دانستنی های خودرودانستنی های روغن

شش مرحله تعویض روغن موتور‌سیکلت

شش مرحله تعویض روغن موتور سیکلت

تعویض روغن موتور و فیلتر موتور‌سیکلت فرایندی ساده و سرگرم کننده می باشد که نیاز به ابزارهای چندانی نیز ندارد و می تواند موجب صرفه جویی در هزینه های نگهداری موتور‌سیکلت گردد.

وظیفه اصلی روغن موتور‌سیکلت محافظت از موتور، موتور‌سیکلت می باشد. با گذشت زمان عملکرد روانکاری روغن و خواص ادتیوها و افزودنی به روغن کاهش می یابد بنابراین روغن موتورسیکلت می بایست بطور مرتب تعویض گردد. اگر از موتور خود در شرایط سخت مانند دماهای شدید، محیط های گرد و غبار و حمل بارهای سنگین استفاده می نمایید، باید روغن موتور موتورسیکلت در فواصل زمانی کوتاه‌تر تعویض نمایید. همچنین در صورت کاهش حجم روغن موتور‌سیکلت نیز می بایست هرچه سریعتر روغن موتور‌‌سیکلت را تعویض نمایید.

کاهش حجم روغن موتور‌سیکلت

مرحله اول: انتخاب روغن موتور‌سیکلت مناسب و آماده سازی ابزارآلات

مقاله مرتبط: راهنمای جامع انتخاب بهترین روغن موتورسیکلت

با مراجعه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود می‌توانید سطح کیفی روغن ، گرانروی و نیز حجم روغن موتورسیکلت مناسب را تعیین نمایید. در صورت عدم وجود دفترچه راهنمای موتور‌سیکلت حتما به وب سایت اصلی شرکت سازنده موتور‌سیکلت جهت تعیین روغن موتور‌سیکلت مراجعه نمایید.

علاوه بر روغن موتور مناسب ابزارآلات زیر نیز برای تعویض روغن موتور‌سیکلت ضروری می باشد.

  • چک نگهدارنده موتور‌سیکلتابزار مورد نیاز برای تعویض روغن موتور‌سیکلت
  • قیف
  • دستمال پارچه‌ ای
  • دستکش
  • آچار فرانسه
  • آچار فیلتر روغن
  • فیلتر روغن موتور‌سیکلت
  • ظرف تخلیه روغن موتور

مرحله دوم: آماده سازی موتور‌سیکلت

برای تخلیه کامل و آسان روغن موتور‌سیکلت برای چند دقیقه موتور‌سیکلت روشن نمایید تا موتور‌سیکلت گرم شود. سپس موتور‌سیکلت در مکانی صاف پارک نمایید و موتور‌سیکلت را بر روی جک قرار دهید.

آماده سازی موتور‌سیکلت برای تعویض روغن موتورسیکلت

مرحله سوم: تخلیه روغن موتور‌سیکلت

برای تخلیه کامل روغن، ابتدا گیج روغن موتور را کامل باز نمایید. سپس پیچ تخلیه روغن موتور را پیدا نموده و ظرف تخلیه روغن را در زیر پیچ قرار دهید. با باز کردن پیچ روغن موتور، بسته به میزان گرمای موتور موتورسیکلت در مدت زمانی بین نیم تا یک ساعت روغن بطور کامل تخلیه می گردد.

مرحله چهارم: تعویض فیلتر روغن موتور‌سیکلت

فیلتر روغن می بایست در هر تعویض روغن جایگزین گردد. ابتدا با آچار فیلتر روغن قبلی را باز نمایید. در ادامه واشرهای پلاستیکی را روغنکاری نمایید و فیلتر روغن جدید را جای خود محکم نمایید. پس از تعویض فیلتر روغن، پیچ روغن موتور را بسته و محکم نمایید.

مرحله پنجم: ریختن روغن موتور‌سیکلت

روغن موتور را با در نظر گرفتن حجم روغن مورد نیاز مطابق با دفترچه راهنمای موتورسیکلت، با استفاده از یک قیف از محل گیج روغن موتور می ریزیم. سپس گیج روغن موتور را می بندیم.

مرحله ششم: روشن کردن موتور‌سیکلت و یادداشت یادآور

آخرین مرحله روشن کردن مجدد موتور سیکلت برای اطمینان از عملکرد صحیح روغن و خاموش شدن چراغ چشمک روغن بعد از اندک زمان می باشد. حتما در تلفن همراه یا دفترچه یادداشت تاریخ و کیلومتر تعویض روغن را برای تعویض های بعدی ثبت نمایید.

جهت رعایت مسائل زیست محیطی، می بایست روغن موتور مصرفی را به مراکز جمع آوری روغن موتور تحویل نمایید.

همراهان گرانقدر پترونول، تجربیات و نظرات خویش را در مورد روغن موتورسیکلت های پترونول با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *