرفی نمودیم ولی تاکید کردیم به دفترچه راهنما دسترسی نداریم و براساس تجربیات دارندگان موتور سیکلت های هوندا 200، عملکرد خوبی داشته است.
          سپاس بیکران بابت توجه حضرتعالی و بیان نظرتان در ارتباط با عملکرد مگ پترونول

  • امیر بابکی

    با درود و تبریک سال نو بر شما.
    بسیار خرسند شدم که با شما و این سایت آشنا گشتم. توضیحات و راهنمایی های شما عزیزان آن قدر کامل و مفید بوده و چنان پیگیرانه در صدد پاسخ پرسشگران هستید که نه کم مانند بلکه مانندتان را به جد نیافته ام. به همین روی کمال تشکر از شما را داشته و قدردان زحماتتان هستم.
    من دارای یک موتور سیکلت آپاچی ۱۸۰ RTR ، به مدل ۱۳۸۹ میباشم. و چون دارای دفترچه ای از آن نبوده و نیافتم، لذا خواهشمندم لطفا مرا در مورد روغن موتور مناسب برای آن و آدرس نمایندگی فروش در تهران(ترجیحاً غرب تهران)، راهنمایی های لازم راه بفرمایید.
    با سپاسی صمیمانه از شما

    • مگ پترونول

      سلام جناب بابکی بزرگوار، سپاس از همراهی حضرتعالی و نظر لطف شما نسبت به مجموعه پترونول. با توجه به اهداف پترونول مبنی بر افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان نهایی در زمینه روانکارهای خودرویی و صنعتی تمام تلاش مجموعه بر ایجاد مقالات کاملا مستند و علمی روز و از همه مهمتر پاسخ به چالش شما عزیزان، که بر خود می بالیم از این ابراز لطف همراهان گرانقدر.
      در مورد روغن موتور سیکلت برای موتور سیکلت آپاچی RTR180 از محصولات سری نیکد Naked تی وی اس موتور هند ( TVS Motor) که در کشورمان توسط موتور سیکلت سازی جهانرو مونتاژ و تولید گردیده است خوشبختانه دفترچه راهنما توسط سازنده اصلی موتورسیکلت عرضه گردیده است.
      در دفترچه راهنمای آپاچی 180 آر تی آر متاسفانه در مورد ویژگی های روغن موتورسیکلت مناسب که شامل استاندارد های JASO,API, SAE است صحبتی نکرده است و فقط مدل روغن موتور سیکلت TVS را ذکر کرده است. که با توجه به اطلاعات موجود در مورد روغن موتور سیکلت” TVS Tru4 Premium Oil Semi Synthetic Oil”در وبسایت این تولید کننده موتورسیکلت وجود دارد این مشخصات قابل استخراج است:
      API: SL
      JASO: MA 2
      SAE: 10W30
      Technology : Semi Synthetic
      بنابراین امیر عزیز شما می توانید از یک روغن موتور سیکلت نیمه سنتتیک دارای استانداردهای سطح کیفی SL, JASO MA 2 و گرانروی 10W30 استفاده نمایید.
      در مورد نمایندگی و مراکز فروش محصولات پترونول می بایست عرض کنم در اکثر فروشگاه های عرضه لوازم یدکی موتور سیکلت توزیع گردیده است با این وجود امکان خرید اینترنتی از فروشگاه تخصصی روانکارهای خودرویی و موتور سیکلت پترونول شاپ وجود دارد. البته برای اولین خرید می توانید از کد تخفیف PS-Order استفاده نمایید.
      امیر جان باز هم از جنابعالی بابت لطفتان به مگ پترونول سپاسگزاریم.

  • پوریا

    سلام و عرض ادب موتور من برند لیفان هستش طرح هندا با حجم ۲۰۰ ،انژکتوری هم هست ،میخواستم بدونم بهتر ین روغنی که میشه برا این مدل استفاده کرد چیه و روغن ۱۰/۴۰ ،بهتره یا ۲۰_۵۰

  • مسعود طیاری

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مقاله خیلی خوبتون،
    برای موتورسیکلت کاوان S 150 چه روغن موتوری پیشنهاد میکنید؟ ممنون میشم پاسخ بدید

  • بهنااام

    سلام من پالس ns150 دارم .چه روغن موتوری مناسبه از چند نفر پرسیدم هرکی یه چیزی میگه….چند کیلومتر که حرکت میکنی چراغ روغنش روشن میشه نمیدونم چیکار کنم هر تعمیرکاری یه چیزی میگه.ممنون

  • مهدی

    سلام. ممنون از مقاله ی کاملتون برای موتور گالکسی ان ای ۱۸۰ نیروموتور چه نوع روغنی پیشنهاد میشه اگه مارک خاصی هم مد نظرتون هست لطفا بفرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام مهدی جان
      ممنون از اینکه برای انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب برای موتورسیکلت اس وای ام گلکسی ان ای 180 مقاله رو مطالعه فرمودی.
      مهدی عزیز موتورسیکلت SYM Galaxy NA 180cc که از موتورسیکلت های نیکد برند SYM تولیدی شرکت
      سانگ یانگ موتور که یکی از شرکت های قدیمی و با قدمتی نزدیک به 70 سال می باشد و با شرکت های تولیدی موتورسیکلت مشهوری چون هوندا، همکاری داشته و در حال حاضر موتورسیکلت و اسکوتر های این شرکت به بیش از 90 کشور جهان صادر می شود. متاسفانه با وجود جستجوی زیاد به صورت مستند و دقیق نام بین المللی موتورسیکلت اس وای ام مدل ان ای 180 رو پیدا نکردیم تا به اطلاعات مربوط به روغن موتورسیکلت مناسب دست پیدا کنیم؛ البته در برخی از وب سایت ها ادعا شده بود که این مدل با نام NHX 190I در کشورهای دیگر عرضه شده است که برای این موتورسیکلت دفترچه راهنمایی وجود نداشت!!!
      لازم به ذکر است متاسفانه وب سایت شرکت نیرو موتور نیز برای بررسی ها بیشتر از دسترس خارج بود و این امر میسر نگردید که ان شاءالله در روزهای آتی در صورت رفع مشکل وب سایت شرکت نیرو موتور، در صورت دستیابی به اطلاعات بیشتر خدمت دوستان عرض خواهد گردید.
      با تشکر

  • armin

    سلام خسته نباشید
    برای موتور aprilia sr160
    که اتومات cvt هستش
    چه روغنی پیشنهاد میدید
    نمایندگی کبیر راهنمایی نکرد
    دفترچه ام پیدا نکردم

  • محمد

    سلام روغن موتور SYMsr 200 شرکت نیرو موتور که یه اسکوتر اوتومات هست میشه عنوان کنید با توجه به آنکه روغن موتور با استانداردJASO MBتولید داخل نداریم

    • مگ پترونول

      سلام محمد جان
      برای موتور سیکلت اسکوتر اتومات، گلکسی اس وای ام مدل SR200 نیروموتور که از تولیدات شرکت موتورسیکلت سازی تایوانی SYM متاسفانه در سایت فارسی نیروموتور اطلاعات خاصی در مورد ویژگی ها و مشخصات روغن موتورسیکلت وجود ندارد و امکان دانلود دفترچه راهنمای اسکوتر نیز وجود ندارد.
      حتی در وب سایت شرکت اس وای ام تایوانی برای موتور سیکلت SYMPHONY SR 200 نیز دفترچه راهنما وجود ندارد، شما می توانید از نمایندگی های خدمات پس از فروش نیروموتور مشخصات روغن موتور سیکلت مناسب این اسکوتر تایوانی اتوماتیک را سوال فرمایید.
      با تشکر

  • محمد رضا چرخ سوار

    سلام وقتتون بخیر
    برای موتور مگلی 200ccچه روغنی باید بریزم داخلش
    300 تای اولیه رو رفتم و الان چند روزه زدمش تو خونه
    بخاطر اینکه نمی‌دونم چه روغنی باید عوض کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مگ پترونول

      سلام و وقت بخیر
      محمد رضای عزیز متاسفانه همانطور که در دیدگاه های قبلی ذکر گردیده است دفترچه راهنمای مگلی 200 آر یا همان موتور سیکلت لیفانKPR 200 وجود ندارد با وجود تماس با همکاران کویر موتور تا این لحظه پاسخی دریافت نشده است، به احترام شما همراه مگ پترونول، مجددا از طریق شبکه های اجتماعی کویر موتور و تماس تلفنی پیگیری می کنیم درصورتی که اطلاعاتی پیدا شود حتما خدمتتان عرض می کنیم.
      از سایر همراهان مگ پترونول، خواهشمندیم در صورتی که به دفترچه راهنمای موتور سیکلت مگلی 200R دسترسی دارند ارسال فرمایند.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام، امیر عزیز
      ضمن تبریک بابت موتور سیکلت نو، امیدوارم از تریل سواری و طبیعت گردی نهایت لذت رو ببرید.
      در مراجعه به دفترچه راهنمای موتور سیکلت دلتا SX2 شرکت موتور سازی شاهین موتور، صفحه 12 ذکر گردیده است که روغن موتورسیکلت مناسب می بایست گرانروی ( لزجت) 10W40 باشد با تماس تلفنی با همکاران خدمات پس از فروش شاهین موتور تاکید نمودند که حتما از روغن موتور سیکلت استفاده گردد و نه روغن موتور خودرو.
      همچنین سطح کیفی SL و گرانروی 10w40 را بصورت شفاهی اعلام نمودند که با توجه به این امر بهتر است حتما بصورت حضوری به نمایندگی یا خدمات پس از فروش شاهین موتور مراجعه نمایید تا از ویژگی های ذکر شده مطمئن گردید.

      پیروز و سربلند باشید.
      توجه: با توجه به عدم مستند بودن ( بیان شفاهی همکاران خدمات پس از فروش) مشخصات و ویژگی های روغن موتورسیکلت ذکر شده، مگ پترونول در این مورد هیچ مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت.

  • امیر رضاوند

    سلام
    از مقاله جامعتون در مورد چگونگی انتخاب بهترین روغن موتور سیکلت ممنون.
    برای موتورسیکلت فیدل 3 با حجم موتور 170 چه روغن موتوری پیشنهاد میشه؟ دفترچه رو متاسفانه ندارم و نتونستم هم پیدا کنم.

    • مگ پترونول

      سلام
      امیر جان از همراهیتان با مگ پترونول سپاسگزاریم.
      موتور اسکوتر فیدل III که توسط گروه موتور سیکلت سازی دینو موتور در کشورمان با حجم موتور 170cc مونتاژ و عرضه می شود، متاسفانه دفترچه راهنمای موتورسیکلت به زبان فارسی پیدا نشد.
      با این حال همانطور که می دانید این موتور سیکلت Fiddle 3 محصول گروه موتور سیکلت سازی SYM می باشد که در وب سایت اصلی این شرکت امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتورسیکلت وجود داشت.
      براساس دفترچه راهنمای موتورسیکلت فیدل 3 برای هر 3 موتور با حجم های موتور 50 و 125 و 170 سی سی این شرکت می بایست اولین تعویض روغن موتور سیکلت در کیلومتر 300 انجام شود و پس از آن هر 1000 کیلومتر.
      و روغن موتور سیکلت انتخابی می بایست دارای سطح کیفی API SH/CD با ویسکوزیته 10W30 باشد.

  • احسان

    با تشکر از سایت خوب و مفیدتون و اطلاعات بروزی که ارایه کردید
    روغن موتور برای بنلی tnt150i چه برندهای ایرانی را پیشنهاد میکنید
    ویا برند خارجی با هزینه مناسب تر از روغن ENI
    باز هم از اینکه با صبر و شکیبایی پاسخگو هستید کمال تشکر را دارم

    • مگ پترونول

      سلام احسان عزیز
      قبل از پاسخ به سوال جنابعالی، بر خود می بالیم که اطلاعات و مقالات مگ پترونول که به صورت اختصاصی و مستند تهیه می شود نظر همراهان عزیزی چون شما را جلب کرده است. امیدواریم بتوانیم در راستای ارتقای آگاهی رانندگان خودرو و موتور سیکلت را در زمینه روانکارهای خودرویی و موتور سیکلت مفید واقع شویم.
      همانطور که در پاسخ آقای خضرلو بزرگوار عرض کردیم مطابق دفترچه راهنمای بنلی TNT 150i با توجه به کلاچ موتور سیکلت که از نوع خیس صفحه روغنی است، روغن موتور سیکلت مناسب می بایست دارای سطح کیفی 2 JASO MA باشد که برای موتور سیکلت های با گیربکس دستی و صفحه کلاچ خیس می باشد و ویسکوزیته مناسب نیز 10w50 می باشد. با توجه به تعدد برندهای موجود در روغن موتور سیکلت اگر سایر همراهان مگ پترونول تجربه استفاده از روغن موتورسیکلت مناسبی با ویژگی JASO MA 2 و 10W-50 سراغ دارند، لطفا با ما به اشتراک بگذارند. چرا که متاسفانه اطلاعات روغن های مخصوص موتور سیکلت موجود در بازار دقیق و شفاف نمی باشد.
      با آرزوی سلامتی

  • بهداد

    با عرض سلام
    ممنونم از مطالب خوبتون
    من میخواستم بدونم بدلیل نداشتن دفترچه راهنما، چه روغن موتور و گیربکسی واسه موتور اسکوتر گلکسی fx150 باید بریزم؟

    • مگ پترونول

      سلام بهداد بزرگوار
      متاسفانه همکاران مگ پترونول خیلی تلاش نمودند تا بتوانند به دفترچه موتور سیکلت گلکسی Galaxy FX150 برند SYM تولید شرکت نیرو موتور دسترسی داشته باشند ولی این امکان فراهم نگردید، از سایر همراهان مگ پترونول هم اگر شخصی به دفترچه موتورسیکلت دسترسی داره خوشحال می شویم برای ما ارسال کنند.
      با تشکر

        • مگ پترونول

          سلام مجید عزیز
          سپاس فراوان از همراهیتان با مگ پترونول و تشکر ویژه بابت ارسال مشخصات روغن موتور سیکلت مناسب موتور سیکلت نیرو موتور FX 150 برند SYM که مسلما پاسخ سوال بسیاری از کاربران مگ پترونول می باشد.
          با تقدیم بهترین ها

        • مگ پترونول

          سلام آرش عزیز
          خوشبختانه دفترچه راهنمای موتورسیکلت دینو بندا BD-249، در وب سایت شرکت دینو موتور قم در دسترس می باشد. براساس توصیه دفترچه روغن موتور سیکلت مناسب می بایست دارای سطح کیفی API SG و بالاتر و با توجه به دمای محیط می توان از روغن موتور سیکلت با ویسکوزیته های 10W-40 و 15W-40 و در فصول گرم 20W-50 می توان استفاده نمود، با توجه به نمودار دما و گرانروی حتی می توان از روغن موتور با گرانروی 10W-60 هم استفاده نمود. ( صفحه 45 دفترچه راهنما رو مطالعه فرمایید)
          برای خرید اینترنتی روغن موتور سیکلت پترونول فول موتو API SG, SAE 15W40 می توانید به فروشگاه اینترنتی تخصصی روغن موتور، پترونول شاپ مراجعه نمایید.

          • م.ع

            سلام، ببخشید در صفحه گفته sg یا بالاتر، یعنی اگر sn تمام سِنتِتیک بریزیم، خیلی بهتره؟ درسته؟! با توجه به آب و هوای تهران که در گرما اغلب گرم و خشک و در سرما سرد و خشک هست، اگر همیشه (چه در سرما و چه در گرما) از sn 10w40 تمام سنتتیک استفاده کنیم، آیا مناسب تره یا اینکه در سرما ۱۰w۳۰ و در گرما ۱۰w۴۰ و در گرمای شدید مردادماه از ۲۰w۵۰ استفاده کنیم بهتره (نسبت به ۱۰w۴۰)؟
            و در آخر، این ۱۰w۶۰ که گفتید، این چطوره؟ می‌شه لطفا اطلاعاتی در موردش بگید؟ متشکر

          • مگ پترونول

            سلام دوست عزیز
            1. استفاده از سطح کیفی بالاتر در روغن موتورسیکلت زمانی که در دفترچه موتورسیکلت دینو بندا BD-249 مطرح شده است که می توانید بالاتر از مثلا سطح کیفی SG استفاده نمایید بدین معنی است که نیازهای روانکاری انجین موتورسیکلت با ویژگی های سطح کیفی SG به صورت کامل پوشش داده می شود در واقع بدین معنی است که حداقل از SG استفاده نمایید.
            اینکه به طورقطع بگوییم زمانی که از سطح کیفی SN استفاده می نمایید خیلی بهتر خواهد بود 100% صحیح نخواهد بود چرا که سطح کیفی SG نیز نیازهای روانکاری انجین را به خوبی پوشش می دهد با این حال مسلما استفاده از سطح کیفی بالاتر در موتورسیکلت تاثیر مثبت خواهد داشت.

            2. استفاده از روغن موتورهای متفاوت در فصل گرم و سرد سال درصورتی است که یک گرانروی مولتی گرید نیز برای فصول سرد و گرم پیشرانه مناسب نباشد. در صورتی که با توجه به نمودار ارائه شده در دفترچه راهنما روغن موتورسیکلت با گرانروی SAE :10W40 در دماهای محیط کمتر از -20 درجه سانتیگراد تا بالای 40 درجه سانتیگراد می تواند به خوبی فعالیت نماید.
            لذا نیازی به تغییر در فصل زمستان و تابستان نخواهد بود. حتما مقاله گرانروی و ویسکوزیته روغن موتور( استاندارد SAE) مطالعه فرمایید.

            3. روغن موتور فول مکس ریس پترونول که دارای استاندارد سطح کیفی API SL,SM,SN و گرانروی 10w60 و استاندارد JASO MA2 می باشد.

            مهمترین نکته استفاده از روغن مخصوص موتور سیکلت است.

  • امید

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای مگلی ۲۰۰ چه روغنی رو پیشنهاد میکنید.تقریبا ۳۰ کیلومتر راه رفته برای تعویض اولین روغن چه مقدار باید طی بشه؟ممنون

    • مگ پترونول

      سلام امید عزیز
      متاسفانه با وجود جستجوهای فراوان، امکان دسترسی به دفترچه راهنمای موتور سیکلت مگلی 200R را همان LIFAN KPR200 برای مگ پترونول فراهم نگردید.
      مگ پترونول، درخواست دسترسی به فایل دفترچه موتور سیکلت را به گروه موتور سیکلت سازی کویر ارسال نموده است در صورت پاسخگویی، حتما پاسخ مناسب خدمتتان مجددا ارسال می گردد.
      برای اطلاع از زمان سرویس های اولیه و شرایط و ضوابط گارانتی می بایست با نمایندگی خدمات پس از فروش کویر موتور تماس حاصل فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام دوست عزیز
      در حال حاضر برای موتورسیکلت Kayo K6-R 250cc از چه روغن موتورسیکلتی استفاده می کنید؟ استاندارد سطح کیفی و گرانروی ؟
      متاسفانه نه تنها دفترچه موتورسیکلت اندرو کایو ۲۵۰ سی سی در وبسایت اصلی این برند آمریکایی موتورسیکلت موجود نمی باشد بلکه در وبسایت شرکت ایرانی وارد کننده این موتور سیکلت یعنی نیکران موتور پاسارگاد نیز وجود ندارد. به همین خاطر متاسفانه به صورت مشخص و دقیق نمی توانیم ویژگی های روغن موتور سیکلت مناسب رو بیان کنیم، البته برای هر دو شرکت درخواست راهنمایی ارسال گردیده است در صورت پاسخگویی همین کامنت بروز رسانی می گردد.

  • حمید

    با سلام و تشکر از اطلاعات مفید تان . خواستم اگر ممکنه راهنمایی کنید برای موتور سیکلت تی وی اس مدل ژوپیتر ۱۱۰ چه روغنی باید استفاده کنم ‌ اینکه از همون روغن هم میتونم برای جعبه دنده استفاده کنم یا باید روغن خاصی باشه .
    ممنون میشم هر دو سوال رو پاسخ بدهید.
    با سپاس .

    • مگ پترونول

      سلام حمید جان
      سپاس از همراهیتان با مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول.
      طبق اطلاعاتی که از وب سایت گروه موتورسیکلت سازی تی وی اس هندی به دست آوردیم که خدمتتون عرض می کنیم.
      برای اسکوتر 110 سی سی تی وی اس ژوپیتر TVS Jupiter 110cc Motorbike در دفترچه راهنمای موتورسیکلت تی وی اس مدل ژوپیتر ۱۱۰در مورد روانکارهای ضروری موتور سیکلت این موارد بیان گردیده است:
      1. حجم روغن موتورسیکلت مورد نیاز 750 تا 800 میلی لیتر( 800 میلی لیتر در صورت تعمیر موتور) ، حجم روغن گیربکس هم 100 میلی لیتر
      2. استاندارد سطح کیفی روغن موتور سیکلت API :SL و Jaso MB ( پس حتما از روغن موتورسیکلتی استفاده نمایید که دارای هردو استاندارد سطح کیفی API:SL و JASO MB باشند)
      3. ویسکوزیته روغن موتورسیکلت SAE: 10W30
      4. پس از سرویس های اولیه موتور سیکلت ضروری است هر 3 ماه یکبار یا هر 3000 کیلومتر سطح روغن موتورسیکلت و گیربکس بازدید و در هر 6000 کیلومتر یا هر 6 ماه روغن موتورسیکلت تعویض گردد.

    • مگ پترونول

      سلام مهدی عزیز
      همان طور که در مقاله ذکر گردیده است بهترین راه برای شناخت ویژگی های روغن موتور سیکلت مناسب دفترچه راهنمای موتورسیکلت می باشد. برای موتورسیکلت روسی ایژ منابع مختلف برای دفترچه راهنما جستجو گردید ولی متاسفانه دفترچه راهنمایی از این سازنده روسی موتور سیکلت پیدا نگردید.
      نام کامل موتورسیکلت شما چیست و آیا انجین موتورسیکلت دو زمانه هست یا چهارزمانه؟
      از تمامی همراهان مگ پترونول نیز خواهش می کنیم اگر به دفترچه راهنمای موتورسیکلت ایژ دسترسی دارند به ما ارسال نمایند تا با بروزرسانی این مقاله بتوانیم به سایر دوستان کمکی کرده باشیم.
      با تشکر

  • مجید نوری

    سلام میخواستم ، ببینم برای موتور کی وای ۱۵۰ ، ازروغنوهای موجود ایرانی چه روغنی میتونم استفاده کنم که سالم باشه با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام مجید بزرگوار
      سپاس از همراهیتون با مگ پترونول، مطابق دفترچه راهنمای موتورسیکلت KEEWAY CITY 150 که در وب سایت نیکران موتور پاسارگاد بارگزاری گردیده است. برای موتورسیکلت کی وی سی تی 150 روغن موتورسیکلت چهارزمانه با سطح کیفی API: SF و ویسکوزیته SAE: 10W40 روغن مناسب می باشد.
      همچنین مطابق دفترچه موتورسیکلت کی وی ۱۵۰ هر هزار کیلومتر نیاز است که سطح روغن موتورسیکلت بررسی و در هر ۳۰۰۰ کیلومتر نیز روغن موتورسیکلت می بایست تعویض گردد.
      با تشکر

  • رضا

    سلام.برای موتور سیکلت یاماها۱۰۰ ایران دوچرخ چه روغنی مناسبه؟چون یک دربغلی داره ویک کارتل.هرکدوم جدا بگید چه روغنی کدوم دوزمانه وکدوم۴۰باید ریخت؟دسترسی به دفترچه ندارم

    • مگ پترونول

      سلام رضای عزیز
      متاسفانه دسترسی به دفترچه راهنمای موتورسیکلت یاماها برای مگ پترونول مقدور نبود. می توانید از همکاران متخصصین مکانیک موتورسیکلت درخواست راهنمایی کنید.

      • رضا

        برای روغن کارتل زیاد تفاوتی نیست ازرغن معمولی شرکت های مختلف ایرانی استفاده کنید ولی برای روغن بغل حتما از روعن مخصوص دوزمانه معمولا برنگ قرمز میباشد استفاده نمائید

    • مگ پترونول

      سلام محمد رضا عزیز
      با تبریک سال جدید، مگ پترونول سعی می کنه دفترچه راهنمای موتورسیکلت گلکسی سی ال 150 رو پیدا کنه و روغن موتورسیکلت مناسب رو خدمتتون عرض کند.( به سازنده موتورسیکلت درخواست ارسال کرده ایم)
      از همراهی تان با مگ پترونول سپاسگزاریم.

  • علی حمیدیان

    سلام
    یکی از مشکلات موتورسواران، مسیریابی آنلاین هست، اصلا شرایط موتورسیکلت در برنامه های مسیریابی در نظر گرفته نمیشه.

    • مگ پترونول

      سلام جناب حمیدیان بزرگوار
      دقیقا مسیریابی برای حالت موتورسیکلت، تفاوت بسیار بزرگی با حالت مسیریابی خودرو داره چرا که در موتورسیکلت ضمن پیشنهاد مسیرهای متفاوت از اتومبیل ها ، تخمین زمان رسیدن به آدرس مورد نظر هم بر اساس چابکی و قدرت مانور بیشتر موتورسیکلت ها در ترافیک ها متفاوت است.
      در گوگل مپس دو سال قبل اعلام شد مسیریابی برای موتورسیکلت ها صرفا در هندوستان فعال شده ولی خوشبختانه اپلیکیشن نشان مسیریاب بومی کشورمان امکان مسیریابی متفاوت برای موتورسیکلت ها راه اندازی نموده است.
      می توانید در وبلاگ رسمی نشان اطلاعات بیشتری در زمینه مسیریابی اختصاصی موتورسیکلت ها بخوانید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *