دانستنی های خودرودانستنی های روغن

چهار نکته مهم انتخاب روغن موتور مناسب – سطح کیفی روغن موتور API

استاندارد API،سطح کیفی روغن موتور،

از چهار نکته مهم در انتخاب روغن موتور مناسبی که بتواند کارکردها و نقش های اصلی روغن موتور را ایفا نماید در مقاله قبلی مگ پترونول به مهمترین شاخص انتخاب روغن موتور مناسب که گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور می باشد پرداخته شد. در مقاله استانداردهای سطوح کیفی روغن موتور اشاره گردید استاندارد API که توسط انیستیتو نفت آمریکا ایجاد شده است مرسوم ترین طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور در ایران می باشد. سطح کیفی روغن موتور، یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب روغن موتور مناسب می باشد که در این مقاله با توجه به استاندارد API به بررسی آن می پردازیم.

اتوسرویس و تعویض روغن، API

با پیشرفت روز افزون مهندسی و فناوری موتور خودرو، سطح کیفیت و مواد افزودنی روغن موتور ها نیز دستخوش تغییرات فراوانی گردیده است. به طوری که استاندارد API برای طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور کد بندی خاصی ایجاد نموده است. کدبندی API به صورت دو حرفی می باشد که حرف اول بیانگر نوع روغن موتور برای موتورهای بنزینی و دیزلی است. روغن موتورهای خودروهای بنزینی در استاندارد API با علامت S که حرف اول کلمه Service ( اتوسرویس ها و تعویض روغن ها، گاراژها) است، آغاز می گردد. همچنین اگر استاندارد API با حرف C، مخفف Commercial (وسیله نقلیه تجاری، کشاورزی) شروع شود، به این معنا می باشد که روغن موتور برای خودروهای دیزلی طراحی و ساخته شده است. در سال 2017 استاندارد API از حرف F که مخفف Fuel-Efficient (مصرف بهینه سوخت) است، برای طبقه بندی نسل جدید روغن موتورهای دیزلی استفاده نمود.

API C استاندارد سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی دومین حرف که نشانگر کیفیت روغن موتور دیزلی است، از حرف A آغاز می گردد و در سال 2017 به حرف K ختم گردیده است. در روغن موتورهای مخصوص موتورهای دیزلی دوزمانه در پایان استاندارد API عدد 2 درج می گردد و برای روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه نیز عدد 4 درج می گردد. بدین معنا که روغن موتور دیزلی API CA پایین ترین سطح کیفی روغن موتور دیزلی، و روغن موتور API CK-4 بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه است. در جدول زیر سطوح کیفی روغن موتورهای دیزلی بیان گردیده است.

               سطح کیفی API        وضعیتتوضیحات
CK-4رایجدر سال 2017 میلادی برای موتورهای دیزلی چهارزمانه با دور بالا برای دستیابی به استاندارد انتشار آلایندگی غیر جاده ای 2017 عرضه گردید.

 

عملکر روغن موتور های API CK-4 بسیار فراتر از معیارهای عملکرد CJ-4، CI-4، CI-4 PLUS، CI-4 و CH-4 بوده و می تواند برای موتورهای دیزلی که سطوح کیفی بالا توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد.

CJ-4رایجعملکرد روغن موتور با سطح کیفی API CJ-4 از معیارهای عملکرد سطوح کیفی CI-4 ، CI-4 PLUS، CI-4، CH-4، CG-4 و CF-4 بالاتر است و می تواند به عنوان روغن موتور مناسب موتورهایی که سطوح کیفی بالا برای آنها توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد.
CI-4رایج موتورهای دیزلی چهار زمانه با دور بالا برای تامین استاندارد انتشار آلایندگی 2004 در سال 2002 عرضه گردید. همچنین می توان به جای سطوح کیفی CH-4و CE و CF-4 و CG-4 استفاده نمود. برخی از روغن موتورهای با سطح کیفی CI-4 می توانند سطح کیفی CI-4 PLUS را دارا باشند.
CH-4رایجدر سال 1998 میلادی برای موتورهای دیزلی چهار زمانه با دور بالا براساس استانداردهای انتشار آلایندگی 1998 عرضه گردید. همچنین می توان به جای سطوح کیفی CD و CE و CF-4 و CG-4 استفاده نمود.
CG-4منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CF-4منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CF-2منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست. موتورهای دو زمانه ممکن است نیازهای مختلف روانکاری را نسبت به موتورهای چهار زمانه داشته باشند، بنابراین تولید کننده خودرو می بایست با استانداردهای روانکاری بروز، روغن موتور مناسب را پیشنهاد نمایند.
CFمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CEمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CD-IIمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CDمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CCمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1990 مناسب نیست.
CBمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1961 مناسب نیست.
CAمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1959 مناسب نیست.

روغن موتورهای دیزلی با سطح کیفی API FA-4
API F استاندارد نسل جدید سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در سال 2017 برای موتورهای دیزلی چهارزمانه با دور موتور بالا ( 1000 دور در دقیقه)، سطح کیفی API FA-4 براساس استاندارد انتشار گازهای گلخانه ای معرفی گردید. شاخص گرانروی FA-4 به صورت x W 30 می باشد.

در موتورهای دیزلی که سطوح کیفی  CK-4، CJ-4 ، CI-4، CI-4 PLUS، CI-4 و CH-4 برای روغن موتور آن ها توصیه گردیده است، نمی توان از روغن موتور های با سطح کیفی FA-4 استفاده نمود. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروهای دیزلی می توان تعیین کرد که آیا سطح کیفی API FA-4 برای موتور دیزلی مناسب است یا خیر.

API S استاندارد سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور بنزینی است. پس از حرف S یکی از حروف A تا P می آید و جدیدترین سطح کیفی روغن موتور که باعث حفاظت بیشتر و کاهش مصرف سوخت برای خودروهای سواری و کامیونی بنزینی در سال 2020 میلادی توسط API معرفی گردیده است. پس از API SP بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی که در سال2018 معرفی گردیده، API SN Plus می باشد. سطح کیفی API SA نیز پایین ترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی است. اطلاعات مربوط به سطوح کیفی روغن موتورهای بنزینی در جدول زیر آمده است.

سطح کیفی روغن موتور

وضعیت

توضیحات

SPرایج جدیدترین سطح کیفی روغن موتور که باعث حفاظت بیشتر و کاهش مصرف سوخت برای خودروهای سواری و کامیونی بنزینی در سال 2020 میلادی توسط API معرفی گردیده است.
SN Plusرایجاستاندارد API SN Plus، سطح کیفی جدید روغن موتور است که در موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم TGDI، به منظور پیشگیری از احتراق پیش‌رس LSPI، توسط انجمن نفت آمریکا در سال 2018 توصیه شده است. API SN Plus در واقع به عنوان یک سطح کیفی تکمیلی برای استاندارد API SN و ILSAC GF-5، علاوه بر تامین نیازهای روانکاری سطح کیفی SN، از موتورهای بنزینی توربوشارژ TGDI در برابر پدیده LSPI، نیز محافظت می‌کند.
SNرایجاین روغن موتور برای تمامی موتورهای خودرو بنزینی از سال 2010 به بعد مناسب است. این نوع روغن موتور در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده، پوشش دهی فوق العاده ای دارد و محافظت آن در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات تکمیل شده است. این روغن موتور عملکرد موتور در دمای پایین را بهبود می بخشد. روغن موتور با استاندارد SN باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.
SMرایجبرای موتور خودروها مدل 2010 و بالاتر.
SLرایجطبق نظریه سازندگان خودرو برای استفاده در موتورهای بنزینی سال های «2005 -2002» مناسب است و در حال حاضر«مورد استفاده قرار می گیرد»
مانندSJ حاوی کلیه مواد افزودنی مناسب برای روغن موتور است. سطح کیفی بالاتری از SJ دارد و می توان جاهایی که استفاده از SJ و سطوح پایین تر توصیه شده از آن استفاده کرد. این روغن  از نظر مسائل زیست محیطی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
SJرایجطبق نظریه سازندگان خودرو برای استفاده در موتورهای بنزینی سال های «2001-1997» مناسب است و در حال حاضر به میزان کمتری توصیه میشود.
SHمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1996 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش موتور ندارد.
حاوی مواد افزودنی روغن SG است. خواص ضد اکسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ دارد. این روغن توسط انجمن تولید کنندگان مواد شیمیایی (CMA) (Chemical Manufacturers Association ) جهت رعایت مسائل زیست محیطی آزمایش شده است.
SGمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1988 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش موتور ندارد.
نسبت به روغن موتورهای سطوح قبلی از تشکیل رسوب بهتر جلوگیری می کند و خواص ضد سایش و ضد اکسیداسیون بهتری دارد .
SFمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1988 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن موتور ندارد. مانند سطح کیفی SE است ولی خاصیت پایداری در برابر اکسیدشدن و خواص ضد سایش بهتری نسبت به SE دارد.
SEمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1979 ساخته شده مناسب نیستند. همانند سطح کیفی SC و SD است ولی خواص پاک کنندگی، پایداری در برابر اکسید شدن، خوردگی و زنگ زدگی بیشتری نسبت به آن ها دارد و می توان از آن به جای روغن های SC وSD استفاده کرد.
SDمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1971 ساخته شده مناسب نیستند. شبیه به سطح کارآیی SC است. مواد افزودنی آن کمی بیشتر و حاوی مقادیر کمی ماده افزودنی ضدزنگ است. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SCمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1967 ساخته شده مناسب نیستند. حاوی مواد افزودنی ضد خوردگی و ضد ساییدگی و همین طور کمی ماده افزودنی پاک کننده جهت کنترل رسوبات حاصل از کار موتور در درجه حرارت های بالا و پایین هستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SBمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1951 ساخته شده مناسب نیستند. دارای حداقل ادتیوها است. این روغن ها حاوی مقدار کمی ماده افزودنی ضد اکسیداسیون و ضد سایش هستند.استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SAمنسوخاحتیاط : فقط روغن پایه است. هیچ ماده افزودنی به روغن موتور اضافه نمی گردد. برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1930 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.

سطح کیفی روغن موتور API SP

همانطور که در مقاله استانداردهای بین المللی کیفیت روغن موتور اشاره گردید در سال 1994 میلادی پس از آنکه خودروسازان از عدم سرعت کافی در تدوین استانداردهای بروز و جدید API برای روغن موتورها ناراضی بودند تصمیم به ایجاد سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها ( International Lubricant Standardization and Approval Committee ) و تدوین استاندارد سطح کیفی ILSAC گرفتند. قوانین سخت گیرانه کشورها درتولید گازهای گلخانه ای و افزایش هزینه های سوخت باعث ایجاد تغییرات در طراحی سیستم سخت افزاری خودروهای سواری و شرایط کار موتورخودروها گردیده است.

در خرداد ماه 99، API سه مورد از استانداردهای بهبود یافته روغن موتور را تصویب نمودند که برای محافظت بیشتر موتور خودرو و افزایش بازدهی سوخت مخصوص خودروهای سواری و کامیون های امروز بنزینی تدوین گردیده است.

API در پاسخ به درخواست خودروسازان برای معرفی روغن موتورهای قدرتمند تر برای پیشرانه های خودروهای امروزی که قادر به تامین نیازهای های راوانکاری فعلی و آینده خودروهای بنزینی روز باشد، استانداردهای جدید سطوح کیفی عملکرد را منتشر نموده است. تدوین استانداردهای جدید API بیش از هفت سال طول کشیده است و در طی این مدت هفت آزمایش جدید برای اندازه گیری خواص و ویژگی های روغن موتور تدوین گردیده تا بتوان استانداردهای جدید را ارزیابی نمود.

سطح کیفی ILSAC GF-6A با گرانروی های  SAE 10W-30 ، 5W-30 ، 5W-20 و 0W-20 عرضه خواهد شد، در حالی که سطح کیفی ILSAC GF-6B  با شاخص گرانروی SAE 0W-16

دو مورد از استاندارد های جدید ، ILSAC GF-6A و ILSAC GF-6B می باشند که توسط ILSAC معرفی گردیده است و استاندارد سوم ، API SP ،که بالاترین سطح کیفی روغن موتور API است. استاندارد عملکرد روغن موتور API SP شامل کلیه الزامات ILSAC است و برای موتور خودروهای که استاندارد ILSAC برای روغن موتورشان توصیه نگردیده استفاده می شود.  موسسه نفتی آمریکا (API) اعلام کرد که امکان ثبت‌ نام برای اخذ سطح جدید استانداردهای روغن‌موتور بصورت اینترنتی فراهم شده است و از 12 اردیبهشت 99 به تولید کنندگان روانکارها مجوز تولید روغن موتور با استانداردهای جدید را خواهد داد. کوین فریک ، مدیر برنامه های API گفت: استانداردهای جدید در واقع ثمره صنعت روغن موتور، فرمولاسیون ها و ادتیوهای پیشرفته برای موتورهای امروزی می باشد.

تفاوت سطوح کیفی استانداردهای ILSAC GF-6A و ILSAC GF-6B فقط از لحاظ شاخص گرانروی می باشد. سطح کیفی ILSAC GF-6A با گرانروی های SAE 10W-30 ، 5W-30 ، 5W-20 و 0W-20 عرضه خواهد شد، در حالی که سطح کیفی ILSAC GF-6B با شاخص گرانروی SAE 0W-16 در دسترس خواهد بود.

برتری سطح کیفی API SP از همه جهات نسبت به API SN PLUS و API SN

نمودار بالا به خوبی بیانگر برتری همه جانبه روغن موتور API SP نسبت به سطوح کیفی SN و SN Plus در ویژگی‌ها و آزمایشات مربوطه می‌باشد. API SP چندین مزیت عملکردی در مقایسه با SN و SN Plus دارد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش پدیده احتراق پیش‌رس با سرعت کم (LSPI)
  • محافظت سایش زنجیرها و موتور
  • حفاظت در برابر خوردگی
  • سازگاری با سیستم هایی که در خودرو جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده به کار گرفته شده اند.
  • پایداری اکسیداسیون
  • کنترل رسوب
  • محافظت از لجن و وارنیش

امروزه فعالان صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی در تلاش هستند روغن موتورهای با سطح کیفیAPI SP را به بازار عرضه کنند تا اطمینان حاصل کنند که موتورهای فعلی و آینده، کارکردی مطابق طراحیشان خواهند داشت.

محافظت از موتور خودرو در برابر ناک و احتراق پیش رس

موتورهای امروزی کوچکتر، کارآمدتر، پیشرفته تر و قدرتمندتر هستند. این موتورها و بالاخص موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم (TGDI) و توربوشارژ در شرایط عملیاتی شدید کار می کنند که باعث حساسیت بیشتر این موتورها به پدیده ناک و احتراق پیش رس می گردد. ناک در لغت به معنای درب را کوبیدن می باشد ولی در علم مکانیک خودرو به یک پدیده منفی در داخل موتور تلقی می شود. احتراق پیش رس تصادفی ( SPI ) یا پیش احتراق دور کم ( LSPI ) یک رویداد قبل از احتراق اصلی در موتورهای بنزینی می باشد. نقاط گداخته شده داخل محفظه احتراق می تواند باعث احتراق قبل از جرقه شمع گردد.

احتراق پیش رس مشکلات زیادی را در سیلندرهای موتور ایجاد می کند ، که می تواند باعث آسیب دائمی در دیواره های سیلندر ، پیستون ها ،رینگ پیستون ، شاتون ها و شمع ها وحتی از کارافتادن موتور منجر شود و معمولا تصادفی و نادر است.

استانداردهای جدید API همچون SN plus و به ویژه API SP برای محافظت بیشتر از موتورهای توربو شارژ و تزریق مستقیم ( TGDI ) در برابر صدمات ناشی از پدیده احتراق پیش رس است.

آیا خودرو من نیاز به روغن موتور سطح کیفی API SP دارد؟

در صورتی که در دفترچه راهنمای خودرو استفاده از روغن موتورهای با سطح کیفی API SP توصیه گردد می بایست از این سطح کیفی استفاده گردد. لازم به ذکر است این سطح کیفی موجب کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای می گردد.

تعیین سطح کیفی مناسب روغن موتور خودرو

با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود می توانید سطح کیفی روغن موتور مناسب خودروی خودتان را تعیین نمایید.

همواره روغن موتور با سطح کیفی بالاتر، خواص و عملکرد سطوح کیفی پایین تر را دارا می باشد، یعنی در صورتی که در دفترچه خودرو برای روغن موتور سطح کیفی پایین تر توصیه گردد، می توان از روغن موتور های با سطح کیفی بالاتر استفاده نمود. ولی استفاده از روغن موتور با سطح کیفی پایین تر از سطح کیفی پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای خودرو ممکن نیست، چرا که می تواند موجب صدمات و آسیب های متعدد به موتور خودرو گردد.

تا کنون دو شاخص بسیار مهم در انتخاب روغن موتور مناسب یعنی شاخص گرانروی روغن موتور SAE و سطح کیفی روغن موتور API در مگ پترونول مورد بررسی قرار گرفت. هر دو این شاخص ها می بایست با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو تعیین شوند، چرا که شاخص های گرانروی و سطح کیفی روغن موتور برای انواع مختلف خودروها و حتی مدل های (سال) یک نوع خودرو متفاوت است. در مقاله بعدی نکات مهم انتخاب روغن موتور مناسب، با ما همراه باشید.

109 دیدگاه

  • داود بلوچی

    سلام برای پژو 405مدل 98 چه روغنی مناسب هست من آترود 12هزار SGاستفاده کردم بعد این که تحقیق کردم تواینترنت فهمیدم SGکلا منسوخ شده الان یه راهنمایی کنید ممنون میشم

  • محمدامین

    با سلام
    ضمن تشکر از مطالب خوب و کاربردی شما، لطفا در مورد روغن موتور مناسب پژو ۲۰۰۸ راهنمایی بفرمایید. در نمایندگی ها از روغن 40-10 استفاده می کنند، در حالیکه در تقریبا تمامی سایت های مرتبط با پژو 2008 روغن 30-5 یا 40-5 توصیه شده است و استفاده از روغن 40-10 را منع کرده اند.
    با سپاس

    • مگ پترونول

      سلام
      برای هوای گرم روغن موتور 5W40 و برای هوای سرد و زمستان روغن 5W30 توصیه می شود.
      ولی برای اکثر آب و هوای ایران همان 5W30 مناسب می باشد.

  • مهدی

    سلام آیا روغن با سطح کیفی sn و ویسکوزیته 10w40 با روغنی که سطح کیفی sl داره و ویسکوزیته 10w-40 داره از نظر گرانروی متفاوت هستش

    • مگ پترونول

      سلام
      تفاوت روغن موتور sl با sn در فناوری استفاده شده در آنها هنگام تولید است. روغن موتور SN با‌کیفیت‌تر از روغن موتور SL است و می‌تواند به‌جای آن به‌کار برده شود.
      روغن موتور SN جدیدتر است و بیشتر در ماشین های سال 2011 به بعد کاربرد دارد، اگر چه برای ماشین‌های قبل از این سال نیز قابلیت استفاده را دارد.
      روغن موتور SL برای موتور ماشین‌هایی که از سال 2001 تا 2004 ساخته شده‌اند، مناسب‌ترین روغن است. می‌توان گفت روغن موتور SN ارتقا یافته روغن موتور SL است.

  • سعیدی

    سلام جناب مهندس بزرگوار ممنون میشم نظر ارزشمندتون رو راجع به روغن ادینول ده چهل اس پی جهت مصرف تویوتاکمری دوهزاروهشت بیان بفرمایید؟؟ بسیارمتشکرم🌺🙏🏻

    • مگ پترونول

      سلام
      داخل دفترچه تویوتا کمری 2008 به صورت زیر ذکر شده:
      Recommended oil viscosity:
      SAE 5W-20 or 0W-20 (2.4 L 4-cylinder
      [2AZ-FE] engine) SAE 5W-30 (3.5 L V6
      [2GR-FE] engine)

  • امیر

    با سلام و سپاس از اطلاعات مفید سایتتان، اتومبیل من BMW 518 کلاسیک مدل ۱۹۷۷ بنزینی کاربراتوری چهار سیلندر هستش و از لحاظ فنی کاملا سالمه، وقتی روغن SL براش میریختم،دود میکرد تا حدی که میخواستم موتورش را بدم تعمیر کنند ولی به لطف تجربه مکانیکم روغن موتور را عوض کرده و نوع بنزینی دیزلیCD/SF براش ریختم که مشکل بعد از چند بار تعویض روغن کاملا حل شد! میخواستم بپرسم که آیا مگر اینطور نیست که روغنهای با کیفیت خصوصیات روغنها نسل قبلی را هم دارند پس چرا چنین مشکلی برای اتومبیل من پیش آمد؟ آیا همیشه باید از روغن SF برای خودروهای قدیمی استفاده کرد؟ ضمنا تفاوت خصوصیات شیمیایی و عملکرد روغن موتور بنزینی دیزلی(CD/SF) با سایر روغنهای تک کاره بنزینی در چیست؟ ممنون میشم بنده را در این خصوص آگاه فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام
      خیلی ممنون از دیدگاه زیباتون
      روغن SF برای مصرف ماشین های تولید شده از سال 1988 به قبل میباشد
      در خودروهای دیزلی یا همان ماشین سنگین، نیاز به قدرت انتقال و حرارت بیشتری به نسبت خودروهای بنزینی وجود دارد. بنابراین روغن موتور دیزلی مناسب با این ویژگی ساخته شده است. خودروهای بنزینی از آن جایی که جزو ماشین های سبک به حساب می آیند، روغن موتور آنها نیز بر همین اساس ساخته شده است. در واقع باید گفت روغن موتور خودروها بر اساس کارایی خودرو ساخته می شوند و نمی توان آنها را جایگزین کرد. روغن موتورهای دیزلی در مقایسه با روغن موتورهای بنزینی از گرانروی بالاتری برخوردارند؛ بنابراین به هیچ عنوان برای استفاده در خودروهای بنزینی مناسب نیستند و عملکرد آنها را دچار اختلال می کند. علاوه بر این موارد روغن موتور دیزلی از افزودنی های شیمیایی بیشتری به نسبت روغن موتور بنزینی برخوردار است.
      به طور کلی فرمولاسیون روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از آنها برای موتور خودرو های سبک و یا سنگین طراحی شده اند.

    • مگ پترونول

      سلام آقا سعید عزیز
      براساس دفترچه راهنمای خودروی رانا روغن موتور مناسب می بایست دارای سطح کیفی API SL و گرانروی SAE 10W-40 باشد.
      “استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد. با این وجود شما که از سطح کیفی SM استفاده می نمایید و تبخیر روغن ندارید می توانید از روغن موتور با گرانروی 10w40 و سطح SM استفاده نمایید.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.”

  • احمدموسوی

    سلام
    ببخشید یه پراید مدل۸۷ تک سوز دارم تازه موتور کامل صفرتاصد تعمیر کردم بعد از اولین تعویض روغن براش بهران سوپرپیشتاز۲۰w ۵۰ با سطح کیفی sL(قوطی قرمز)گذاشتم الان درکیلومترکمتراز هزار شروع کرد به کم کردن احتمال زیادهم بخار داره رو کاپوتش نوشته sGیا sf بنظرتون مشکل از موتور هست یا کلا این روغن به این موتور نمیاد با مطالبی ک نوشتین این روغن به Hpیا یورو۴ میخوره…کدوم روغن برام سفارش میکنین بهتره چون خیلی خرجش کردم نمیخوام توش روغن نامرغوب بریزم

    • مگ پترونول

      سلام روزتون بخیر جناب موسوی بزرگوار
      در پاسخ به کامنت های قبلی دقیقا توضیح داده شده است که در صورتی که از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از سطح کیفی API توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده نمایید با وجود اینکه ضرر مکانیکی خاصی ندارد، احتمال تبخیر روغن بالا خواهد بود.
      در خودروی پراید این اهمیت تا حدی است که گفتیم: ” هر پرایدی روغن موتور خاص خودش رو دارد!!”

      در رابطه با کم کردن روغن موتور خودروی شما نمی توانیم با قطعیت عرض کنیم ایراد از موتور می باشد یا استفاده از سطح کیفی بالاتر. ضروری هست از همکار اتومکانیک تعمیرکننده موتور خودرو استعلام فرمایید آیا از همان سطح کیفی و گرانروی توصیه شده در دفترچه راهنمای خودروتان می بایست استفاده نمایید یا با توجه به تعمیرات صورت گرفته در پیشرانه از روغن موتور با API, SAE متفاوت از دفترچه.

      برای انتخاب بهترین روغن موتور برای پراید، مقاله “روغن موتور پراید، SAE و API روغن موتور مناسب پراید” را حتما مطالعه بفرمایید.

      پ.ن: در این مقاله اشاره ای به روغن موتور مناسب پیشرانه HP یا یورو 4 پراید نداشتیم.

  • حسین رحمت

    سلام . دریک مقاله در مورد API خواندم که در سالهای اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و بهتر شدن کیفیت آلیاژ های مورد استفاده در ساخت قطعات موتور ، وجود مقدار کمتری مواد ضد سایش ZDDP (که بسیار سمی و آسیب زننده به محیط زیست هست) داخل روغن موتور ، لازم است بخاطر همین روغن موتور های دارای API بالاتر ، مواد ضد سایش کمتری دارند . به همین دلیل اگر در اتومبیل های قدیمی تر (یا اتومبیل های ایرانی که تکنولوژی قدیمی دارند) که برای آنها مثلا روغن SL توصیه شده ، روغن SM یا SN بریزیم ، بخاطر وجود مواد ضد سایش کمتر ، استهلاک موتور بیشتر خواهد بود . این را توی سایت معتبر (سایت شرکت آمریکایی والوالین) خواندم . این درسته ؟

    • مگ پترونول

      سلام حسین آقای عزیز
      سپاس از همراهیتان با مگ پترونول و اشتراک دیدگاهتان، نهایتا امتنان خواهد بود آدرس وب سایت مطلبی را فرمودید، ارسال نمایید.
      همکاران مگ پترونول نیز از متخصصین صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی و سایر مراجع پیگیری می نمایند و یافته های خویش را با شما عزیزان به اشتراک خواهند گذاشت.

  • alireza

    سلام
    ماشین من ساینا1401 هستش توی دفترچه نوشته روغن sj10-40استفاده شود حالا اگه سطح aj بالا تر بره بهتره یا همون sj بریزم و روغن فول سنتتیک بریزم یا نمیه سنتتیک کدومش ؟

  • محمد امین

    با سلام
    من سمند LX دارم، روغن ماشین رو دیروز تعویض کردم. تعویض روغنی روغن موتور مالتی گرید 16000 SG شرکت الوند سپاهان رو ریخت. الان می بینم که SG منسوخ شده هست… چی کار کنم؟ برم و روغن موتور رو مجدد عوض کنم؟

    • مگ پترونول

      سلام محمدامین عزیز
      در صورتی که در دفترچه راهنمای خودرو سطح کیفی API SG توصیه شده است مشکلی نیست، ولی درصورتی که در دفترچه راهنمای خودرو سمند ال ایکس سطح کیفی بالاتری توصیه شده باشد، بهتر است که از روغن موتور با سطح کیفی توصیه شده در دفترچه سمند استفاده نمایید.
      در صورتی که هزینه برایتان مهم نباشد، بهتر است زودتر تعویض گردد ولی اینکه به صورت فوری ضروری باشد تعویض نمایید خیر.
      در اولین فرصت اقدام به تعویض روغن با سطح کیفی و گرانروی مناسب فرمایید.
      با تشکر

  • علی

    با عرض سلام و ادب ،
    در خصوص روغن موتور سیکلت در مدل کلیک روغن 10,30 اعلام شده و اکثر طرح کلیک های داخلی هم از همین روغن استفاده میکنن، لیکن برخی طرح کلیک ها از جمله شرکت ثاقب خودرو روغن 15,40 w با سطح کیفی cf4/sl معرفی کردن که بسیار کمیاب هستش, آیا جایگزینی روغن 15,40 w با سطح کیفی cd/sg امکان پذیر هستش ؟

    • مگ پترونول

      سلام علی عزیز
      مطمئن ترین پاسخ در این زمینه را سازنده موتورسیکلت می تواند ارائه دهد.
      بهتر است با خدمات پس از فروش شرکت ثاقب خودرو در ارتباط باشید.
      نکات مهمی در زمینه پارامترها و شاخص های انتخاب روغن موتورسیکلت وجود دارد که توصیه می کنیم مقاله جامع مگ پترونول ” بهترین روغن موتور سیکلت” را از دست ندهید.

    • مگ پترونول

      سلام امیرجان
      انجین های موتور سیکلت های کاربراتوری سبک (125 سی سی) دارای طراحی و تکنولوژی خاصی نیستند و معمولا سازندگان این موتورسیکلت ها، نیازهای روانکاری خاصی برای انجین این موتور سیکلت نداشته اند، موتورسواران برای این موتورسیکلت ها از روغن موتورسیکلت های با گرانروی تک درجه SAE 40، SAE 50 یا نهایتا روغن های مولتی گرید 20W50 استفاده می کنند.

  • Matin

    سلام
    سوال که هست برای موتور های سنگین مثل cb1300 ۲۰۰۵ وغیره
    استفاده روغن ماشین اشکال داره ؟
    و اینکه روغن موتور در حال حاضر چی میشه ریخت و خوب باشه

    • مگ پترونول

      سلام متین عزیز
      قبل از پاسخ به سوالتون می بایست عرض کنم، اگر می خواهی اطلاعات کامل و جامعی در مورد بایدها و نبایدهای انتخاب روغن موتورسیکلت داشته باشی حتما مقاله روغن موتورسیکلت رو مطالعه فرمایید چرا که حاوی نکات دقیق بسیاری هست و به این سوال که چرا نباید از روغن موتور خودرو برای موتورسیکلت استفاده کنیم؟ به صورت کامل پاسخ داده شده است.
      متین جان براساس دفترچه راهنمای موتورسیکلت هوندا CB1300 مدل 2005، روغن موتورسیکلت چهارزمانه 4T مناسب برای این موتورسیکلت می بایست:
      1. سطح کیفی استاندارد API بالاتر از SG
      2. داشتن سطح کیفی JASO MA
      3. گرانروی 10W40 که البته با توجه به نمودار صفحات 117 و 118 دفترچه راهنما، می توانید از سایر گرانروی‌ها با توجه به دمای محیط رانندگی هم استفاده نمایید همچون: 10W60، 10W30
      که با توجه به ویژگی های توصیه شده می توانید روغن موتورسیکلت فول مکس ریس را خریداری نمایید.

  • ario

    درود و سپاس بابت مطالبی که ارائه میفرمایید.
    لطفا بفرمایید برای سانتافه موتور 2400 در هوای گرمسیری.هر دو نوع روغن موتور و گیربکس چه روغنی مناسب هست؟

    • مگ پترونول

      سلام همراه عزیز مگ پترونول
      دوست عزیز طبق دفترچه راهنمای مدل های مختلف خودروی سانتافه در مورد ویژگی های روغن موتور و روغن گیربکس اتومات به شرح زیر است:
      سطح کیفی استاندارد API : SM ( در صورت نبودن روغن موتور معتبر با سطح کیفی SM ، می توانید از سطح کیفی SL استفاده می نمایید). در استانداردهای سطح کیفی روغن موتور دیگر ILSAC GF-4 یا بالاتر و سطح کیفی ACEA A5
      در مورد گرانروی SAE هم بهترین ویسکوزیته 5W30 می باشد.
      البته می توان از گرانروی های 5W40 و 10W30 با توجه به دمای عملیاتی رانندگی استفاده کرد. ( نمودار گرانروی روغن موتور مناسب با توجه به دما نمودار مندرج در دفترچه را چک فرمایید.)
      همچنین در مورد روغن گیربکس اتومات هم سطح کیفی SP IV توصیه شده است.

  • haji

    من ماشین کوییک ار 1400 دارم در دفترچه نوشته روغن مورتور 10w40 با سطح sj
    حال اگه من روغن 10w40 با سطح sm یا sn استفاده کنم مشکلی ندارد؟ اشیبی به قطعات نمی رسد؟؟؟؟

    • مگ پترونول

      سلام Haji عزیز
      توصیه بنده برای خودروهایی مثل تیبا و کوئیک که در دفترچه راهنمای این خودروها روغن موتور با SAE 10w40 و API SJ توصیه شده است، استفاده از روغن موتور پترونول فول تیبا هست که دقیقا مطابق با توصیه خودروساز می باشد.
      در مورد استفاده از سطح کیفی API بالاتر، خیر ضرر مکانیکی خاصی وجود ندارد.
      ” استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد. “

  • محمد

    درود بر شما
    امکان دارد در خصوص روغن موتور پیشنهادی ایران خودرو در خصوص پژو ۲۰۰۸ که از نوع توتال کوارتز ۷۰۰۰ 10w40 sn,new formoula توضیح دهید.
    آیا این روغن واقعاً مناسب این خودرو هست!؟
    چرا تمام سایتها این روغن را مناسب ایندخودرو نمیدانند.

    • مگ پترونول

      سلام محمد بزرگوار
      سپاس از همراهیتان با مجله تخصصی روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی مگ پترونول
      دوست عزیز، توصیه سازنده خودرو استفاده از سطح کیفی SN و گرانروی SAE 10W40 می باشد. اینکه برخی دوستان این روغن موتور را برای خودروی پژو 2008 مناسب نمی دانند می تواند علت های مختلفی داشته باشد در صورتی که علل مشخص باشند می توانیم بررسی گردد.
      یکی از علل می تواند این باشد که در مورد برندهای وارداتی در حال حاضر با توجه به ترک بازار ایران توسط این برندهای خارجی روغن موتور در سال های اخیر، تردید اصالت و کیفیت این روغن موتور ها می باشد.
      مطالعه مقاله کیفیت و واقعیت روغن موتورهای خارجی رو خدمتتون توصیه می کنم.
      باز هم موردی بود در خدمتتون هستیم.

  • رضا

    با سلام، بنده یک دور تمام نظرات و پاسخ ها رو خوندم. خواستم از کارشناسی که با صبر و متانت و با اشراف کامل به مبحثی که پاسخ میدن ، بدون حتی طرفداری خاصی از برند پترونول، بابت این نحو پاسخگویی تشکر کنم و همینطور از مدیر بالادستی ایشون تشکر کنم که همچین شخصی و برای اینکار به کار گرفتن.معمولا تو شرکت ها اینگونه افراد باسواد و با کیفیت مستراً بکار گرفته نمیشن و به محض اینکه ببیننن شخصی داره خوب کار میکنه اختیار و قدرت و ازش میگیرنو به اصطلاح کوتوله پرور هستن (چون خودشون کوتوله ان). ولی استمرار پاسخگویی این کارشناس محترم نشان از بزرگ بودن مدیر بالادستی و ساختار مند بودن برند پترونول داره. از همتون تشکر میکنم

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب
      رضای عزیز، ممنون از حسن توجه شما به مطالب مجله اینترنتی روغن موتور، مگ پترونول و سپاس از انرژی مثبت و انگیزه ای که به تمامی همکاران دیجیتال مارکتینگ پترونول داده اید.
      هدف از ایجاد مگ پترونول، افزایش آگاهی عموم هموطنان در زمینه انواع روغن موتور و روانکارهای خودرویی که تا بتوانند محصولات با کیفیت و معتبر این صنعت را با مطابق با استانداردها و معیارهای دقیق براحتی شناسایی و استفاده کنند.
      مسلما این انتخاب آگاهانه موجب می گردد تا تمامی تولیدکنندگان روغن موتور و روانکارها تمامی سعی خویش را برای تولید با کیفیت ترین روغن موتورها مطابق با استانداردها و سطوح کیفی جهانی بنا به خواست و نیاز مشتریان تولید نمایند.
      خوشبختانه همان طور که فرمودید اگر حمایت و پشتیبانی مدیریت شرکت از مگ پترونول بدون چشم داشت ریالی نبود، تولید مقالات اختصاصی مستند و علمی و پاسخگویی به صدها کامنت تخصصی تا به امروز توسط همکاران میسر نبود.
      در نهایت بازهم از همراهیتان سپاسگزاریم و خوشحالیم از زمانی که به مطالعه مقالات و دیدگاه های مگ پترونول صرف کردید.

    • مگ پترونول

      سلام داود عزیز
      متاسفانه بنده خیلی تلاش کردم دفترچه راهنمای خودروی MVM 550 رو پیدا کنم تا بصورت مستند خدمتتون پاسخ داده باشیم.
      اگر شما به دفترچه راهنمای خودرو دسترسی دارید، حتما بفرمایید در دفترچه راهنما چه سطح کیفی و ویسکوزیته ای برای روغن موتور مناسب ام وی ام 550 پیشنهاد شده است؟
      با تشکر

  • عباس

    سلام و عرض ادب و احترام، من سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک سایپایی دارم ، امروز از طرف امداد خودرو سایپا ( خدمات در محل) روغن ماشین با درجه sl و به میزان ۴ لیتر با تعویض فیلتر انجام دادم.سوالم این است که آیا روغن SL مناسبه و به نظرتان نباید 0.7 لیتر دیگر هم اضافه می ریخت ممنون

    • مگ پترونول

      سلام آقا عباس بزرگوار
      در صفحه 298 دفترچه راهنمای خودروی سراتو موجود بر روی وبسایت سایپا حداقل سطح کیفی روغن موتور مناسب SL بیان گردیده است از طرفی استفاده از سطح کیفی SM نیز توصیه شده است.
      در مورد حجم روغن موتور نیز متاسفانه در دفترچه به صورت دقیق بیان نگردیده است ولی در اطلاعیه فنی شرکت سایپا در ارتباط با مشخصات روانکارهای خودروهای تولیدی و مونتاژ شرکت سایپا ظرفیت روغن موتور مورد نیاز:
      برای کیا سراتو با حجم موتور ۲۰۰۰CC در صورت تخلیه کامل ۴.۷ لیتر و برای کیا سراتو با حجم موتور ۱۶۰۰cc در صورت تخلیه کامل ۳.۷ لیتر
      در صورت تعویض فیلتر برای سراتو ۲۰۰۰ سی سی ۴.۱ لیتر و برای سراتو با موتور ۱۶۰۰ سی سی ۳.۴ لیتر می باشد.

      • حسینعلی

        سلام
        خسته نباشید
        من دو بار در عرض یک سال تعمیر اساسی کردم
        همه قطعات درجه یک
        چراغ روغن روشن کیشد
        تعمیرکار گفت برو روغن عوض کن تا یک سال کارمان شد انواع روغن تست کردن
        آخرسر هم گفت به من ربطی ندارد
        من در حین تعویض روغن
        دو بار اویل پمپ عوض کردم سه بار فشنگی هم عوض کردم
        باتری ساز هم گفت ایراد برقی هم نداره
        چیکار کنم یا چه روغنی بریزم که جواب بده
        ممنون

        • مگ پترونول

          سلام، جناب حسینعلی بزرگوار
          با وجود این که شرح ماجرا از اول تا ابتدا ذکر کردید ولی به برخی از نکات مهم متاسفانه اشاره نفرمودید:
          1. خودروتان چه خودرویی می باشد؟ و مدل خودرو؟
          2. علت و نوع تعمیرات اساسی چه بوده است؟
          3. علت تعویض پمپ روغن چه بوده است؟ آیا منشا خرابی اویل پمپ، آلودگی بوده است؟
          4. روغن موتور رو برچه اساسی انتخاب فرمودید؟ و از چه برندهای روغن موتوری خرید نمودید؟
          5. روشن شدن چراغ روغن از چه زمانی آغاز شد؟ قبل از اینکه چراغ روغن خطا داده شود در تعویض روغن موتور، برند روغن موتور یا ویژگی ها روغن موتور را تغییر داده بودید؟
          با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام آقا محمد عزیز
      با توجه به دفترچه راهنمای خودروی نیسان جوک، در بخش اطلاعات فنی( ظرفیتها، مایعات و روغن های توصیه شده) برحسب مدل موتور بنزینی( HR16DE, MR16DDT, HRA2DDT) حجم روغن موتور مورد نیاز در هر نوبت تعویض روغن با در نظر گرفتن فیلتر روغن و بدون تعویض فیلتر ذکر گردیده است.
      البته ضروری است در هر نوبت تعویض روغن حتما فیلتر روغن نیز تعویض گردد.
      برای روغن موتور بنزینی برای خودروی نیسان جوک براساس استاندارد API سطوح کیفی SL,SM,SN و براساس استاندارد ILSAC سطح کیفی های GF-3,GF-4,GF-5 توصیه گردیده است. که می توانید از روغن موتور با سطح کیفی SN استفاده نمایید.
      و از لحاظ ویسکوزیته نیز روغن با گرانروی SAE: 5W30 توصیه شده است البته در صورتی که روغن 5w30 در دسترس نباشد براساس دامنه محیط رانندگی می توان از گرانروی های زیر ( به شرط مراجعه به دفترچه و بررسی کمینه و بیشینه دمای محیطی پیشنهادی) استفاده نمود:
      5w40,10w30,10w40,10w50,15w40,15w50,20w40,20w50
      که پیشنهاد ما استفاده از روغن موتور پترونول فول پرایم سینتتیک SAE 5W-30 با سطح کیفی SN می باشد.

  • فرید

    با عرض سلام خدمت مهندس عزیز برای تویوتا gt مدل2014 از روغن با کیفیت sn استفاده میکنیم نظرتون درباره استفاده از روغن sp ممنونم از وقت گذاشتنتون

    • مگ پترونول

      سلام فرید عزیز
      از لطف و همراهی شما خیلی خوشحالیم، فرید جان دقیقا همانطور که در دفترچه راهنمای خودروی تویوتا جی تی 86 مدل 2014 توصیه شده است روغن موتور مناسب تویوتا GT دارای سطح کیفی SN و گرانروی SAE 0W20 می باشد. در استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر API SP می بایست علاوه براینکه خودروساز به استفاده از این سطح کیفی SP توصیه نکرده است به این نکته می بایست توجه نمایید که باتوجه به اینکه زمان کمی از معرفی سطح کیفیت API SP نگذشته است در حال حاضر علاوه بر هزینه بسیار بالاتر روغن موتورهای با API :SP مشکلی که وجود دارد اغلب روغن موتورهای موجود در بازار با سطح کیفی API SP به اصطلاح روغن موتور وارداتی بوده و معمولا اورجینال نبوده و مشکلات و آسیبهای استفاده از روغن موتورهای تقلبی می تواند بسیاز بیشتر باشد در حالیکه روغن موتور با سطح کیفی API SN پاسخگوی نیازهای روانکاری موتور تویوتا GT 86 مدل 2014 خواهد بود.
      پترونول: بهترین برای برترین ها

  • رضا

    به نظر شما برای ای اف سون تخلیه از کارتل بهتره یا ساکشن؟چون ساکشن های بادی ممکنه نتوانند همه روغن ورسوبات رابگیرند.
    برای خودروهایی مانند۲۰۶که پیچ بالاتر از کارتل هست ساکشن توصیه میکنند اما ای اف همه میگویند پیچ کارتل بهتره.

    • مگ پترونول

      سلام رضای عزیز
      اگر راستشو بخواهید به این پرسش که در اکثر خودروها رانندگان با آن روبرو هستند نمی توانیم جواب قطعی دهیم ولی مواردی وجود دارد که بهتر هست با همدیگر مرور کنیم:
      در برخی از خودروها بالاخص خودروهای وارداتی در دفترچه راهنمای خودرو، سازنده خودرو صراحتا بر استفاده از ساکشن روغن موتور ( Oil Extractor) تاکید نموده است. چرا که همان طور که فرمودید برای تعویض روغن پژو ۲۰۶ استفاده از پیچ کارتل زیاد مناسب نمی باشد چرا که این پیچ برای دسترسی راحتتر و به منظور جلوگیری از ضربه خوردن در پایین ترین قسمت کارتل تعبیه نشده است که در این خودرو ساکشن گزینه مناسبتری خواهد بود.
      البته برخی از دوستان اشاره به این امر دارند که باتوجه به رسوب آلودگی های مختلف روغن موتور در کف کارتل در صورت استفاده از ساکشن این رسوبات کاملا تخلیه نخواهند شد و می بایست حتما از پیچ کارتل استفاده نمود که شاید این منطق در نگاه اول صحیح به نظر برشد ولی توجه نمایید وظیفه فیلتر روغن موتور است که آلودگی ها و رسوبات روغن را پالایش نماید و از طرفی در زمان تخلیه روغن با ساکشن موتور خودرو همچنان گرم است هنوز رسوبات به طور کامل ته نشین نشده است.
      این در حالی است که درصورتی که شما از یک برند معتبر روغن موتور که براساس فرمولاسیون تخصصی از ادتیوهای مناسب پاک کننده استفاده نمایید ته نشین شدن رسوبات و آلودگی ها در بخش تحتانی امکان پذیر نخواهد بود با این وجود درصورتی که مدتی از روغن موتور نامرغوب در موتور خودرو استفاده شده و جدیدا از روغن موتوری که ادتیو پاک کننده مناسبی داشته باشد استفاده می نمایید می توانید بعد از چند نوبت تعویض روغن، کارتل را شستشو دهید.
      البته به نظر کارشناسان روانکارهای خودرویی اصولا تخلیه روغن موتور از پیچ کارتل زمانی ضروری است که فیلتر روغن وظیفه اش را به درستی انجام نداده است و مشکلاتی در موتور ایجاد گردیده است.
      شاید بهترین توصیه ای که می توان داشت این مورد باشد که به صورت ترکیبی از هر دو روش استفاده نمایید بدین شکل که مبنا بر تخلیه روغن به روش ساکشن گذاشته شود و در هر چند تعویض روغن، یک نوبتی از پیچ کارتل استفاده نمایید تا اگر احتمالا رسوباتی در قسمت تحتانی موتور وجود داشته باشد تخلیه شود چرا که تخلیه مداوم از طریق پیچ کارتل نیز می تواند خرابی پیچ کارتل ( یا به قولی کارتر) را داشته باشد و موجب نشتی روغن موتور نیز گردد. در پایان ذکر این نکته ضروری است در هرکدام از این روش ها تخلیه کامل و صد در صدی روغن میسر نخواهد بود.

  • رضا

    سلام.برای خودروی تیو فایو وای اف سون بعضی از دوستان میبینم که میگویند ما مقالات انگلیسی وسایت پژو برای تیوفایو روغن5w30یا5w40پیشنهاد کرده ومیگویند بعد استفاده موتور خیلی بهتر از۱۰۴۰کار میکنه وکم نمیکنه.میخواستم بپرسم آیا چنین چیزی حقیقت دارد وایران خودرو الکی به توصیه1040slکرده اند یاخیر؟

    • مگ پترونول

      سلام رضا جان
      از اینکه با مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول همراه هستید خوشحالیم.
      رضای عزیز بنده شخصا چنین مقالاتی را مشاهده نکردم اگر دوستان منبع ادعای خود را اعلام کنند می توانیم دقیق تر بررسی کنیم که آیا پیشنهاد رسمی پژو می باشد یا تجربیات مطرح شده توسط رانندگان خودروی دارای موتور TU5 در یک کشور خاص.
      بنده بعید می دانم ایران خودرو بدون هیچ دلیلی و برخلاف توصیه مهندسین طراح و سازنده موتور سطح کیفی و ویسکوزیته متفاوتی را در دفترچه راهنمای خودروی EF7 یا TU5 توصیه کرده باشد.
      بازهم اگر مقاله بررسی شود جواب کامل تری می توانیم خدمتتان ارائه نماییم.
      با تشکر

  • سجاد

    سلام وقت بخیر ….برای سمند دوگانه سوز ef7 از بهران سوپر پیشتاز استفاده میکردم و جدیدا توصیه شده که از روغن با سطح کیفی sm استفاده کنم ..آیا مناسب خودروی من هست…ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مگ پترونول

      سلام سجاد عزیز
      در دفترچه خودروی سمند EF7 برای روغن موتور مناسب چه ویژگی هایی ذکر شده است؟
      برطبق دفترچه خودروی سمند موجود بر روی سایت ایران خودرو، برای EF7 می بایست حتما روغن موتور با ویسکوزیته 10W40 استفاده نمایید و مجاز به استفاده از روغن موتور با گرانروی SAE:20W50 نمی باشید و برای سطح کیفی API نیز SL پیشنهاد گردیده است.
      در صورتی که بخواهید از سطح کیفی بالاتر استفاده نمایید نکته زیر را در نظر داشته باشید و حتما به صورت دوره ای سطح روغن موتور را چک نمایید:
      “استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.”

  • علوی

    سلام
    وقت بخیر
    شرمنده مهندس من یه موتور برق دارم طبق گفته فروشنده روعن موتور ۴۰ میریختم صدای موتور زیاد و ناکوک کار میکرد به دفترچه سازنده موتور برق نگاه کردم در قسمت روعن موتور این مطلب دقیقا نوشته شده:
    روغن موتور توصیه شده روغن موتور بنزینی 4 زمانه SF تحت طبقه بندی خدمات API یا SAE10W-30 (معادل کلاس SG)
    ممنون میشم یه راهنمایی بکنین از چه روعن موتوری باید استفاده کنم برای موتور برقم؟
    چون از چند فروشگاه روعن موتور پرسیدم به درست یا علط گفتن همچین روعن موتوری در بازار نیست
    مرسی

    • مگ پترونول

      سلام وحید عزیز از لطفی که به مجله اینترنتی روغن موتور، مگ پترونول داشتی ازت متشکریم.
      وحید جان همان طور که در تصویر دفترچه راهنمای موتور برق ارسالی هست شما می بایست با توجه به شرایط آب و هوایی تان از روغن موتور مولتی گرید یا چند درجه ای با گرانروی 10W30 استفاده نمایید. و لازم هست حتما از روغن موتورهای 4 زمانه 4Stroke استفاده نمایید. با توجه به اینکه در انتخاب روغن موتور شاخص گرانروی یا غلظت روغن موتور مهم تر از سطح کیفی API می باشد. می توانید از روغن موتورهای با سطح کیفی بالاتر موجود در بازار با گرانروی 10W30 استفاده نمایید.
      وحید بزرگوار خوشحال میشیم بعد از استفاده از روغن موتور جدید در ژنراتور برق تجربه ات رو با همراهان مگ پترونول به اشترک بگذاری.
      پیروز و سربلند باشید.

  • امیر

    سلام. ظرفیت روغن موتور خودروی من حدودا 5 لیتر. میخواستم بپرسم آیا مخلوط کردن یک روغن موتور 4 لیتری، با یک روغن موتور 1 لیتری با برند و گرانروی یکسان، اما سطح کیفی متفاوت (مثلا یکی sn و دیگری sl) به موتور آسیب می‌زند؟

    چونکه برند مورد نظر روغن 5 لیتری، و یا یک لیتری هم طراز تولید نمی‌کند.

    • مگ پترونول

      امیر بزرگوار سلام، خیلی خوشحالیم از اینکه تجربیات و سوالاتتون در زمینه استفاده از روغن موتور و روانکارهای خودرویی رو با مگ پترونول در میان می گذارید.
      همان طور که در بالا اشاره گردیده است و در تصویر تفاوت سه سطح کیفی API: SN و API: SN Plus و API : SP مشاهده می فرمایید براساس استاندارد API برای سطوح کیفی مختلف، وظایف و عملکردهای روانکاری متفاوتی در نظر گرفته می شود و نیز میزان این ویژگی های روانکاری متفاوت می باشد. برای تامین این عملکردها در روغن موتور نیاز به فرمولاسیون و مواد افزودنی متفاوت خواهد بود.
      بنابراین با توجه به اینکه سطوح کیفی مختلف از فرمولاسیون و ادتیوهای مختلف که دارای ماهیت های متفاوتی هستند، استفاده می کنند در زمان ترکیب امکان رخ دادن واکنش های مختلف و عدم سازگاری زیاد خواهد بود و این موضوع که این ناسازگاری چه زمانی به وقوع بپیوندد قابل پیش بینی نمی باشد.
      پترونول : بهترین برای برترین ها

  • ناصر

    سلام وقت بخیر،درموتورهایی که استفاده ازروغن موتورنیمه سنتتیک توصیه شده است،آیا میتوان ازفول سنتتیک استفاده کردیاخیر،وسوال بعدی درروغن موتور ۱۰۴۰sn پترونول روی قوطی نوشته شده سمی سنتتیک منظور نیمه سنتتیک هست یافول سنتتیک؟

    • مگ پترونول

      سلام ناصر عزیز،
      در مورد استفاده از روغن فول سنتتیک درهمین دیدگاه ها توضیحات کاملی به دوستان داده شده که مسلما می بایست از سطح کیفی بالاتر همانند sm و sn استفاده نمایید این موارد رو در نظر داشته باشید:
      استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.
      روغن موتورهای سمی سنتتیک همان روغن های نیمه سنتتیک می باشند.
      با تشکر

  • حمید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز
    من میخوام واسه ۴۰۵slx موتور. ‌tu5 روغن گیر بکس و موتور رو عوض کنم و اینکه میخوام مرغوب ترین باشه چه روغنی رو پیشناد میدین
    با تشکر از شما

    • مگ پترونول

      سلام حمید جان، همراهی شما عزیزان با مگ پترونول مایه مسرت و فخر ما می باشد. خوشحالیم که مطالبمون مورد توجهتون واقع میشه.
      حمید عزیز تعیین همان طور که در مقالات انتخاب روغن موتور مناسب پترونول عرض کردیم بهترین راه برای تعیین چهار مشخصه اصلی روغن موتور مناسب هر خودرو دفترچه راهنمای خودرو ( دفترچه راهنمای همان مدل خودرو) می باشد. شما می توانید پس از تعیین روغن موتور مناسب از برندهای معتبر روغن موتور استفاده نمایید.
      نکته حائز اهمیت این امر می باشد که حتما از برندهای معتبر روغن موتور استفاده نمایید، حتما مقاله “برنامه رادیویی از کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی” که در مورد واقعیت و کیفیت روغن موتورهای به اصطلاح وارداتی و خارجی می باشد را مطالعه فرمایید.
      یکی از روغن موتورهای مرغوب در بازار ایران خوشبختانه روغن موتور پترونول می باشد که روانکارهای پترونول حاصل تلاش بی‌وقفه و تجربه 50 ساله بنیانگذاران شرکت آذرروان‌ساز می‌باشد. که با همکاری گروهی از مشاوران، متخصصین و مهندسین صنعت روانکار در دنیا و ایران با بهره‌مندی از آخرین استانداردهای روز دنیا و استفاده از مرغوبترین روغنهای پایه معدنی (گروه یک ، دو ، سه) و روغنهای سینتتیک که محصول بزرگترین و مدرنترین پالایشگاههای دنیا هستند، و با بهترین ادتیو‌ها و مواد افزودنی‌های پیشرفته مطابق با تکنولوژی روز دنیا فرموله میگردند. برند ایرانی پترونول برای جلب اعتماد، اطمینان و توجه مصرف‌کنندگان، محصولات خود را با بهترین متریالهای روز بسته‌بندی و عرضه می‌نماید.
      که می توانید از فروشگاه های معتبر اینترنتی همچون پترونول شاپ و اتوسرویس و تعویض روغنی های کشور تهیه فرمایید.

  • سعید

    باسلام. خدمت مهندس درموردAPIکه sl گفته دفترچه میشه ازsn استفاده کرد.مزایا یامعایب استفاده ازاین سطح کیفی را لطفا بگید. باتشکر ازپاسخ گویی شما

    • مگ پترونول

      سعید جان قدر دانیم از وقتی که برای مگ پترونول گذاشتید و با پترونول همراهید.
      استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.

      خوشحال میشیم در آینده نیز همراه ما باشید.

      پترونول: بهترین برای برترین ها

  • سعید

    با سلام خدمت مهندس اینکهازسطح کیفیAPIslگفته دفترچه خودرو میشه ازApISNاستفاده کردمزایا ومعایبش چیه برا موتو. باتشکر.ازراهنمایی اول شما تشکرمیکنم

  • سعید

    باسلام میخواستم راهنماییم کنیدبرا خودروef7توربوشارژ از چه نوع روغنی استفاده کنم دردفترچه 10 w40slپیشنهادکرده میشودازAPIsn استفاده کرد وازچه نوع روغنی توتال یا ایرانی استفاده بشه بهتره.خودرودنا پلاس توربو میباشد.باتشکر

    • مگ پترونول

      سلام سعید عزیز،
      از اینکه با ارسال سوال هاتون به مگ پترونول انرژی میدید سپاسگزاریم.
      همانطور که در مقاله هم بیان گردیده است استفاده از روغن موتور پیشنهادی دفترچه خودرو بهترین انتخاب روغن موتور می باشد. بنابراین برای خودروی دنا پلاس توربو مطابق فرمایش شما روغن موتور مناسب می بایست دارای سطح کیفی API SL و دارای گرانروی SAE: 10W-40 گزینه مناسبی می باشد.
      در مورد برند روغن موتور نیز خدمتتان لازم است عرض کنم که متاسفانه اکثر برندهایی که در بازار ایران به عنوان برندهای خارجی معرفی می گردند بنابر اعلام شرکت های اصلی این برندها، امکان فروش در کشور را ندارند بنابراین ساخت این شرکت ها نبوده و می تواند برای صاحبان خودرو خطرآفرین باشد که می بایست حتما در صورت استفاده از برندهای خارجی روغن موتور از اورجینال بودن این روغن موتور اطمینان حاصل نمایید.
      در برندهای معتبر ایرانی روغن موتور نیز می توانید روغن موتور پترونول فول مکس را از اتوسرویس ها و تعویض روغن های معتبر و یا فروشگاه های اینترنتی معتبر چون پترونول شاپ تهیه نمایید.

  • فردین

    سلام ببخشید اگر از روغن با گرانروی ۱۰w۴۰ با API CH4 در موتور بنزینی که در دفترچه خودرو پیشنهاد شده که از روغن ۱۰w۴۰ با API SL استفاده بشه استفاده کرد چه مشکلاتی می‌تونه پیش بیاره؟
    از این لحاظ که هر دو یک گرانروی دارند و ظاهراً میگن که روغن موتور دیزلی دارای مواد افزودنی گرانترین است و سطح کیفیت بالاتری از روغن موتور بنزینی دارد
    ممنون که پاسخ میدین

    • مگ پترونول

      سلام خدمت فردین بزرگوار
      دقیقا همانطور که فرمودید اصولا نوع ادتيوها و مواد افزودنی به روغن موتور بنزینی با روغن موتور های دیزلی متفاوت هستند و از سوی دیگر درصد ادیتیو و مواد افزودنی از جمله مواد افزودنی پاک کننده در روغنهای دیزلی تقریبا دو برابر روغن های بنزینی است. در صورتی که در دفترچه خودرو روغن موتور با سطح کیفی API C توصیه گردیده است بهتر است از روغن موتور های دیزلی با این سطح کیفی استفاده گردد و چرا که عدم استفاده از روغن موتور مناسب با سطح کیفی مناسب با خودرو شما می تواند باعث بروز اشكالات در قطعات درگیر گردد.

    • مگ پترونول

      سلام سعید عزیز
      در پاسخ به فردین جان عرض کردیم که اصولا فرمولاسیون روغن موتورهای دیزلی و درصد مواد افزودنی و ادتیوهای این روغن موتورها، متفاوت از روغن موتورهای بنزینی است.
      پس اگر در خودروی بنزینی که یک سطح کیفی API S همچون API SL,SM,SN توصیه گردیده است بدون اینکه توصیه ای به استفاده از روغن موتور دیزلی API C داشته باشد، در پیشرانه بنزینی از این روغن موتور دیزلی استفاده کنیم موجب ایجاد اختلال در کارکرد موتور خواهد گردید و بالعکس.
      بازهم اگر مورد یا ابهامی بود همکاران مگ پترونول برای پاسخگویی بیشتر در خدمتتون هستند.

  • Sasan

    با سلام
    برای خودرو پراید دوگانه سوز شرکتی مدل 93 hp+(موتور تقویت شده) چه نوع روغن موتور با گرید و API پیشنهاد میکنید؟
    زیر کاپوت دفترچش ApI زده sf یا sg
    چیکار کنم میتونم sn استفاده کنم؟

  • جهانبخش

    با سلام و تشکر از اطلاعات ارائه شده
    با توجه به وضع بازار از نظر گرانی تعویض برندی با گرانروی10w40 با برندی دیگر با گرانروی 20w50 آیا در عملکرد موتور ایجاد اشکال میکند؟ و آیا شما این کار را مناسب میدانید یا خیر ؟ لطفا توضیح دهید با تشکر .

    • مگ پترونول

      سلام جناب جهانبخش بزرگوار

      بنده شاید سوال شما را کامل متوجه نشدم ولی برداشت بنده این مورد می باشد که می فرمایید قصد دارید به جای روغن موتور خود را که از برند “A” با سطح کیفی مناسب خودروتان مثلا API: S”y” را با گرانروی 10W40 را از روغن موتور برند “B” با همان سطح کیفی API: S”y” ولی با گرانروی 20W50 استفاده نمایید.
      این امر چندان مناسب نمی باشد برای این منظور لطفا مقاله گرانروی روغن موتور را مطالعه فرمایید. گرانروی روغن موتور مناسب خودرو در دفترچه خودرو همان مدل خودرو ذکر گردیده است و در صورتی که موتور خودرو دچار تعمیرات کلی نگردیده است یا مشکل خاصی نداشته باشد می بایست از همان گرانروی استفاده گردد.
      تعویض برند روغن موتور، مورد خاصی ندارد اما سعی نمایید حتما تحقیقات مناسبی در این زمینه داشته باشید چرا که در سال های اخیر روغن موتورهای تقلبی و حتی برندهای تقلبی در بازار روغن موتور متاسفانه زیاد بوده است.
      بازهم اگر موردی باشد خوشحال می شویم با مگ پترونول در میان بگذارید.

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب فرهاد عزیز
      خير ضرر مکانیکی خاصی ندارد اما امكان تبخیر بالاتر و كم كردن روغن موتور وجود دارد. اساسا نياز به هزینه بيشتر نیز نمی باشد.
      درضمن اكثر روغن موتورهای API: SN 10w40 نیمه سنتتیک می باشند کهاز لحاظ فرمولاسيون عملا بسيار نزديک به روغن تيبا می باشند.

  • مصطفا

    سلام
    روغن موتور مناسب موتور EF7 گازسوز چه پیشنهاد میکنید
    قصد تعویض روغن موتور و استفاده از برند شما را دارم
    البته ترجیح می دهم از سطح کیفی sn استفاده کنم
    نیاز به راهنمایی بیشتر دارم
    ممنون

  • مهسا

    سلام وقتتون بخیر من ی سوال داشتم خدمتتون. اگر بخواهیم 7 درصد پکیج ادیتیو به روغن پایه اضافه کنیم و روغن موتور با سطح کیفیتی sg و sl تولید کنیم روغن پایه چه خصوصیاتی دارد و جز کدام گروه است؟

    • مگ پترونول

      سلام
      روغن پایه یا ترکیب روغن های پایه برای تعیین گرید روغن و شرایط کاری روغن آماده سازی می شود ولی پکیج ادتیو برای تعیین ماهیت کاری یک روغن به روغن پایه اضافه می شوند
      مقدار و نوع ادتیو پارامتر مهمی برای تولید یک محصول نهایی است.

  • رضایی

    با سلام ، مطالب علمی ، مفیدی بود. واینکه در زمان تعویض روغن ، مازاد بر 4 لیتر یک روغن با سطح کیفی sn ، میتوان از همان روغن با سطح کیفی sl استفاده نمود . با تشکر

    • مگ پترونول

      با سلام و عرض ادب
      به هیچ عنوان ترکیب روغن موتورها با سطوح کیفی (API) متفاوت و یا گرانروی های متفاوت توصیه نمی گردد.
      بالاخص درصورتی که روغن موتور توصیه شده در دفترچه خودرو سطح کیفی SN باشد و بخواهیم با سطوح کیفی پایین تر ترکیب نماییم.

      • رضایی

        با سلام مجدد. ممنون از پاسختون. سطح کیفی توصیه شده برای خودرو من ( ساندرو ) sl بوده ولی یه سطح بالاتر با همان گرانروی (sn ) تعویض کردم چون نیم لینری sn نبود ، از sl استفاده کردم.به نظر شما با این شرایط تخلیه کنم . یا اشکال نداره؟ با تشکر ار شما

        • مگ پترونول

          با سلام مجدد و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی
          مگ پترونول سوال جنابعالی را از سه نفر از کارشناسان صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی پرسید که در ادامه پاسخ ایشان را ملاحظه می فرمایید:
          آقای سعادت تولید کننده روانکارهای خودرویی: “به نظر بنده در کوتاه مدت تاثیر مخربی بر کارکرد موتور خودرو ندارد. ولی با توجه به احتمال استفاده از مواد افزودنی متفاوت در هر دو روغن موتور ، امکان اختلاط این دو روغن باهم خیلی کم می باشد و به خاطر همین امر می توانند که تخلیه و جایگزین نمایند. توصیه بنده کارکرد بر مبنای روغن sl تخمین و مصرف و نهایتا تخلیه شود”
          آقای مهندس آمار محمدی مدیر فروش و مهندسی محصول خودرویی و صنعتی: “قطعا نبايد اين دو روغن با سطوح کیفی متفاوت با هم مختلط گردند، اما با توجه به موتور خودروی ایشان، روغن موتور با سطح SN در موتور خودروشان زودتر تبخير خواهد شد و دچار كسري روغن مي شود،ولي اين اختلاط باعث گيرپاژ (گیرپاچ) نمي گردد.تعويض كامل بهترين كار است. ولی با توجه به مسایل مالی می توان تا تعویض روغن بعدی با چک کردن دوره ای اندازه روغن موتور صبر کرد چرا که مشكل بسیار حاد نمی باشد.”
          آقای سعید جهاندیده کارشناس روغن موتور: ” اختلاط روغن موتورها با سطوح کیفی یا گرانروی های متفاوت، در اصل کارصحیحی نمی باشد چرا که دو نوع روغن موتور با سطح کیفی های مختلف، دارای مواد ترکیبی کاملا متفاوت می باشند حتی اگر روغن موتور تولیدی یک برند باشند. به احتمال خیلی زیاد این دو نوع روغن موتور در داخل پیشرانه خودرو با یکدیگر ترکیب نگردند و به صورت ناهمگن داخل موتور خسارت ایجاد نمایند. حالا میزان استفاده هر چقدر هم کم باشد خالی از ایراد نیست به نظر بنده تخلیه نمایند بهتر می باشد.”
          همراهان مگ پترونول و کارشناسان صنعت روغن موتور نیز می توانند تجربیات و نظرات کارشناسی خود را با دوستان مگ پترونول به اشتراک بگذارند.

    • امید

      سلام و عرض ادب
      موتور ماشین من tu5 هستش قبلا روغن کاسترول 10w40میریزم البته آخرین باری که روغن رو عوض کردم صبح ها حدود ۲۰ ثانیه صدای بدی میداد موتر بعد از مکانیک پرسیدم گفت روغن موتوری که ریختی قلابیه حالا از چند تا تعویض روغن سوال کردم بیت این دو روغن موندم کدام بهتر و معتبر تره بگیرم ففط میخوام روغن ایرانی بگیرم اولین بهران سوپر پیشتاز Apl slot.cf و دومی بهران رانا 5w30 an و اسپیدی 4w30 an.cf هست کدام مناسبه ماشینه منه بع نظر شما بهران بهتر و مطمئن تر یا اسپیدی ممنون🙏

      • مگ پترونول

        سلام امید عزیز
        همان طور که می دونید بهترین مرجع برای تعیین مشخصات فنی روغن موتور مناسب هر خودرویی، دفترچه راهنمای خودرو می باشد. برای اکثر قریب به اتفاق موتورهای TU5 تیوفایو معمولا API : SL و SAE: 10W40 پیشنهاد می شود. پس شما می بایست از روغن موتورهای معتبر با چنین API و SAE هایی استفاده نمایید که روغن موتورهایی که اشاره فرمودید دارای این ویژگی ها نمی باشند. همانند پترونول فول مکس
        البته می توانید از سطح کیفی بالاتر با در نظر گرفتن شرایط خاص استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر استفاده نمایید ولی ویسکوزیته روغن ضروری است 10W-40 باشد.
        در مورد روغن موتورهای تقلبی هم بله متاسفانه به اسم روغن های وارداتی اورجینال با هزینه های گزاف در بازار به فروش می رسد و ضروری است جهت اطمینان خاطر و پیشگیری از آسیبهای جدی از برندهای معتبر ایرانی روغن موتور همچون پترونول، ایرانول، بهران، ردلوب استفاده نمایید.

  • محمدامین

    سلام
    ممنون از وقتی گه میذارین
    آیا ماشینی که مثلا توی دفترچه نوشته از سطح slاستفاده کنید،در صورت استفاده از مثلا روغن sn مزایای اضاف بر روی خودرو داره یا اینکه چه sl و چهsn استفاده شه فرقی نداره؟

    • مگ پترونول

      سلام محمد امین جان
      ممنون از لطفت
      ببینید وقتی از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر استفاده می نمایید بسته به تفاوت های سطح کیفی دو روغن موتور، مزیت ها روغن موتورها نیز متفاوت خواهد بود.
      به عنوان مثال همانطور که در جدول بالا اشاره شده است روغن موتور با سطح کیفی SN :” در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده، پوشش دهی فوق العاده ای دارد و محافظت آن در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات تکمیل شده است. این روغن موتور عملکرد موتور در دمای پایین را بهبود می بخشد. روغن موتور با استاندارد SN باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.”
      مسلما در صورت استفاده از روغن موتور با سطح کیفی SN از مزایای فوق موتور خودرو بهره مند خواهد گردید. البته این امر مستلزم صرف هزینه بیشتر خواهد بود.

  • قاسم شکوهی

    با سلام م احترام
    مطالب بسیار مفید و کاربردی بود که برای همگان و افراد فنی جالب و قابل توجه است، در پایان از شما متشکرم که سطح معلومات افراد را بالا میبرید.
    امید است همواره موفق و پیروز باشید و همینطور خواهشمندم جهت بروز کردن مطالب در آینده اقدام نمایید.
    با سپاس فراوان. قاسم شکوهی

  • حیدرنیا

    سلام
    تشکر از مقالات جامع و مفید شاید نکته ای که جالب باشه سایر دوستان بدانند در مورد خودروسازان خارجی می باشد که معمولا برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می نمایند ، مثل اِلف، شِل، اسو و سایر برندهای روغن موتور که برچسب لوگو شرکت تولید کننده روغن موتور طرف قرارداد با خودروساز نیز در شیشه عقب خودرو الصاق شده است. که متاسفانه برخی رانندگان که اطلاعات کاملی در مورد انتخاب روغن موتور مناسب ندارند، خود را ملزم به استفاده از دقیقا همان روغن می کنند، و در صورت عدم موجودی از آن نوع روغن، ترجیح می دهند از سایر روغن موتورهای تولید همان برند استفاده نمایند.
    واقعیت این است که الزامی به استفاده از برندهای خارجی توصیه شده توسط خودروساز وجود ندارد و در دفترچه خودرو سطوح کیفی و گرید روغن موتور و فناوری ساخت در مناطق آب و هوای مختلف در نظر گرفته شده و می توان از روغن موتورهای با مشخصات درج شده در دفترچه خودرو از سایر برندهای معتبر استفاده نمود.

  • مجيد لطفى

    سلام با پوزش إز غلطهاى املائى
    ماروغن توليد داخل snوsn pulsداريم
    يا روغن وارداته با مشخصات با معرفى نمائيد
    در ضمن روغن مناسب براى جاهاى خيلى گرم مثل اهواز وآبادان وماشين خارجي منطقه آزاد اروند چه معرفى مى كنيد

    • مگ پترونول

      با سلام
      بله روغن موتور با سطح کیفی SN تولید داخل داریم که پترونول نیز یکی از با کیفیت ترین روغن موتورهای با سطح کیفی SN تولید می نماید که می توانید روغن موتور پترونول فول پرایم از تعویض روغن های اهواز و آبادان و نیز سایت دیجی کالا تهیه نمایید .
      https://www.petronoloil.com/3641/product/car/cars-motor-oil/petronol-full-prime
      در زمینه روغن موتور با سطح SN plus تا به امروز روغن تولید داخل نداریم و در روغن های واراداتی نیز مشاهده نگردیده است.
      همچنین در مورد انتخاب روغن موتور مناسب حتما مجموعه مقالات انتخاب روغن مناسب مگ پترونول با لینک زیر مطالعه نمایید:
      https://mag.petronoloil.com/273/article/engine-oil-knowledge/how-choose-right-motor-oil/
      سپس براساس دفترچه راهنمای خودرو خویش گرانروی SAE و سطح کیفی مناسب API را مشخص نمایید سپس می توانید از مجموعه روغن موتور های پترونول روغن مناسب را خرید نمایید. حتما توجه نمایید دفترچه خودرو براساس مدل خودرو باشد چرا که مدل های (سال تولید) یک خودرو مشخص براساس نوع طراحی و آلیاژ موتور، روغن موتور با گرانروی و سطح کیفی متفاوتی را طلب نمایند.
      https://www.petronoloil.com/category/product/car/cars-motor-oil
      سپاس از همراهیتان

  • مجيد لطفى

    باسلام
    مطالب خوبم و كاربرى دارد ولى آدرسى است كه روغن توليد داخل را با كدهان apiآن مشخص كند وحتى روغنهاى موتور وارداته هم همين طور

    • مگ پترونول

      سلام مجید عزیز
      معمولا شرکت های معتبر روغن موتور در وب سایت خود، در مشخصات روغن موتورهای خودرویی سطح کیفیت API هر محصول و شاخص گرانروی ذکر می شود.

  • حسين محمدزاده

    با توليد محصول با كيفيت و سعي و حسن نيت در استمرار آن ،مشتريان شما بصورت رايگان و بصورت داوطلبانه مبلغ محصولات شما خواهند بود.بازار تشنه كيفيت مستمر است.لطفا در كنار محصول ضديخ و ضدجوش آب رادياتور متناسب را نيز عرضه نماييد

    • مگ پترونول

      سپاس فراوان از همراهی و رضایت مصرف کنندگان گرامی پترونول بالاخص حضرتعالی
      همان طور که کیفیت محصولات پترونول را مصرف کنندگان گرانقدر درحالی تایید می کنند که نزدیک به یک دهه از تولید محصولات این برند روغن موتور و روانکارهای صنعتی و خودرویی می گذرد و نوید تولید محصولات با کیفیت مستمر در صنعت روغن موتور و روانکارها را می دهد.
      پیشنهاد تولید آب رادیاتور به همکاران واحد تحقیق و توسعه جهت پیگیریهای فنی داده می شود

    • مگ پترونول

      سلام محمد عزیز
      ممنون از همراهیتان با مگ پترونول
      دقیقا سعی ما بر بروزرسانی این مقاله در مورد استاندارد سطح کیفی API می باشد و هر زمان سطح کیفی جدیدی همچون API SN Plus و API SP منتشر گردد بروزرسانی های لازم صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *