دانستنی های خودرودانستنی های روغن

انواع آلودگی های روغن موتور و روانکارهای صنعتی و خودرویی

علل و انواع آلودگی های روغن موتور و روانکارهای صنعتی و خودرویی

آلودگي های روغن موتور و روانکارهای صنعتی موجب آفت سيستم هاي هيدروليک و ديگر سيستم هاي مكانيكي تحت روانكاري می‌باشد.اصولا روغن موجود در سیستم های مختلف به چهار روش آلوده می شوند.

علل آلودگی های روغن موتور

آلودگی هایی که توسط خود سیستم ایجاد می شود

ذرات حاصل از سایش که ممکن است به علت کیفیت نامناسب قطعات، طراحی نادرست آنها، خستگی قطعات، بالانس نبودن قطعات دوار، افزایش درجه حرارت و… ایجاد شوند، باعث آلودگی روغن درون سیستم می شوند.

آلودگی های وارد شده به سیستم

براده های جوشکاری، بسته بندی نامناسب، روش های حمل و نقل نادرست و حمل بدون دقت قطعات به وسیله سازندگان، تهیه کنندگان و تکنسین ها، قبل از نصب قطعات در سیستم باعث وارد شدن آلودگی به درون سیستم خواهد شد.

آلودگی های وارد شده توسط افراد به سیستم

تعمیر و نگهداری بدون دقت، اشتباهات صورت گرفته توسط تکنسین هایی که آموزش کافی ندیده یا دقت لازم را در کار به خرج نداده اند، تمیز نکردن قطعات یدکی که در سیستم به کار رفته اند و عدم رعایت دستورالعمل هایی که توسط سازندگان توصیه شده اند، از عوامل آلودگی سیستم به حساب می آیند.

آلودگی های فرار کرده به داخل سیستم

آین آلودگی ها ممکن است از طریق فیلترهایی که دارای کیفیت خوب نیستند، سیستم های فیلتراسیونی که طراحی مناسب ندارند یا از طریق مسیرها و واشرهایی که کیفیت خوبی ندارند و دارای لقی زیادی هستند، وارد سیستم شوند. برای مثال، تمام فیلترها در هنگام کارکرد، تحت فشار جریان روغن قرار می گیرند و ممکن است تعداد کمی از آنها در اثر این فشار، ذرات آلودگی را که از قبل در خود نگه داشته اند، آزاد کرده و وارد جریان روغن کنند. این امر یکی از عمده ترین علل فرار آلودگی ها به داخل سیستم است.

منبع خبر: روزنامه دنیای خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *