دانستنی های خودرو

آشنایی با فیوز خودرو، دلایل سوختن فیوز و نحوه تعویض

دلایل سوختن فیوز خودرو

تجهیزات الکترونیکی خودرو، امروزه یکی از تجهیزات گران قیمت و با ارزش می باشد که در صورت خراب شدن هر کدام از دستگاه های برقی خودرو، شاید امکان حرکت اتومبیل دیگر وجود نداشته باشد.در این میان فیوزها قطعه های فداکاری هستند که برای محافظت از دستگاه های گران تر الکتریکی از اثرات مخرب جریان بیش از حد استفاده می شود وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی یا شوک الکتریکی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.

فیوز خودرو با آمپرهای متفاوتساختار فنی فیوز خودرو

فیوز ها به بیان ساده دو پایه هستند که توسط یک سیم با جنس و ضخامت و مقاومت مشخص که به میزان ظرفیت فیوز بستگی دارد که میزان معینی از جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد.وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد‌نظر شود فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف‌کننده می‌شود عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد. با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می‌شود و مدار الکتریکی قطع می‌شود و به بیان عامیانه فیوز می سوزد.در فیوزهای با روکش شفاف به راحتی می تواند اتصال(سیم) را مشاهده نمود و اگر فیوز بسوزد به راحتی قطع اتصال قابل مشاهده می باشد.نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

جعبه فیوز

خودروهای سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند.

تعداد فیوزهای خودرو بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متفاوت باشد. معمولا خودروهای سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند و خودروهای سنگین تعداد بیشتری فیوز در جعبه فیوز آن ها موجود است. بر روی هر فیوز اطلاعاتی در رابطه با حداکثر از شدت جریان عبوری از فیوز وجود دارد.اکثر فیوزهای به کار رفته در خودرو در بخشی به نام جعبه فیوز خودرو گردآوری گردیده است.
جعبه فیوزها دربیشتر خودروها داخل کابین خودرو در داشبورد یا زیر فرمان تعبیه شده است البته در خودروهای معدودی جعبه فیوز در خارج از اتاق خودرو در محفظه موتور قرار دارد. در دفترچه خودرو مشخصات تمامی فیوزها شامل نام، محل درج فیوز، جریان عبوری و عملکرد هر فیوز بصورت اختصاری برای هر فیوز ذکر شده است.

دلایل سوختن فیوز خودرو

سوختن فیوز خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در زیر برخی از علت های سوختن فیوز خودرو بیان می گردد:

فیوز سوخته،فیوز معیوب

  • اضافه کردن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خروجی فندکی خودرو مانند پمپ باد همراه، افزودن پروژکتورهای پرتوان، استفاده از سیستم صوتی قدرتمندتر از استاندارد
    اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات برقی خارجی به خودرو
    اتصال در سیستم برق و سیم کشی خودرو ( به دلیل برخورد ابزار در زمان تعمیر خودرو)
  • باتری به باتری کردن غیر اصولی
  • خرابی دینام و استفاده از قطعات غیر استاندارد

تعویض فیوز

خاموشی مقطعی بخش های مشخصی از خودرو باید بلافاصله شما را به سمت جعبه فیوز بکشاند.
مطمئن شوید که فیوزها شل نبوده و بصورت صحیح در جعبه فیوز در جای خود قرار گرفته اند
مطمئن شوید جریان عبوری از هر فیوز مطابق آمپراژ مشخص شده در دفترچه خودرو می باشد.
با استفاده از گیره مخصوص فیوزها که در خود جعبه فیوز تعبیه شده است فیوز را خارج می کنیم. فیوزهای سوخته را شناسایی نمایید فیوزهای سوخته معمولا کمی سیاه و دودی شده و پلاستیک فیوز اندکی آب می شود.از این رو می توانید با بیرون کشیدن فیوز مورد نظر صحت و سلامت سیم آن را چک کنید و پس از آن به صورت چشمی، از طریق شکاف بالای فیوز (در فیوزهای با روکش مات) و یا از طریق مشاهده بدنه فیوز (در فیوزهای با روکش شفاف) اتصال یا عدم اتصال دو سر پایه را به یکدیگر چک می کنیم. اگر اتصال قطع شده بود، فیوز سوخته است و باید آن را تعویض نمود
فیوز سوخته شده را با فیوز مشابه و جریان آمپر یکسان جایگزین کرد. قبل از تعویض فیوز سوخته ، علت سوختن فیوز را شناسایی نموده وپس از رفع عیب ، فیوز سالم با آمپراژ مشابه را جایگزین نمایید.

 

جایگزینی فیوز سوخته با فیروز های قوی تر می تواند باعث سوختن قطعات الکترونیکی اساسی خودرو شود.

درصورتی که فیوز سوخته از نمونه 15 آمپر بود، باید آن را با فیوز مشابه 15 آمپر جایگزین نمایید. در صورت استفاده از فیوز با آمپر کمتر (مثال 10 آمپر) باعث می شود فیوز طی زمان کوتاهتر بسوزد. همچنین جایگزینی آن با فیروز های قوی تر (مثلا 20 یا 30 آمپر) می تواند باعث سوختن قطعات مهم تری چون ECU، پمپ بنزین، سیستم صوتی و سایر قطعات الکترونیکی اساسی خودرو شود. همواره برای جایگزینی از فیوزهای استاندارد و مناسب استفاده کنید.
استفاده از فیوز غیر استاندارد و نامناسب احتمال بروز آتش سوزی در جعبه فیوز و اتاق خودرو به شدت افزایش می یابد.

پیدا کردن فیوز سوخته و تعویض با فیوز سالم

نکته مهم

همیشه تعدادی فیوز استاندارد و مناسب و رایج (مانند نمونه های 5 تا 30 آمپر) در خودرو خود همراه داشته باشید.
با مگ پترونول همراه باشید تا در مقالات آتی به جعبه فیوز انواع خودروهای سواری بپردازیم.

27 دیدگاه

    • مگ پترونول

      سلام مهدی عزیز
      لازم هست حتما همکاران برقکار بررسی نمایند احتمال زیاد در سیستم برق رسانی ایرادی وجود دارد.
      با تشکر

  • جمیل

    مرد حسابی اگه قراره بریم پیش اساتید برقکار که اینجا مطرح نمی کردیم…بالاخره باید تجارب دیگران روارزیابی کرد…هیچ تجربه ای نداری سایت نزار

    • مگ پترونول

      سلام دوست و همراه گرانقدر مگ پترونول
      ما در مگ پترونول تمام تلاش خویش را می کنیم که بتوانیم آگاهی رانندگان در زمینه خودرو بالاخص روغن موتور و روانکارهای خودرویی را افزایش دهیم.
      با این وجود نمی توانیم در مواردی که صرفا براساس اطلاعات کلی از طریق فضای مجازی، اطلاعات مناسبی در اختیار دوستان قرار دهیم، اصراری به ارائه اطلاعاتی که شاید دوستان را از مسیر اصلی تشخیص و رفع عیب خودرو، دور کند نداریم و کاربران مگ پترونول نیز در این راه با ما همراه و همدل هستند.
      و لطف و اعتماد این عزیزان موجب گردیده است تا به امروز بیش از سیصد دیدگاه در مقالات مگ پترونول به ثبت برسد که برای پاسخ دقیق و مستند برخی از این دیدگاه ها از چندین متخصص مربوطه کمک گرفته ایم و ساعت ها برای پاسخی مستند و دقیق و علمی وقت، صرف شده است که منجر به ایجاد بستری برای استفاده از نظرات و تجربه سایر کاربران نیز فراهم گردیده است.
      پیروز و سربلند باشید.

    • مگ پترونول

      سلام بیژن عزیز
      متاسفانه سیستم برقی خودروهای امروزی پیچیده و متنوع هست نمی توان براساس اطلاعات جزئی از مشکل فنی موجود در سیستم برق خودرو نمی توان، راهکار دقیق رفع مشکل را بیان نمود.
      با این حال، سعی می کنیم در صورت امکان اطلاعات مناسبی نیز همین جا خدمت دوستان نیز ارائه دهیم.
      همانطور که جواد در همین دیدگاه ها بیان کرده بوده که فیوز برف پاک کن مدام می سوزد؟
      بدون اشاره به نوع و مدل خودرو و حتی سایر مشکلات و تغییرات سیستم برف خودرو، فلوچارت عیب یابی سیستم برف پاک کن خدمتشان ارسال گردید.
      باز هم بابت همراهی شما عزیزان با مگ پترونول با وجود کاستی های موجود مجله اینترنتی روغن موتور، مگ پترونول سپاسگزاریم.

  • امیر

    با سلام
    سیمهای پشت جعبه فیوز پرایدم میسوزد
    فیوزهای چراغ کوچک و فن
    مشکل از کجاست؟
    اگر راهنمایی بفرمائید ممنون میشم

    • مگ پترونول

      سلام امیر جان
      لازم هست حتما به یکی از همکاران متخصص در زمینه برق خودرو مراجعه نمایید. در زمینه خرید قطعات یدکی خودرو حتما به فروشندگان معتبر مراجعه نمایید و از اصالت قطعه یدکی مطمئن گردید.
      با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام جواد جان، مسلما اگر نوع خودروتان می فرمودید می توانستیم بهتر خدمتتان توضیح بدهیم.
      برای رفع سوختگی فیوز بصورت مدام ضروری است که به متخصص برقکار خودرو مراجعه فرمایید.
      ولی خودتان، موتور برف پاک کن را به صورت چشمی از لحاظ عدم استفاده از سیم اتصال بدنه برای تجهیزات برقی، قطع یا نازک شدن آن و سوختگی سیم ها بررسی فرمایید.
      شاید مطالعه “ فلوچارت عیب یابی برف پاک کن خودرو خوب عمل نمی کند” خودروسازی سایپا خالی از لطف نباشد.
      ممنون می شویم بعد از عیب فیوز خودرو، تجربه را با دوستان به اشتراک بگذارید.
      پترونول: بهترین برای برترین ها

    • حمید نایینی

      ایراد از موتور برف پاک کن میتونه باشه. اتصالی داره….
      سوختن فیوز ب طور دائمی نشاندهنده اتصالی در مسیر مورد نظر است….

  • میثم

    سلام ، در خودرو ۴۰۵ یه سری فیوز هست که کاملا فلزی هستند و پوشش پلاستیکی ندارند اونها چند آمپر هستند و آیا فیوز هم امکان داره که مقاومتش زیاد بشه و نیاز به تعویض پیدا کنه؟

    • مگ پترونول

      سلام میثم عزیز
      متاسفانه بنده با وجود بررسی راهنمای عیب یابی فیوز خودرو پژو 405، اطلاعاتی از فیوز های کاملا فلزی پیدا نکردم.
      می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرویتان، براساس مکان فیوز، آمپر دقیق فیوز را تشخیص دهید.

  • محمد

    سلام. ماشینم پرایده فیوز فن خیلی داغ میکنه. تا جایی که بوی پلاستیک کنار فیوز داخل ماشین میاد. بعضی وقتها هم میسوزه. من خودم احتمال میدم فن خراب باشه. لطفا راهنماییم کنید.

  • احمد

    سلام در جعبه فیوز پراید ردیف B فیوز ۱۵ امپری هست که برای برف پاک کن عقب میباشد ولی در پراید ۱۳۱ برف پاک کن عقب موجود نمیباشد و این فیوز برای چه قسمتی هست و هر موقع تعویض میکنم سریع میسوزد
    با تشکر

    • مگ پترونول

      سلام و وقت بخیر
      حتما به دفترچه خودرو پراید 131 مدل خودرو خود مراجعه نمایید. چرا که براساس مدل خودرو جای فیوزهای خودرو متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *