دانستنی های خودرو

موبیکار،دستگاه عیب‌یاب بلوتوثی خودرو

دستگاه عیب یاب بلوتوثی خودرو ، دستگاه دیاگ خودرو

کامپیوترهای هوشمند و ایسیوها( ECU: Engine Control Unit) از اوایل دهه 80 میلادی وارد صنعت خودروسازی گردید. ایسیوها یا کامپیوترهای سفری( CarPuter: Car Computer) بر روی خودروها نصب می گردند و از طرف دیگر سنسورها و کنترل کننده هایی بر روی قسمت های مهم همچون قطعات برقی، گیربکس، ترمز، سیستم خنک کننده و قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن ها نصب می گردند تا در صورتی که هر خطا و عیبی بر روی قطعات خودرو باشد، کد خطا مربوطه به کامپیوتر خودرو ارسال گردد.

با آمدن کامپیوترهای سفری به خودروها، در زمان خرابی خودرو دیگر نیاز به باز کردن تمام قطعات خودرو نمی باشد و مکانیک ها می توانند به راحتی از طریق کامپیوتر خودرو فقط قطعاتی که نیاز به تعمیر و تعویض دارد را جدا و تعمیر کنند.

امکانات رفاهی بروز و بررسی وضعیت آلایندگی خودرو از دیگر دلایل استفاده صنعت خودروسازی از کامپیوتر های سفری می باشد.

دیاگ خودرو ( عیب یابی خودرو) چیست؟

دیاگ به معنای تشخیص مخفف کلمه انگلیسی Diagnostic است. در واقع دیاگ خودرو به عملیات عیب یابی خطا و ایرادهای خودرو گفته می شود. این امر توسط سیستم های کامپیوتری خاصی که به سیستم های دیاگ خودرو معروف هستند، انجام می گیرد. دستگاه های دیاگ خودرو،  اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج می کنند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، ایرادهای جزیی و کلی خودرو را نمایش می دهند.

اجزای سیستم های عیب یاب خودرو ( دیاگ خودرو)

 

اجزای سیستم های عیب یاب خودرو ( دیاگ خودرو)

نرم افزار دیاگ خودرو

از مهمترین قسمت های دیاگ خودرو، نرم افزار دیاگ خودرو می باشد که برای هر مدل خودرو متفاوت می باشد. برای هر مدل خودرو باید از نرم افزار خاص کامپیوتر آن خودرو استفاده نماییم تا دستگاه دیاگ بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استاندارهای ECU خودرو مطابقت داده و ایرادات و عیب های خودرو را نمایش دهند.

کابل های رابط و کانکتورها

کابل های رابط وظیفه اتصال و انتقال اطلاعات ما بین دستگاه دیاگ خودرو و کامپیوتر خودرو  را برعهده دارند.

اینترفیس ( Interface)

مترجم میانی بین کامپیوتر خودرو و دستگاه دیاگ، اینترفیس می باشد.

کامپیوتر

یکی از مهمترین بخش های سیستم دیاگ خودرو، کامپیوتر دستگاه عیب یاب خودرو، وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از کامپیوتر خودرو را دارد. با پردازش اطلاعات کامپیوتر خودرو، اطلاعات مهم و حیاتی در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو تولید می شود.

دستگاه های عیب یاب خودرو همگی به نوعی کد خوان هستند و به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

اسکنر عیب یاب خودرو G-scanدسته اول به نام اسکنر ها معروفند که فوق العاده حرفه ای هستند.بیشتر این نوع دستگاه های دیاگ خودرو در نمایندگی خودروها، کلینیک های تخصصی عیب یابی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند، کاربرد دارد. دستگاه پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) نمونه ای از این نوع دستگاه عیب یابی خودرو می باشد که امکانات و عملکردهای بسیار فوق العاده و حرفه ای دارد.

دسته دوم دستگاه های عیب یابی خودرو، اسکنرهای همراه ارزان قیمتی می باشد که به جرات می توان گفت تمام رانندگان می توانند از این نوع دستگاه های دیاگ خودرو استفاده نمایند. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به تلفن همراه شما ارسال می نمایند. با نصب نرم افزار مربوطه بر روی تلفن همراه خود و اتصال به کامپیوتر خودرو از طریق کانکتور بلوتوثی، اطلاعات زنده خودرو در تلفن همراهتان نمایش داده می شوند.

یکی از دستگاه های عیب یاب بلوتوثی همراه خودرو، موبیکار می باشد که شامل سخت افزار تماما بومی به همراه نرم افزار تلفن همراه تمام فارسی می باشد. شرکت «بهداد تدبیر مبین آریا» برای اولین در بهمن ماه سال ۱۳۹۶  آغاز به فروش موبیکار بلوتوثی نموده و تعدادی از دستگاه‌های موبیکار بلوتوثی را به فروش رسانده و خوشبختانه حمایت و اعتبار قابل توجهی را نیز کسب نموده است.

موبیکار، دستگاه عیب یابی بلوتوثی خودرونرم‌ افزار موبیکار خودرو با دسترسی به اطلاعات تمامی کامپیوتر و ایسیو خودرو، قابلیت‌های زیر را برای شما فراهم می‌کند:

عیب‌یابی (دیاگ) شخصی خودرو

آگاهی لحظه‌ای از وضعیت بخش‌های مختلف خودرو

ترجمه کدهای خطا و اعلام وجود اشکال به زبان ساده،

بررسی لحظه به لحظه مصرف سوخت،

جستجوی نزدیکترین تعمیرگاه معتبر

محاسبه سرعت و شتاب صفر تا صد خودرو

ردیابی خودرو و خدمات مرتبط

جهت مشاهده مدل های خودروهای پشتیبانی شده توسط موبیکار می توانید به سایت موبیکار مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *