دانستنی های خودرودانستنی های روغن

روغن موتور پراید، SAE و API روغن موتور مناسب پراید

روغن پراید، روغن موتور پراید، روغن مناسب پراید، روغن موتور مناسب پراید، تعویض روغن پراید

تاریخچه خودروی پراید

پراید خودرویی که برای اولین بار در ژاپن با همکاری فشرده مزدای ژاپن و فورد‌ موتور آمریکا با نام مزدا 121 در سال 1986 تولید گردید. مزدا 121 در همان سالهای ابتدایی با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی نیز تولید گردید. فورد فستیوا در سال 1986 میلادی ناامن ترین خودرو آمریکا توسط سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا معرفی گردید همین موضوع باعث توقف تولید خودروی پراید در آمریکا گردید.

مزدا 121 و فوردفستیوا خودروی نسل اول پراید
مزدا 121

کیا موتورز، در سال 1987 خط تولید خودروی مزدا 121 را با نام پراید در کره جنوبی راه اندازی نمود.

پراید در زبان کره ای ( 긍지) به معنی غرور می باشد. کیا موتورز با تغییر چهره مزدا 121 سعی نمود تا کمی از انتقادات مربوط به ایمنی خود را حذف نماید. خط تولید پراید در سال 1372 شمسی مصادف با 1993 میلادی با نام های تجاری پراید صبا و نسیم در خودروسازی سایپا آغاز به کار نمود.

با توقف تولید پراید در سال 2001 در کره جنوبی، خودروی ریو جایگزین پراید در کشور کره گردید. در همین سال یعنی 1380 شمسی لیسانس تولید پراید بصورت کلی به سایپا منتقل گردید. در زمستان سال 1389 شرکت سایپا تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141 و سایپا 151( پراید وانت) تولید می‌کند.

توقف تولید پراید

و سرانجام در تیر ماه 99 با تولید و عرضه بیش از شش میلیون و 300 هزار دستگاه پراید در پنج مدل طی ٢٧ سال در داخل و خارج از كشور، شرکت خودروسازی سایپا با پراید خداحافظی نمود.

اینفوگرافیک تولید پراید از آمریکا تا توقف تولید در ایران در سال 1399

انواع اصلی موتور پراید

موتور های پراید را می توان به چهار دسته کلی تقسیم نمود:

  • موتورهای کاربراتور تولید تا سال 1381
  • موتورهای انژکتور و نیمه انژکتور تولید از سال 1382 تا 1390
  • موتورهای تقویت شده hp+ تولید شده از سال 1391 تا 1392
  • موتور یورو چهار تولید شده از سال 1393 تا به الان

با توجه به تاریخچه پراید نزدیک به سه دهه از تولید و استفاده خودروی پراید با نام های متفاوت در ایران می گذرد شاید پراید از خودروهای محبوب ایرانی‌ها نباشد، اما قطعا یکی از پرفروش‌ ترین خودروها است. مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و کم خرج بودن از جمله دلایل فروش بالای خودرو پراید می باشد.

مناسب ترین روغن پراید

همان طور که قبلا در مجموعه مقالات انتخاب روغن موتور مناسب بیان گردید برای انتخاب روغن موتور هر خودرو می بایست چهار ویژگی مهم روغن موتور مشخص گردد:

در زمان تعویض روغن پراید نیز همچون سایر خودروها می توان با تعیین ویژگی های روغن موتور مناسب پراید، می توان بهترین روغن پراید را انتخاب نمود

دفترچه راهنمای هر خودرو مطمئن ترین گزینه برای تعیین روغن موتور مناسب می باشد. برهمین اساس شاید جالب باشد با مگ پترونول همراه باشید تا به تعیین ویژگی های روغن موتور مناسب چندین مدل پراید در سه دهه گذشته بپردازیم.

براساس کاتالوگ راهنمای روغن موتور خودروسازی کیا که برای تعیین ویژگی های SAE و API و حجم روغن موتور خودروهای تولیدی این شرکت منتشر گردیده است. بهترین روغن موتور برای تعویض روغن پرایدهای کاربراتورهای تولیدی کیا موتورز در سالهای مابین 1991 تا 2001 میلادی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • API: SF/SG
  • SAE: 10W40
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

لازم به ذکر است که در کاتالوگ کیا موتورز می توان ویژگی های روغن موتور سایر خودروهای تولیدی این شرکت کره ای را نیز به راحتی تعیین نمود.

متاسفانه امکان دسترسی به دفترچه راهنمای خودروهای پراید تولیدی شرکت سایپا تا سالهای قبل از 1394 شمسی برای مگ پترونول فراهم نبود. در صورتی که هر کدام از خوانندگان مگ پترونول به دفترچه راهنمای خودرو در سالهای مذکور دسترسی داشته باشند، در صورت تمایل با ما در ارتباط باشند تا همگان امکان دسترسی به این موارد را داشته باشند.

در دفترچه راهنمای خودرو خانواده سایپا ویرایش چهارم سال 1394 منتشر گردیده است. در صفحه 108 دفترچه راهنمای پراید، ویژگی های روغن مناسب برای پراید مدل مذکور عبارت است از:

  • API: SJ
  • SAE: 20W50
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

همچنین در ویرایش پنجم دفترچه راهنمای سایپا خانواده X100 که در بهمن 1395 منتشر گردیده است در صفحه 108 دفترچه راهنما مشخصات زیر برای روغن موتور مناسب پراید ذکر گردیده است:

  • API: SJ
  • SAE: 10W40
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

در دفترچه راهنمای خودرو پراید موجود در سایت شرکت سایپا که تحت عنوان ویرایش نهم در دی 96 منتشر گردیده است و تا اوایل سال 99 بر روی سایت خودروسازی سایپا موجود بود، روغن موتور مناسب برای سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132 و سایپا 141 می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:

  • API: SG
  • SAE: 20W50
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)
روغن موتور مناسب پراید وانت، روغن پراید وانت

شرکت سایپا در سال های اخیر اقدام به تولید نوع وانت پراید را با نام تجاری سایپا 151 نموده است. روغن مناسب برای پراید وانت براساس دفترچه راهنمای این خودرو می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:

  • API: SJ/CF
  • SAE: 10W40
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

در آخرین دفترچه راهنمای خودرو پراید که در تیر ماه 99 با عنوان ویرایش سوم- خرداد 99 بر روی سایت سایپا بارگزاری گردیده است روغن موتور مناسب برای پراید وخانواده سایپا X100 می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:

  • API: SJ
  • SAE: 10W40
  • حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

همان طور که قبلا نیز ذکر گردیده است روغن موتور مناسب برای هر خودرو می تواند در سال (مدل) های مختلف متفاوت باشد چرا که طراحی موتور خودرو می تواند دستخوش تغییرات متعددی گردد. بنابراین نیاز می باشد که روغن موتور براساس سفارش مهندسان طراحی خودرو که در دفترچه راهنمای خودرو منتشر گردیده است، انتخاب گردد. از لحاظ فناوری ساخت روغن موتور معدنی (مینرال) برای پراید مناسب می باشد.

در مقاله سطح کیفی API روغن موتور مناسب بیان گردید که می توان از روغن موتور های با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه خودرو استفاده نمود. ولی استفاده از روغن موتور با سطح کیفی پایین تر از سطح کیفی پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای خودرو ممکن نیست، چرا که می تواند موجب صدمات و آسیب های متعدد به موتور خودرو گردد.

مراجعه به دفترچه راهنمای پراید مطابق با مدل و نوع پراید سواری مطمئن ترین و سریع ترین راه برای تعیین ویژگی های بهترین روغن پراید می باشد.

با ارسال نظرات و تجربیات خویش، مگ پترونول را در ارائه مقالات دقیق و به روز همراهی نمایید.

95 دیدگاه

    • مگ پترونول

      سلام آقا سلمان عزیز
      بله می توانید یک گرید بالاتر استفاده کنید ولی لازم هست حتما میزان روغن موتور را در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه تر کمتر از 2-3 روز چک بفرمایید.
      استفاده از سطح کیفی بالاتر از API توصیه شده در دفترچه راهنما خودرو ضرر مکانیکی خاصی ندارد، با این حال امکان تبخیر روغن موتور بالاتر خواهد بود.

  • اکبری

    با سلام من موتورماشینوتازه تعمیراساسی کردم یاتاقان زده بود سوالم اینه که الان این ماشین چقدعمرمیکنه مثل ماشین نو جواب میده میترسم نگهشدارم دوباره بیوفته توخرج میشه یه توضیحی بدید لطفا

    • مگ پترونول

      سلام جناب اکبری عزیز
      از اینکه با مگ پترونول همراهید سپاسگزاریم. متاسفانه در این مورد راهنمایی های مستند یا تجربی خدمتتون نمی توانیم داشته باشیم.
      از سایر همراهان مگ پترونول خواهشمندیم در صورت داشتن اطلاعاتی در این زمینه با ما به اشتراک بگذارند.

    • مگ پترونول

      سلام جناب سلیمانی بزرگوار
      برای پاسخ دقیق به سوال شما، می بایست این مورد مشخص شود که ویژگی های روغن موتور توصیه شده برای پراید 93 چه سطح کیفی API و گرانروی SAE می باشد؟
      در صورتی که از سطح کیفی بالاتر از استاندارد سطح کیفی API توصیه شده استفاده نموده باشید احتمال تبخیر روغن و کاهش مقدار روغن زیاد خواهد بود.
      در صورتی که شاخص گرانروی 10w40 استفاده نمودید در حالی که در دفترچه راهنما 20W50 توصیه شده باشد، احتمال نشتی روغن و کم کردن روغن بالا خواهد بود.

  • پدرام

    برادر یه سوال داشتم ازخدمتتون
    بنده یه روغن موتور ۵.۴۰ گرفتم ریختم تو موتور پراید مدل ۸۹ این عیبی داره یا نه و مشکلی پیش نمیاره برا پراید؟؟

    • مگ پترونول

      سلام پدرام عزیز
      در واقع شما روغن موتوری که برای پراید 89 استفاده نمودید دارای گرانروی یا ویسکوزیته SAE: 5W40 بوده است. علت استفاده از این گرانروی چه بوده است؟ در دفترچه راهنمای خودرو چه روغن موتوری توصیه شده است؟
      روغن موتوری که استفاده نمودید از چه API ای بوده است؟ SM یا SN؟

      کمی بعید به نظر می رسد که در دفترچه راهنما این گرانروی توصیه شود.

      • امید

        سلام بنده ی سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدید
        آقا من ی پراید ۱۳۲ دارم مدل ۹۰ بنده روغن ۲۰w۵۰ میریزم الان موندم روغن پارس سوپر پایا بریزم یا کانادا لوبریفنت
        پارس سوپر پایا سطح API SL
        کانادا لوبریفنت سطح API SF
        کدوم بهتره ؟

        • مگ پترونول

          سلام امید عزیز،
          برای پاسخ مناسب به سوال شما، بنده جواب خودم رو در چند بخش خدمتتون توضیح می دهم:
          1. در دفترچه راهنمای پراید 132 مدل 90 متعلق به شما، گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور مناسب SAE:20W50 ذکر گردیده است ولی نفرمودید که چه سطح کیفی API در دفترچه راهنما توصیه شده است؟!
          2. دو محصولی که مد نظر شما از دو تولید کننده روغن موتور ایرانی است سطوح کیفی یکسانی ندارند بنابراین لازم هست حتما به دفترچه راهنمای سایپا 132 مراجعه نمایید و براساس سطح کیفی توصیه شده عمل نمایید.
          3. در صورتی که می خواهید به هر دلیلی از سطح کیفی API بالاتر از API توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده نمایید این نکته را در نظر داشته باشید استفاده از سطوح کیفی بالاتر با وجود این امر که ضرر مکانیکی خاصی برای موتور ندارند ولی امكان تبخیر بالاتر و كم كردن روغن موتور وجود دارد. و اساسا نياز به هزینه بيشتر نمی باشد چرا که در صورت لزوم خودروسازان مسلما سطح کیفی بالاتر را توصیه می کردند.
          با تشکر
          پی نوشت: در مورد استفاده از سطح کیفی بالاتر حتما بخش دیدگاه های مقاله سطح کیفی روغن موتور API را مطالعه فرمایید که به صورت کامل در این مورد توضیحات لازم داده شده است.

  • میثم

    سلام وقت بخیر ماشین من مدل۸۳انژیتور هستش اصلا روغن سوزی نداره ولی روغن روریختم ۳۰۰۰کیلومتر روندم روغن کم کرده سیخ رو نگاه کردم دیدم اندازه ۲سانت روغن داره مشگلش چیه.

    • مگ پترونول

      سلام میثم جان
      علت کم کردن روغن متنوع هست.
      آیا جدیدا تعویض برند روغن موتور داشته اید؟
      سطح کیفی و گرانروی روغن موتوری که استفاده نموده اید، مطابق دفترچه بوده است؟ و در نوبت آخر تعویض روغن همانند دفعات قبلی از روغن موتور با گرانروی و سطح کیفی معمول استفاده نموده اید؟
      آیا نشتی روغن رو چک فرمودید؟
      این ها عللی است که از جانب روانکار و روغن موتور می تواند سبب کم کردن روغن شوند، سایر علل مکانیکی نیز می تواند کم کردن روغن داشته باشد.
      خیلی خوشحال میشیم اطلاعات بیشتری بدهید تا بتونیم راهنمایی های لازم رو خدمتتون داشته باشیم.
      با تشکر

  • H.nikeghbal

    سلام من پراید 131 مدل 97 دارم(15 بهمن). روغن کم میکنه تو 5000 تا یک لیتر کم کرده.پیش اتو سرویس میبرم میگه 10.40.بردم پیش مکانیک که ببینم مشکلی داره موتور ماشین.مکانیک گفت 10.40 بدرد ماشین شما نمیخوره. چه روغن موتوری باید بریزم؟ برا گیربکس چه روغنی باید بریزم؟

    • مگ پترونول

      سلام دوست عزیز
      در دفترچه راهنمای پراید مدل 97 شما روغن با چه ویسکوزیته ای پیشنهاد شده است 10W40 یا 20W50 ؟ و اینکه آیا API یا سطح کیفی روغنی که برای پراید استفاده می نمایید از سطح کیفی توصیه شده در دفترچه خودروتان بالاتر است؟
      دوست عزیز در مورد گرانروی می بایست مطابق پیشنهاد سازنده خودرو اقدام فرمایید مگر در موارد خاصی چون تعمیر اساسی موتور یا توصیه متخصصین مکانیک به استفاده از گرانروی بالاتر یا پایین تر با توجه به شرایط خاص موتور خودرو.
      در مورد روغن گیربکس، حتما مقاله جامع انتخاب روغن گیربکس مناسب مگ‌پترونول رو مطالعه فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام همراه عزیز مگ پترونول
      متاسفانه این موارد رو بهتر است از همکاران و متخصصین مکانیک پرسیده شود. متاسفانه اطلاعات کافی و مناسب در این زمینه نداریم.
      با تشکر

    • مهدی

      کج شدن سوپاپ فکر میکنم باید به این خاطر باشه که در مدلهای قدیمی چون سوراخ پیستون بزرگتره سوپاپ با بدنه پیستون برخورد نمیکنه اما در مدلهای جدید به خاطر کوچکتر بودن قطر پیستون سوپاپ ها گیر میکنن و کج میشن به همین خاطرم هست که میگن اگر تسمه تایم پاره شده ماشین استارت هم نزنید که دچار این مشکل نشید هر چند خیلی بهتره که در زمان اتمام کیلومتر لازم برای تسمه تایم جهت تعویض اقدام کنیم این باعث میشه هزینه بیشتری رو دستمون نیفته.

      • مگ پترونول

        سلام مهدی جان
        سپاس از حسن توجهی که به مگ پترونول داشتید و پاسخ هاشم عزیز رو در مورد علت کج شدن سوپاپ‌های پرایدهای انژکتوری دادید سپاسگزاریم.
        پیروز و سربلند باشید

  • محمدرضا عابدینی

    باسلام.
    من پراید مدل ۹۵ دوگانه سوز شرکتی دارم که روی موتورhp+ نوشته و در سوپاپش فلزی هست و روی یکی دیگر از قطعات هم نوشته شده یورو۴.
    چه روغن موتوری باید برای خودرو ام استفاده کنم. در دفترچه دقیق ننوشته.هم نوشته ۲۰_۵۰ هم نوشته ۱۰_۴۰ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مگ پترونول

      سلام آقای عابدینی بزرگوار
      یک خواهشی از خدمتتون داشتم اگر امکانش هست از دفترچه راهنمای خودروتان بخش، روغن موتور پیشنهادی تصویر ارسال فرمایید. تا خدمتتان بصورت دقیق تر عرض کنیم.
      البته طبق دفترچه راهنمای خودرو برای پرایدهای مدل 95 که در مقاله بالا می توانید دانلود و مشاهده فرمایید روغن موتور با گرانروی 10W40 و سطح کیفی SJ پیشنهاد شده است. ولی احتمال این وجود دارد برای پراید گازسوز شما روغن متفاوتی پیشنهاد شده باشد.
      ممنون از همراهیتون

      • مگ پترونول

        سلام، سپاس از توجه و همراهی شما
        دوست عزیز ممنون می شیم استفاده از روغن موتور با گرانروی SAE 20W50 برای پرایدهای دو گانه سوز اگر مستند بر توصیه سایپا و یا …. بفرمایید تا دوستان مطمئن شوند.
        همچنین سطح کیفی API توصیه شده برای پرایدهای گاز سوز رو نیز بفرمایید.

  • امیر

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم روغن موتور فول مستر پترونول دیگه تولید نمیشه چون هرجا گشتم نتونستم پیدا کنم حتی دیجی کالا هم این محصول رو غیر فعال کرده

    • مگ پترونول

      سلام امیرجان
      از همراهی عزیزانی چون شما به خود می بالیم، تولید و عرضه روغن موتور پترونول فول مستر در حال حاضر ادامه دارد. می توانید از نمایندگی های پترونول یا اتوسرویس های معتبر تهیه نمایید.
      در دیجی کالا به علت اتمام موجودی دیجی کالا، فول مستر ناموجود گردیده است.
      در صورت تمایل شهر محل سکونت اعلام گردد خدمتتان اطلاعات نمایندگی استان ارسال می گردد.
      همچنین می توانید از فروشگاه اینترنتی پترونول شاپ همراه با ضمانت اصالت کالا خرید نمایید.
      با تشکر
      پترونول بهترین برای برترین ها

  • محسن

    سلام
    پراید مدل98دارم که داخل دفترچه نوشته روغن:SAE:20W50 API:SG استفاده بشه و میخوام از طریق دیجیکالا روغن پترونول مدل فول مستر رو خریداری کنم میخواستم سوال کنم که ایا این مدل روغن مناسب ماشین من هست و اگه نیست لطف کنید و بگید کدوم یکی از محصولات پترونول مناسب خودروی من هست ممنون

    • مگ پترونول

      سلام محسن جان از همراهی شما با مگ پترونول متشکریم،
      باتوجه به توصیه دفترچه راهنمای خودروی پراید شما پترونول فول مستر با توجه به ویژگی های سطح کیفی و گرانروی، روغن موتور مناسب خودروتان می باشد.
      API: SG
      SAE: 20W50

      نکته ای که می بایست فراموش نشود این است که در هر بار تعویض روغن پراید، فیلتر روغن هم تعویض گردد.
      پترونول: بهترین برای برترین ها

        • مگ پترونول

          پترونول به همراهی بزرگوارانی چون شما به خود می بالد. رسالت مگ پترونول اطلاع رسانی دقیق و علمی روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی در کنار ارائه محصولات با کیفیت و تکنولوژی روز جهانی است.
          پیروز و سربلند باشید.

  • امیر علی

    باسلام و خسته نباشید
    پراید111 مدل98دارم که داخل دفترچه صفحه 108نوشته روغن:SAE:20W50 API:SGباید بریزم اگر به جای API : SG از API : SL استفاده کنم مشکلی بوجود میاد ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    • مگ پترونول

      سلام امیرعلی عزیز، از همراهی شما با مگ پترونول سپاسگزاریم.
      در مورد استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از API توصیه شده در دفترچه راهنمای هر خودرو در مقاله ” سطح کیفی روغن موتور API” خدمت همراهان عزیز پترونول بیان شده است:
      استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به تبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اصولا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.
      البته در صورت اصرار به استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر حتما میزان روغن موتور به صورت مرتب چک نمایید تا در صورت تبخیر مشکلی رخ ندهد. همچنین حتما می بایست گرانروی روغن موتور مصرفی مطابق با ویسکوزیته ذکر شده در دفترچه راهنمای خودروتان که 20W50 فرمودید، باشد.

  • حامد

    سلام
    ماشین بنده پراید 131 مدل 98 هست و کلا 13000 کارکرده ، الان با توجه به پیمانه نمایندگی مشخص شده که تو 3000 کیلومتر 1 لیتر کسری روغن داشته! (از 3.5) نمایندگی میگه طبیعیه و مشکلی ندارم ، واقعا اینطوره ؟

    • مگ پترونول

      سلام حامد جان، ممنون از وقتی که برای مگ پترونول گذاشتی.
      برای یک پاسخ کامل خدمت شما دو نکته هست که در ادامه عرض می کنیم:
      1. موتورهای ایرانی وقتی نو ( صفر کیلومتر) هستند تبخیر روغن موتور بیشتر دارند که معمولا به مرور زمان میزان مصرف (تبخیر) روغن موتور کمتر می شود که می بایست با تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن موتور و استفاده از برندهای روغن موتور با کیفیت به این موضوع کمک نمود.
      هر چند تبخیر روغن موتور تا نیم لیتر منطقی تر هست هر چند تبخیر یک لیتری نهایت ماکزیمم است با این وجود برای خودرو پراید و 3000 کیلومتر رانندگی شهری میزان روغن موتور خیلی نگران کننده ای نیست.
      معمولا هر خودرویی می تواند در یک محدوده مجاز در هر هزار کیلومتر مصرف روغن موتور داشته باشد ( به خاطر وظیفه آب بندی روغن موتور در مابین سیلندرها و پیستون ها: در هنگام کارکرد موتور مقادیری از روغن برای روانکاری حرکت پیستون در سیلندر مقادیری از روغن به سطح داخلی سیلندر پاشیده می شود که به هنگام حرکت پیستون توسط رینگ روغن جمع آوری شده و به کارتر بر می گردد. اگر رینگ روغن کار خود را صد در صد و کامل انجام دهد و هیچ روغنی در سطح داخلی پیستون باقی نماند، به دلیل عدم روانکاری حرکت پیستون در برگشت به داخل سیلندر سبب سایش آن شده و مشکل آیینه ای شدن سیلندر رخ می دهد.
      برای حل این مشکل سطح داخلی سیلندر را با شیارهای بسیار ریزی ماشین کاری می نمایند که به آن شیار های شانه تخم مرغی گفته می شود. این شیار ها سبب باقی ماندن مقادیر بسیار کمی از روغن بر روی سطح سیلندر می شود که روانکاری حرکت برگشتی پیستون به داخل سیلندر را تضمین می نماید. وجود این مقدار از روغن در حفظه احتراق که زمان انفجار سوخت، سوخته و بخار می شود، سبب می شود تا میزان کل روغن تا حد چشمگیری کاهش یابد. سازندگان موتور این مقدار را در خودرو های سواری تا حد نیم لیتر در هزار کیلومتر مجاز می دانند. در مورد خودرو های دیزل این مقدار چشمگیر تر است به صورتی که برخی از این خودرو ها در حالت طبیعی تا 20% درصد مصرف سوخت، روغن می سوزانند که این میزان معادل 5/4 لیتر روغن در هزار کیلومتر است.)
      2. متاسفانه در دفترچه راهنمای خودروهای گروه خودروسازی سایپا به میزان مجاز کم کردن روغن موتور در هر 1000 کیلومتر اشاره ای نشده است. در صورتی که به عنوان مثال در خودروهای پژو 206 و 405 میزان مجاز مصرف روغن موتور در هر 1000 کیلومتر نیم لیتر ( 500 سی سی) بیان گردیده است.

      با این وجود حتما سعی کنید از روغن موتور مناسب ( گرانروی SAE و سطح کیفی API )خودرو پرایدتان که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر گردیده است و از روغن مناسب با کیفیت یک برند معتبرروغن موتور ( ترجیحا ایرانی) استفاده نمایید و در صورتی که میزان مصرف روغن موتور همین مقدار یا بیشتر گردید می توانید از دستورالعمل عیب یابی روغن موتورسوزی خودروهای خانواده پراید X100 و تیبا، خودروسازی سایپا استفاده نمایید.

  • طالب رسولی

    سلام مدل ماشین من 131مدل 1391 هست صاحب قبلیش میگه من روغن یور 4 میریزم الان هرجامیبرم میگنه این روغن مناسب ماشین من نیست .میشه کمک کنید

    • مگ پترونول

      سلام جناب آقای رسولی بزرگوار
      متاسفانه توضیحاتی که فرمودید به خوبی موضوع را تشریح نکرده است. منظور از روغن موتور یورو 4 چه روغنی می باشد؟ ( گرانروی و سطح کیفی و برند روغن موتور)
      و اینکه در دفترچه راهنمای پراید 1391چه روغن موتوری توصیه شده است؟
      خوشحال می شیم بتونیم راهنمایی های لازم رو خدمتتون عرض کنیم.

  • Sajjad

    سلام پراید131 مدل98داخل دفترچه صفحه 108نوشته روغن:SAE:20W50 API:SGباید بریزم ولی همه تعویض روغنیها میگن باید10/40بریزم ماشین دوگانه دستی سی ان جی کردم صبح تا شب هم فقط کارم با ماشین خیلی روغن کم میکنه حتی مکانیک بردم که ترسیدم موتور مورد داره ولی مکانیک ها گفتن فقط از روغن هستش حالا کارشناس محترم لطفا راهنمایی بکنید ممنون میشم روغن با چه اسم و مارک واز کدوم مدل 10/40یا20/50بریزم درضمن شیراز هستم جهت هوای اینجا گفتم

    • مگ پترونول

      سلام سجاد عزیز ضمن عرض خدا قوت و خسته نباشید
      همان طور که در دفترچه راهنمای پراید 131 برای خودرو شما روغن موتور مناسب سطح کیفی SG و SAE:20W50 می باشد با توجه به کم کردن روغن توسط موتور خودرو و از سوی دیگر هم باتوجه به اینکه در دفترچه راهنما 10W40 پیشنهاد نشده است مسلما کم کردن روغن به علت تبخیر بالاتر خواهد بود.
      سوال بنده این است در حال حاضر از روغن موتور با چه ویژگی های سطح کیفی و ویسکوزیته استفاده می نمایید؟
      در مورد برند یا مارک روغن موتور توصیه ما استفاده از برند روغن موتور ایرانی است چرا که اکثر روغن موتورهای وارداتی و اصطلاحا خارجی علاوه بر کیفیت پایین، تقلبی بوده و می تواند مشکلات عدیده ای برای خودرو ایجاد نماید ضمن اینکه مجبورید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.( توصیه می کنیم مقاله ” برنامه رادیویی از کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی” مطالعه فرمایید).
      یکی از برندهای معتبر ایرانی در زمینه روغن موتور و روانکارهای خودرویی روغن موتور پترونول می باشد که سابقه پنجاه ساله در تولید روغن موتور می باشد که می توانید از نمایندگی ها و اتوسرویس های معتبر تهیه فرمایید.

    • مگ پترونول

      سلام حسین جان
      همانطور که در جدیدترین بروزرسانی مقاله روغن موتور پراید نوشته شده است طبق آخرین دفترچه راهنمای خانواده سایپا x100، روغن موتور مناسب پراید 99 دارای سطح کیفی : SJ و گرانروی 10W40 می باشد. اگر شما دفترچه راهنمای دیگری دارید که روغن با API SJ و SAE 20W50 برای پراید 131 مدل 99 پیشنهاد می دهد ارسال فرمایید تا حتما پس از بررسی های لازم جهت استفاده سایر دوستان نیز به اشتراک گذارده شود.
      طبق دفترچه موجود در سایت شرکت خودروسازی سایپا برای انواع پراید مدل 99 روغن موتور مناسب:
      API: SJ
      SAE: 10W40
      حجم روغن موتور مورد نیاز بدون تعویض فیلتر روغن ( با تعویض فیلتر روغن): 3 لیتر ( 3.4 لیتر)

    • مگ پترونول

      سلام سعید جان
      متاسفانه همان طور که در مقاله هم اشاره گردیده است از سال 96 برای خانواده سایپا X100 و پراید دفترچه راهنمای خودرویی که در سایت شرکت خودروسازی سایپا بارگزاری گردیده است ویرایش نهم مربوط به دی 96 می باشد که در بالا هم برای دانلود موجود می باشد.
      البته برای سال 99 دفترچه راهنمایی بارگزاری کرده است که مقاله بالا بروزرسانی گردید.

  • داود

    مگه موتور یورو چهارتولید ۹۳یا۹۴ به بعد ۱۰/۴۰هست پس چرا شما زدیدزد ۲۰/۵۰تازه شما سال ۹۶ ذکر کردید درحالی که از ۲الی ۳ سال قبل روغن مصرفی ده چهل میباشد

    • مگ پترونول

      سلام داود عزیز ممنون از دقت نظر جنابعالی
      داود جان پیشنهاد ما برای انتخاب روغن موتور مناسب پراید به صورت کلی نمی باشد. بهترین راه برای تعیین چهارشاخص مهم روغن پراید مراجعه به دفترچه راهنمای پراید می باشد.
      همان طور که در متن هم موجود می باشد. پیشنهاد دفترچه راهنمای پراید مدل 94 برای گرانروی روغن موتور 20W50 می باشد و برای خانواده سایپا X100 مدل 95 در دفترچه راهنمای پراید بهمن 95 SAE:10w40 پیشنهاد گردیده است. اگر هم دقت فرمایید ذکر شده است با توجه به اینکه ” هر پرایدی روغن موتور خاص خودش رو داره ” حتما توصیه می کنیم به دفترچه راهنمای پراید هم مدل با خودروی خودتان مراجعه فرمایید. ما هم سعی کردیم تا جایی که می توانیم دفترچه راهنمای سالهای مختلف رو برای دانلود در اختیارتان قرار بدیم البته اگر دفترچه راهنمای پراید داشتید حتما برای بهره مندی همراهان عزیز مگ پترونول منتشر می کنیم.

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب، از همراهیتون با مگ پترونول ممنونیم
      متاسفانه همان طوری که در مقاله اشاره شده امکان دسترسی به دفترچه راهنمای پراید سالهای قبل از 94 برامون وجود نداشت. به همین خاطر به صورت دقیق نمی توانیم ویژگی های چهارگانه روغن موتور مناسب پراید 92 رو اعلام کنیم.
      بازهم اینجا از دوستان بزرگوار می خواهیم که اگر به دفترچه راهنمای پراید دسترسی دارند برامون ارسال کنند. تا به اسم خودشون در مقاله اضافه گردد.

    • مگ پترونول

      سلام آرمان عزیز
      همان طور که در مقاله هم اشاره گردیده است در دفترچه راهنمای خودروهای خانواده سایپا X100 روغن موتور مناسب برای پراید API: SJ،SAE: 20W50 می باشد اینکه قبلا جنابعالی،از روغن با ویسکوزیته 10W40 استفاده می کردید ( شاید به خاطر این بوده که در دفترچه خودروی شما ویژگی های روغن موتور مناسب متفاوت با دفترچه ای بوده که ما بدان دسترسی داشته ایم که ممنون می شوم از دفترچه تصویر مناسبی ارسال فرمایید تا با همراهان مگ پترونول به اشتراک گذاریم) متفاوت با توصیه سازنده خودرو می باشد.
      در مورد تفاوت گرانروی بهتر است مقاله شاخص گرانروی روغن موتور را مطالعه فرمایید.

  • Mehdi96

    من چند سری هست که ایرانول ۱۲۰۰۰ یا ۱۶۰۰۰ میریزم
    حالا نمیدونم این روغن خوبیه یا نه
    احساس میکنم صدای موتور بهتر میشه از روغن بهران
    موقع تعویض هم کاملا سیاه میشه ، که یعنی کارش رو خوب انجام داده
    تا ببینیم نظر دوستان کارشناس چی هست.
    ممنون.

    • مگ پترونول

      مهدی عزیز سعی شد هر دو نظر بصورت یکجا پاسخ داده شود. بازهم موردی باشد در خدمت هستیم.
      پترونول: بهترین برای برترین ها

  • Mehdi96

    سلام
    پراید ۸۴ انژکتوری دارم از اول دست خودم بوده.
    روغن که 20-50 ، SG استفاده میکنم.
    ولی بیشتر منظور من و دوستان اینه که چه برندی رو استفاده کنیم. ایرانی یا خارجی، مثلا لیستی باشه که چندین برند خوب توش باشه، بعضی ها میگن ایرانول یا بهران و… خوبه که آدم گیج میشه
    تو دفترچه ۸۴ که من دارم نوشته
    20W50
    API. SG – SF
    روغن گیربکس هم 75-80

    عکس هم انداختم نمیدونم چجوری ارسال کنم( عکس ارسالی از دفترچه خودروی پراید 84 جهت انتخاب روغن موتور و روغن گیربکس و فرمان و ترمز)

    • مگ پترونول

      سلام مهدی بزرگوار
      ممنون از همراهی شما با پترونول، تصویر ارسالی در متن نظر حضرتعالی اضافه گردید.
      ببینید متاسفانه اکثر برندهایی که در بازار ایران به عنوان برندهای خارجی معرفی می گردند بنابراعلام شرکت های اصلی این برند ها، امکان فروش در کشور را ندارند بنابراین ساخت این شرکت ها نبوده و می تواند برای صاحبان خودرو خطرآفرین باشد که می بایست حتما در صورت استفاده از برندهای خارجی روغن موتور از اورجینال بودن این روغن موتور اطمینان حاصل نمایید.
      در مورد سایر برندها می توانید از طریق تحقیق در مورد دارا بودن نشان ملی و نیز اطلاعات در مورد روغن پایه و مواد افزودنی مورد استفاده از کیفیت روغن موتور مطلع گردید.
      در مورد برند ایرانی روغن موتور، پترونول لازم به ذکر است که روغن موتور و روانکارهای پترونول حاصل تلاش و تجربه ۴۵ ساله بنیانگذاران شرکت آذر روان ساز می باشد. که با بهره مندی از آخرین استانداردهای روز دنیا و استفاده از مرغوبترین روغنهای پایه معدنی ( گروه یک ، دو ، سه ) و روغنهای سینتتیک که محصول بزرگترین و مدرنترین پالایشگاههای دنیا هستند ، و با بهترین ادتیو ها و مواد افزودنی های پیشرفته مطابق با تکنولوژی های روز دینا فرموله می گردند.
      روغن موتور پترونول فول پراید با API: SF و SAE : 20W50 و در بسته بندی 3.5 لیتری تولید و برای خودروی پراید فرمولاسیون گردیده است.
      که می توانید از طریق پترونول شاپ نیز به صورت آنلاین خریداری نمایید.

    • مگ پترونول

      سلام علی عزیز
      همان طور که مستحضرید، همانند سایر روغن ها و سیالات، دفترچه راهنمای خودرو بهترین منبع تعیین حجم، گرانروی و سطح کیفی مناسب روغن گیربکس دستی خودرو است. برای خودرو پراید براساس دفترچه خودرو پراید مدل 94 و پراید مدل 95 و پراید مدل 96 در صفحه 108 دفترچه روغن گیربکس دستی مناسب برای پراید درج گردیده است.
      ولی حتما توصیه می شود مقاله انتخاب روغن گیربکس مناسب را در مگ پترونول و بالاخص بخش انتخاب روغن گیربکس پراید و سایر خودروهای سواری را مشاهده نمایید.
      در آن مقاله ذکر گردیده است که ” دفترچه راهنمای خودروهای خانواده سایپا X100 ( پراید) دارای گیربکس دستی می باشند، سطح کیفی API GL-5 و شاخص گرانروی SAE 75W/80 را به عنوان ویژگی های روغن دنده دستی مناسب این خودروها با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کشورمان اعلام کرده اند. روغن گیربکس پترونول فول گیر ۵ یکی از بهترین انتخاب ها برای گیربکس این خودروها می باشد. البته در خودروهای پراید که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرند می توان از روغن گیربکس هایی با ویسکوزیته های SAE 75W90، SAE 80W90 استفاده نمود.”
      البته لازم به ذکر است یرای در دفترچه راهنمای پراید وانت یا همان سایپا 151 روغن گيربكس مناسب API : GL4 با گرانروی SAE: 75W90 توصیه گردیده است. که می توانید از روغن گیربکس پترونول فول گیر 4 استفاده نمایید.

    • مگ پترونول

      سلام همراه گرامی پترونول
      طبق دفترچه راهنمای خودروی پرایدی که در اختیار داریم و ویرایش پنجم آن در بهمن 95 منتشر گردیده است. روغن موتور با گرانروی SAE: 10w40 و سطح کیفی API : SJ مناسب خودروی شما می باشد. ولی بازهم جهت اطمینان هرچه بیشتر به دفترچه خودروی خودتان مراجعه نمایید چرا که شاید در پرایدهای مدل 95 ماه های ابتدایی سال 95 این دفترچه صادق نباشد.

  • علی فرحناکی

    سلام.پراید من تحویلی فروردین ۹۶ است چه روغن موتوری بریزم بهتره.یه بار میگن 10_40—–یه بار هم 20_50—–من موندم چیکار کنم.ممنون میشم که راهنماییم بکنید…با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام خدمت آقای فرحناکی عزیز
      علت اینکه متاسفانه اتوسرویس در انتخاب روغن موتور مناسب پراید شاید اشتباه نمایند این مورد می باشد که هر پرایدی روغن موتور خاص خودش رو داره.
      در بالا اگر دقت نمایید در دفترچه راهنمای خانواده سایپا X100 بهمن 95 ویرایش پنجم که در اختیارتان قرار داده شده است. بهترین روغن موتور پراید با گرانروی 10W40 با سطح کیفی API: SJ بیان گردیده است.
      و در دفترچه راهنمای خانواده پراید در دی 96 روغن موتور با مشخصات SAE: 20W50 و سطح کیفی API:SG توصیه گردیده است که این دفترچه ویرایش نهم می باشد.
      بنابراین برای انتخاب روغن موتور پراید مدل 96 بهترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو خودتان می باشد. چرا که از بهمن 95 تا دی 96 چند ویرایش برای دفترچه راهنمای خودرو منتشر گردیده است. نهایت امتنان است نتیجه را به مگ پترونول اعلام نمایید تا سایر همراهان پترونول را نیز در انتخاب بهترین روغن موتور برای خودروی پراید یاری فرمایید.

    • آراد

      دوست عزیز بنابر تجربه خودم برای پراید اگر در مناطق گرم کشور هستید برای فصول گرم بهتر است از روغن 20w 50 استفاده کنید چون اگر از روغن 40w10 استفاده کنید حتما بدلیل دمای بالای موتور بخشی از روغن بخار شده و روغن کم خواهد کرد و در مناطق سرد برعکس بهتر است از 40w10 استفاده بشه چون روغن گرانروی بهتری دارد و موتور روان تر خواهد بود و مخصوصا موقع استارت راحت تر روشن خواهد شد .

      • مگ پترونول

        سلام آراد عزیز
        ممنون از وقتی که گذاشتی و تجربه خودت رو با سایر دوستان به اشتراک گذاشتی.
        ( البته لازم هست اضافه کنیم این مورد می تواند در مدل های مختلف پراید متفاوت باشد.)

  • Salman

    سلام روغن موتور مناسب خودروی پراید 131 مدل ۱۳۹۸ چیه؟
    من الان دارم از روغن 20w50 سوپر پیشتاز استفاده میکنم آیا مناسب است یا روغن رو تغییر بدم؟
    ممنون میشم اگه زود جواب بدین

    • مگ پترونول

      سلام
      همان طور که در مقاله خدمتتان توضیح داده شده است حتما به دفترچه راهنمای پراید 131 خودتان مراجعه فرمایید.البته در دفترچه راهنمای سایپا 131 که در سایت سایپا و در مگ پترونول درج گردید از مدل های دی 96 به بعد روغن موتورهای با سطح کیفی SG و ویسکوزیته 20w50 برای پراید 131 توسط سایپا توصیه گردیده است. در صورتی که حضرتعالی به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید و اگر تغییری در دفترچه راهنمای پراید مدل 98 باشد حتما در مگ پترونول با همراهان مجله اینترنتی روغن موتور در میان بگذارید.
      شما می توانید روغن موتور پترونول از فروشگاه روغن موتور و روانکارهای خودرویی پترونول شاپ تهیه فرمایید یا اتوسرویس های معتبر کشور تهیه نمایید.

    • مگ پترونول

      سلمان عزیز
      قبلا همراه عزیزمون پسر زمستان که پراید 131 مدل بهمن 98 داشته اند اعلام کردند که در دفترچه راهنما گرانروی 20w50 توصیه گردیده است.

    • سینا

      با سلام” روغن مناسب خودرو شما… 10w40 میباشد”

      مگ پترونول: لازم به ذکر است پیشنهاد روغن موتور فوق بدون مستندات کافی می باشد و مگ پترونول مطلب منتشره را تایید یا رد نمی نماید.

  • نصرالدین دوجی

    سلام مدل ۹۵ پراید دارم ن دود میکنه ولی روغن کم میکنه در ۱۰۰۰ کیلو متر ۱.۵ لیتر لطفا راهنمایی کنید دمای اب هم س خانه رو پر میکنه ممتون

    • مگ پترونول

      سلام آقای دوجی
      مشکل پراید شما بهتر است توسط همکاران مکانیک متخصص بررسی گردد.
      ولی لطفا قبل از اقدامات بیشتر بررسی نمایید از چه گرانروی و سطح کیفی برای روغن موتور استفاده می کنید یا از روغن موتور با گرانروی پایین تر یا سطح کیفی بالاتر از روغن موتور توصیه شده در دفترچه خودرو استفاده نمی کنید؟!
      همچنین نشتی روغن را نیز چک بفرمایید.
      آیا کم کردن روغن در یک برند خاص بوده است یا در روغن موتورهای شرکت های مختلف تولیدی بوده است؟ ( پاسخ این مورد را حتما جهت راهنمایی های بیشتر ارسال فرمایید) چرا که شاید بتوان با تغییر نوع روغن موتور مشکل کم کردن روغن پراید را از بین برد.

    • مگ پترونول

      سلام
      متاسفانه دفترچه راهنمای خودرو پراید برای مدل هایی که در دسترس مگ پترونول بوده است در مقاله موجود است. البته مگ پترونول در تلاش می باشد تا شاید بتواند دفترچه راهنمای پراید برای دیگر سالها نیز دسترسی داشته باشد تا در انتخاب روغن موتور مناسب پراید برای همراهان گرامی خویش کمکی نماید.

  • سید بهرام

    سلام
    خودر من پراید صبا مدل 85میباشد
    متاسفانه دفترچه خودر در اختیار ندارم نمیدونم چه نوع روغن موتری استفاده کنم اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب سید بهرام
      متاسفانه در حال حاضر امکان دسترسی به دفترچه خودرو پراید صبا مدل 85 برای مجله اینترنتی روغن موتور پترونول وجود ندارد. از همراهیتان صمیمانه سپاسگزاریم. در صورت دسترسی به دفترچه راهنمای پراید 85 حتما مستندات لازم خدمتتان اعلام می شود.

    • سینا

      باسلام”روغن مناسب خودرو شما … 20w50 میباشد
      مگ پترونول: لازم به ذکر است پیشنهاد روغن موتور فوق بدون مستندات کافی می باشد و مگ پترونول مطلب منتشره را تایید یا رد نمی نماید.

      • مگ پترونول

        سینای عزیز با توجه به اینکه در ویرایش های مختلف خودروی پراید و براساس مدل ( سال تولیدی) روغن موتور های با گرانروی و سطح کیفی متفاوتی توصیه گردیده است. بهترین راه مراجعه به دفترچه خودروی پراید صبا مدل 85 می باشد در صورتی که دفترچه پراید این مدل را دارید با دوستان به اشتراک بگذارید.
        بازهم از جنابعالی بابت پاسخگویی به کاربران نهایت تشکر را داریم.

  • پسر زمستان

    پراید 131 بهمن 98 تحویل گرفتم داخل دفترچه 20 50 زده دفترچه ویرایش و چاپ اول ابان 98 هست در حالی که همه اپاراتی ها میگن 10 40 بریز .موندم چکارکنم یورو 4 20 50 !!!!
    مگه داریم مگه میشه

    • مگ پترونول

      با سلام و سپاس از همراهی حضرتعالی
      بهترین راه عمل به توصیه دفترچه راهنمای خودروی خود می باشد.
      دقیقا در مقاله مگ پترونول هم با استناد به دفترچه خودروی پراید در سالیان متفاوت این نتیجه حاصل گردیده است که برای انتخاب روغن موتور مناسب پراید حتما به دفترچه خودرو همان مدل (سال ) پراید مراجعه نمایید.
      بعد از این مقاله مگ پترونول، این اصطلاح در فضای مجازی و در میان سایت های فنی روغن موتور و خودرویی شکل گرفته است که هر پرایدی روغن موتور خاص خودش را دارد.
      توصیه ای که خودروسازان در دفترچه خودرو برای روغن موتور اعلام می نمایند می توان ادعا نمود بهترین انتخاب روغن پراید می باشد.

  • بهروز

    مال منم همین ولی از این روغن های مخصوص پراید اصلا استفاده نکن پیشنهاد من بهران تکتاز استفاده کن حالا دیگه هر چی خودت تصمیم میگیری

    • مگ پترونول

      سلام
      آیا دفترچه خودرو را در اختیار دارید؟ لطفا در صورتی که دفترچه خودرو را دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید تا بدانیم آیا برای سال 95 یک سری دفترچه خودرو وجود دارد یا متعدد می باشد؟ ولی براساس تحقیقات مگ پترونول یک دفترچه بدست آمده که مشخصات روغن موتور مناسب به شرح زیر می باشد.
      با توجه دفترچه راهنمای خودرو پراید ویرایش پنجم سال 1395 برای خودروهای خانواده های X100 سایپا روغن موتور مناسب با سطح کیفی SJ و گرانروی یا ویسکوزیته 10W40 می باشد که می توانید از روغن موتور پترونول فول تیبا استفاده نمایید.
      همچنین در صورت تمایل به استفاده از سطح کیفی بالاتر یعنی SL و با SAE:10w40 می توانید از پترونول فول مکس استفاده نمایید.

    • سینا

      باسلام”به علت یورو چهار بودن خودرو شما”روغن مناسب خودرو شما… 10w40 میباشد”

      مگ پترونول: لازم به ذکر است پیشنهاد روغن موتور فوق بدون مستندات کافی می باشد و مگ پترونول مطلب منتشره را تایید یا رد نمی نماید.

      • مگ پترونول

        سلام
        سینای عزیز ممنون از وقتی که برای پاسخ به دوستان گذاشته اید.
        همان گونه در مقاله براساس مستندات فنی بیان گردیده است هر پراید، روغن موتور خاص خود را دارد و مناسب ترین روغن برای هر پرایدی در دفترچه خودرو بیان گردیده است و با توجه به ویرایش های متعدد دفترچه خودرو پراید مگ پترونول از اظهارنظر در مواردی که دفترچه خودرو پراید همان مدل در دسترس نبوده است. از پیشنهاد روغن موتور مناسب خودداری نموده است.
        در صورتی که شما به دفترچه خودروی پراید مدل 95 دسترسی دارید نهایت امتنان است تا برای مگ پترونول ارسال فرمایید تا مورد استفاده همگان قرار گیرد.

      • مگ پترونول

        سلام مجدد خدمت سینای عزیز
        در مگ پترونول سعی شده است که مطالب مرتبط با صنعت روغن موتور و روانکار را براساس یافته های علمی خدمت همراهان پترونول توضیح داده شود تا بتوانند به صورت دقیق روانکارهای خودرویی و صنعتی را مورد نیاز خویش را انتخاب نمایند. همان گونه در بالا هم اشاره گردید لطفا در صورتیکه که دفترچه خودرو فوق را دارید به مگ پترونول ارسال فرمایید تا در مقاله فوق استفاده گردد.

    • مگ پترونول

      سلام سجاد
      سعی می کنیم دفترچه خودرو پراید 132 مدل 87 رو پیدا کنیم و براساس مستندات آن خدمتتون نتیجه رو اعلام کنیم که چه روغن موتوری برای سایپا 132 مدل 87 مناسب می باشد. ولی متاسفانه در حال حاضر نداریم.

    • بهروز

      مال منم همین ولی از این روغن های مخصوص پراید اصلا استفاده نکن پیشنهاد من بهران تکتاز استفاده کن حالا دیگه هر چی خودت تصمیم میگیری

      • مگ پترونول

        سلام
        ممنون از همراهیتون با مگ پترونول، شما ابتدا باید مشخصات روغن موتور مناسب خودرو را از دفترچه خودرو استخراج کنید.
        بعد مطابق با اون مشخصات از اتوسرویس های مجاز و معتبر و از برندهای معتبر روغن موتور تهیه نمایید.

  • مگ پترونول

    با سلام و احترام
    گرانروی روغن موتور بسیار ضروری است مطابق دفترچه خودرو باشد ولی در API می بایست حداقل با سطح کیفی موجود در دفترچه خودرو تطابق داشته باشد یعنی می توانید از روغن موتورهای با سطح کیفی بالاتر تهیه نمایید.
    البته لازم به ذکر است روغن موتورهای پترونول فول مستر و پترونول فول تاکسی با سطح کیفی API :SG با گرانروی SAE: 20W50 تولید و عرضه می گردد در صورتی که بخواهید از روغن موتورهای با سطح کیفی بالاتر استفاده نمایید روغن موتور پترونول فول لایف با ویسکوزیته SAE: 20W50 و سطح کیفی روغن موتور SJ بهره مند گردید. البته در سطح کیفی API:SL با همین شاخص گرانروی روغن موتور پترونول فول مکس پلاس نیز تولید می گردد.
    اطلاعات کامل در مورد استاندارد سطح کیفی روغن موتور API را می توانید از لینک زیر پیدا نمایید:
    https://mag.petronoloil.com/349/article/engine-oil-knowledge/how-choose-right-engin-oil-car-api
    و اطلاعات تکمیلی روغن موتورهای پترونول را از طریق لینک زیر دریافت نمایید:
    https://www.petronoloil.com/category/product/car/cars-motor-oil
    منسوخ بودن سطح کیفی روغن موتور به این معنا می باشد که دیگر سازندگان موتور خودرو این API را توصیه نمی کنند و سازندگان روغن موتور به جهت استفاده دارندگان خودروهای سالهای گذشته به تولید سطح کیفی منسوخ تا چند سال ادامه می دهند.

  • آرش

    پراید من مدل صبا 88 انژکتوری هست الان دفترچه شو دیدم نوشته روغن موتور باید 20W 50 باشه و API هم باید SG باشه البته مدل های جدید پراید مثل اینکه فرق می کنن ،با اینکه این ای پی آی الان منسوخ شده ولی تنها استانداری هست که با موتورهای این مدل از پراید سازگاره و تنها روغنی که این استانداردو داره بهران تکتاز هستش.

      • مگ پترونول

        سلام و وقت بخیر
        حسین جان حتما به دفترچه راهنمای ماشینتون مراجعه فرمایید تا 4 شاخص مهم انتخاب روغن موتور که برای پراید 88 نوشته شده است برای ما هم اعلام فرمایید.
        تا مناسب ترین روغن موتور برای خودرو شما اعلام گردد.
        برای اینکه در انتخاب روغن پراید و هر خودروی دیگر سردرگم نشوید بهتر است به دفترچه راهنمایی خودرو مراجعه نمایید و بعد از مشخص شدن شاخص گرانروی و سطح کیفی روغن موتور و فناوری ساخت از میان روغن موتورهای پراید با کیفیت مناسب ترین روغن موتور برای خودروتان مشخص گردد.

      • میلاد

        سلام جناب ماشین من 141 مدل 84 هست و نیمه انژکتور هست دفترچه شو هم ندارم هیج جا هم نتونستم پیدا کنم چ روغنی براش خوبه ممنون میشم راهنماییم کنین چون من تازه موتورمو تعمیر کردم پیستون شکونده بود 11م خرج گذاشت رو دستم. ممنون میشم راهنمایی کنید

        • مگ پترونول

          سلام میلاد عزیز
          ان شاءالله که از این به بعد مشکلی برای موتور خودرو پیش نیاد. در زمانی که تعمیرات اساسی در موتور صورت گرفته است، بهتر از همکاران و متخصصین اتومکانیک با توجه به تعمیرات صورت گرفته و شرایط جدید در پیشرانه خودرو، سطح کیفی و گرانروی روغن موتور مناسب را اعلام نمایند سپس از اتوسرویس ها و فروشگاه های معتبر روغن موتور، روغن موتورهای اصل و با کیفیت بالا تهیه فرمایید.

          • میلاد

            اخه مشکل دقیقا همینجاست مکانیک ها هر کدوم یه چیزی میگن بعضی مکانیک ها هم که اصلا وارد نیستن همین مکانیکی که ماشینم درست کرده میگه نمیدونم چی بریزی. امکانش هست شما برام یه پرس و جو بفرمایید چون تو مشهد نمیشه خیلی به حرفای کسی اعتماد کرد ممنون

          • مگ پترونول

            عرض سلام مجدد میلاد عزیز
            متاسفانه بدون مشاهده حضوری، عدم اطلاع کافی از مواد مصرفی در تعمیرات و نیز میزان تعمیرات صورت پذیرفته و صرفا براساس کلیات، در صورتی که روغن موتوری خدمتتان پیشنهاد گردد، احتمال عدم مناسب بودن روغن موتور زیاد خواهد بود.
            قبل از تعمیرات از چه سطح کیفی و گرانروی استفاده می کردید؟ یا تعمیر صورت پذیرفته بر اثر استفاده از روغن موتور نامناسب بوده است ؟ از لحاظ API, SAE؟
            یا بر اثر استفاده از روغن موتورهای نامرغوب و برندهای نامعتبر و تقلبی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *