اخبار صنعت روغندانستنی های خودرودانستنی های روغنهمراهان پترونول

برنامه رادیویی از کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی

برنامه رادیویی از کیفیت و واقعیت روغن موتورهای وارداتی

تابلوی واردات برنامه‌ای رادیویی درباره واردات و آثار و نتایج آن بر اقتصاد كشور است که شنبه تا چهارشنبه هر روز به صورت زنده از رادیو اقتصاد پخش می‌گردد و در هر برنامه‌ای با حضور کارشناسان حوزه مربوطه به یک موضوع روز مرتبط با تولید ایرانی و واردات پرداخته می‌شود. به بررسی علل و واقعیت های واردات محصولاتی می‌پردازند که نمونه‌های با کیفیت ایرانی این محصولات نه تنها در بازار کشورمان بلکه در بازارهای بین المللی عرضه می‌گردند.

در تابلوی واردات 17 تیر 99، جناب آقای دکتر حمیدرضا خلیلی، دبیر کل محترم انجمن پالایشگاههای روغن‌سازی ایران و جناب آقای مهرداد سعادت مدیرعامل شرکت پترونول در بخش تحلیل و گفتگوی ویژه برنامه تابلوی واردات به عنوان کارشناسان و تولیدکنندگان صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی به بیان نظرات و دیدگاه‌های تخصصی پرداختند. همچنین جناب آقای داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن موتور نیز در یک گزارش رادیویی نکات مهمی در مورد روغن موتورهای وارداتی بیان نمودند.

در این برنامه علاوه بر مباحث و نظرات مطرح شده کارشناسان و تولیدکنندگان صنعت روغن موتور، گزارش های میدانی از اتوسرویس و تعویض روغن‌های تهران در مورد کیفیت و تجربه استفاده از روغن موتورهای وارداتی با برندهای خارجی در سالهای اخیر در مقایسه با برندهای ایرانی روغن موتور پخش گردید.

همانطور که در پترونول قول داده بودیم، با توجه به مسائل مفید و جالب مطرح شده دراین برنامه رادیویی در مورد واقعیت برندهای خارجی روغن موتورهای موجود در بازار، قصد داریم در این مقاله‌ به بیان و بررسی نظرات و موضوعات مطرح شده در این برنامه رادیویی بپردازیم.

نقش حیاتی و بی‌بدیل روغن موتور خودرو

جناب آقای نعیمی کارشناس مجری برنامه تابلوی واردات با اشاره به اهمیت و نقش بی‌بدیل روغن موتور برای خودرو که به تعبیر اکثر کارشناسان و مهندسان خودرو نقشی همچون خون در بدن دارد، این پرسش را مطرح کردند که آیا انسان حاضر است هر خونی را به بدن خود تزریق نماید؟ پس چگونه برخی از رانندگان با وجود آگاهی از نقش حیاتی روغن موتور در سلامتی و افزایش عمر خودرو، بدون اطلاع کافی از برندهای روغن موتور موجود در بازار و صرفا با توجه به اینکه در بسته‌بندی یک برند خارجی (که در کشورمان بنابر بیانیه‌های رسمی شرکت اصلی، حضور ندارند) عرضه می‌گردد، حاضرند روغن موتورهای بی‌کیفیت را در رگ‌های خودروی خود تزریق کنند؟!!

گزارش رادیویی از کیفیت برندهای روغن موتورهای خارجی

گزارش تجربیات اتوسرویس و تعویض روغن‌های تهران در مورد روغن موتورهای برندهای خارجی و ایرانی حاصل کار خانم سمیه رنجکش گزارشگر تابلوی واردات بود.

در این گزارش یکی از فروشندگان قطعات خودرویی به نقش اساسی کیفیت روغن موتور و روانکارهای خودرویی همچون روغن گیربکس در سلامتی (سرحالی) ماشین بعد از سالها استفاده تاکید داشتند.

در ادامه گزارش سه تعویض روغنی با تاکید براستفاده از روغن موتورهای ایرانی به دلیل کیفیت بالای روغن‌های پایه و مواد افزودنی این روغن موتورها، بیان داشتند متاسفانه در سالهای اخیر ( دو، سه سال) اکثر روغن موتورهای با مارک‌های خارجی تقلبی بوده و پس از استفاده از این روغن موتورها متاسفانه شاهد تغییر در صدای موتور و خرابی‌های موتور همچون کم کردن روغن بوده‌اند.

ولی متاسفانه برخی از رانندگان خودروهای خارجی بر این عقیده هستند که برای خودروی خارجی می‌بایست روغن موتورخارجی استفاده نمایند؛ غافل ازاینکه صرفا عرضه روغن موتور در بسته بندی یک برند خارجی لزوما به منزله کیفیت بالای روغن موتور نبوده و متاسفانه در سالهای اخیر اکثر این روغن موتورهای به اصطلاح وارداتی، تقلبی بوده و موجب خرابی‌های موتور نیز گردیده‌اند.

مصاحبه با دکتر حمیدرضا خلیلی، دبیر کل محترم انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران

دکتر خلیلی با اشاره به اینکه حدود 85 تا 90 درصد روغن موتور وروانکارهای خودرویی و صنعتی، تولید برندهای ایرانی روغن موتور چه تولید کنندگان بخش خصوصی و چه شرکت‌های دولتی دارای پالایشگاه بوده و صرفا 10 تا 15 درصد روغن موتور سهم برندهای خارجی روغن می‌باشد، تاکید داشتند که لزوما برند خارجی روغن موتور به منزله وارداتی بودن روغن موتور نمی‌باشد. چرا که برخی از این برندهای خارجی به صورت تحت لیسانس در کشورمان تولید و عرضه می‌گردند.

دکتر خلیلی با تاکید برموضوعات مطرح شده در گزارش بیان داشتند کیفیت روغن موتورهای داخلی با توجه به دستیابی به تکنولوژی‌های روز تولید روغن موتور بسیار بالا می‌باشد. از طرفی با توجه به داشتن شبکه توزیع گسترده و نمایندگان فروش روغن موتور در کشور، احتمال تقلب در برندهای ایرانی روغن موتور بسیار پایین است.

ولی متاسفانه برندهای خارجی با توجه به شرایط خاص کنونی ( ترک ایران) و نداشتن نمایندگی توزیع در کشور، چون متولی خاصی ندارند، همین امر موجب گردیده که سوداگران با هدف سودجویی، روغن موتورهای بسیار بی‌کیفیت را با مارک و برند محصولات خارجی با شکل و شمایل و بسته‌بندی روغن موتورهای خارجی و با قیمت‌های سه الی حتی پنج برابری روغن موتورهای ایرانی عرضه نمایند. و با بیان دلایلی همچون لزوم استفاده از روغن موتورهای خارجی برای خودروهای خارجی، مصرف‌کنندگان را متقاعد به استفاده از این روغن موتورها می‌نمایند و قیمت‌های گزاف و چندبرابری را نشان از خارجی و اصل بودن روغن موتور می‌دانند که در درجه اول متاسفانه منجر به آسیب به موتور خودرو می‌گردد.

دبیر کل محترم انجمن پالایشگاههای روغن‌سازی ایران تاکید نمودند متاسفانه خیلی از برندهای خارجی روغن موتور موجود در بازار با وجود نظارت‌های سازمان استاندارد و بازرسی‌های دوره‌ای، با توجه به پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی، در کارگاه‌های زیرپله‌ای غیرمجاز تولید می‌گردد.

ایشان افزودند می‌بایست فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه برای مصرف‌کنندگان صورت پذیرد و مصرف‌کنندگان اطلاعات کافی در مورد انتخاب روغن موتور مناسب داشته باشند.

کارکرد روغن موتورها

ایشان همچنین در پاسخ به پرسش یکی از شنوندگان در مورد کارکرد روغن موتور افزودند: اینکه به طور سنتی بیان می‌کنند کارکرد این روغن موتور 3000 کیلومتر یا 5000 کیلومتر می‌باشد، دقیق نیست. چرا که این امر تابع شرایط گوناگونی از جمله :

  • سطح کیفی روغن موتور API و مواد افزودنی و روغن پایه استفاده شده.
  • نوع موتور خودرو و سوابق خرابی و تعمیرات موتور خودرو.
  • شرایط آب و هوایی و فصول مختلف سال.
  • شرایط و نوع رانندگی.

بستگی دارد و اینکه کارکرد روغن موتور را به صورت یک عدد کلی برای برندهای ایرانی و یک عدد کلی برای برندهای خارجی در نظر بگیریم هیچ مبنای علمی ندارد.

گزارش رادیویی با جناب آقای داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن‌موتور

آقای سعادتی نژاد با بیان اینکه حجم واردات روغن موتور به کشورمان سالیانه 300 تا 350 میلیون دلاری است، افزودند اکثر واردات این روغن موتورهای خارجی از کشورهای همسایه همچون امارات متحده عربی می‌باشد. چرا که واردات روغن موتورهای از کشورهای اصلی همچون آلمان به هیچ وجه به صرفه نیست.

ایشان در ادامه بر توانمندی تولید 98% نیاز بازار روغن موتور و روانکارهای صنعتی و خودرویی تاکید کرده و حاشیه سود بالای روغن موتورهای خارجی را یکی از علل ترغیب به استفاده از این روغن موتورها در اتوسرویس‌ها دانستند.

مصاحبه با مهرداد سعادت، مدیرعامل شرکت پترونول

مدیرعامل پترونول در این برنامه ضمن تشکر از حمایت‌های صورت گرفته شده در سالهای اخیر از تولیدات داخلی که فرصت و میدان مناسبی جهت نمایش توانمندی‌ها و کیفیت بالای محصولات تولید کنندگان داخلی ایجاد گردید، افزودند: تولیدکنندگان روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی در کشورمان به دو بخش تولید کننده دولتی دارای پالایشگاه و شرکت های خصوصی تولید کننده روغن موتور تقسیم می‌گردند.

در مورد برند معتبر ایرانی پترونول، تولید کننده روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی بیشتر بدانید …

ایشان همچنین ضمن خرسندی از دستیابی شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه روغن موتور به دانش روز دنیا، افزودند که شرکت‌های تولید روغن موتور با تهیه مواد اولیه (روغن پایه) با کیفیت ایرانی و خارجی و مواد افزودنی روز دنیا، روغن موتورهای با کیفیت را در بسته بندی‌های همگام با تکنولوژی روز جهانی برای مصرف کنندگان ایرانی و بین المللی عرضه می‌نمایند.

مهرداد سعادت در مورد کیفیت روغن موتورهای وارداتی معتقد است که 100% روغن موتورهای وارداتی با برندهای خارجی که چه از مبادی رسمی یا به صورت قاچاق در بازار عرضه می‌گردند، تقلبی هستند. چرا که قیمت این محصولات وارداتی بیانگر این است که این روغن موتور نمی‌تواند محصول تولیدی شرکت اصلی تولید کننده روغن موتور باشد و در کشورهای همسایه، به صورت تقلبی تولید گردیده است. ضمن تقاضا از مصرف کنندگان محترم از عدم مصرف از روغن موتورهای برندهای خارجی، با یک جستجوی ساده می‌توان به این امر پی برد؛ زمانی که قیمت یک روغن موتور 4 لیتری در کشور ترکیه 10 دلار می‌باشد، با اضافه کردن هزینه های جانبی چون حمل و نقل و گمرک، چگونه این روغن موتورها در کشورمان با عنوان روغن موتور برند خارجی با قیمت حدود صد و پنجاه هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد؟!! همین موضوع نشان می‌دهد که این محصولات تولید شرکت اصلی نبوده و صرفا از نام برند خارجی استفاده گردیده است.

این در حالی است که تولیدکنندگان روغن موتور و روانکارهای خودرویی و صنعتی چه در بخش خصوصی و چه دولتی، آمار صادرات گسترده‌ای به کشورهای مختلف دارند و در بازارهای جهانی با وجود شرایط تحریمی، حضوری پررنگ داریم و محصولات تولیدی ایران در اقصی نقاط جهان عرضه می‌گردد. ولی متاسفانه همچنان برخی از مصرف کنندگان به روغن موتورهای بی کیفیت عرضه شده در بسته بندی برندهای خارجی اعتماد می‌کنند.

در پایان گفتگو سعادت با اشاره به کیفیت بالای مواد اولیه و افزودنی‌ها و فرآیند تولید برندهای ایرانی روغن موتور، اظهار داشت که به کیفیت بالای روغن موتورهای ایرانی اطمینان کامل دارند و این در حالی است که به کیفیت روغن موتورهای وارداتی با توجه به تولید و عرضه تقلبی آنها، هیچ اطمینانی ندارد.

فایل صوتی برنامه تابلوی واردات

در این مقاله، سعی گردید نکات و مباحث مهم مطرح شده بیان گردد. دوستان می‌توانند از لینک زیر این برنامه رادیویی را گوش نمایند.

روغن موتور و روانکارهای پترونول را می‌توانید از اتوسرویس‌ها و تعویض‌روغن‌های معتبر در سراسر کشور و یا از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا خریداری نمایید.

خرید اینترنتی روغن موتور از دیجی کالا، روغن موتور پترونول خرید اینترنتی

در پایان از دوستان و همراهان مگ پترونول خواهشمندیم تجربیات خود را در استفاده از روغن موتورهای به اصطلاح وارداتی با عنوان برندهای خارجی و همچنین روغن موتورهای ایرانی در بخش نظرات بیان نمایند.

2 دیدگاه

  • مهرداد

    سلام
    مطلب جامعی بود سعی کردم که بخشی از برنامه رادیویی رو گوش کنم.
    من تازه فهمیدم که دو تا برند توتال و الف الان بیش از 2 سال هست که در ایران فعالیت ندارند ولی این همه روغن موتور همچنان به نام های این دو برند و با نام روغن موتور وارداتی با کیفیت بالا به مصرف کنندگان می فروشند.
    بازم ممنون از بابت این نوشته ها که اطلاعات مردم در زمینه روغن موتور رو زیاد می کنید.

    • مگ پترونول

      سلام مهرداد جان، خوشحالیم که تونستیم نظرتون رو جلب کنیم.
      متاسفانه اکثر رانندگان خودروهای سواری اطلاعات زیادی در مورد روغن موتور و روانکارهای خودرویی ندارند همین امر باعث شده سودجویان با چاپ لیبل هایی از برندهای به اصطلاح خارجی، روغن موتور های بی کیفیت را به نام روغن موتور وارداتی به فروش برسانند.
      طبق مقاله ” پایان رسمی « الف» و « توتال» درایران ” سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در مورد برندهای روغن موتور الف و توتال حتی صادرات توتال از امارات به ایران نیز متوقف شده است ولی طبق نظر شما همچنان در بازار این روغن موتور با همان برندهای خارجی عرضه می گردند.

      سپاس از همراهیتان با مگ پترونول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *