دانستنی های خودرودانستنی های روغن

چهار نکته مهم انتخاب روغن موتور مناسب – فناوری ساخت، حجم روغن موتور قابل تعویض

روغن موتور سنتتیک (Synthetic) ، روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)، روغن موتور معدنی (Mineral)

در مقالات قبلی مگ پترونول، نکات شاخص گرانروی و سطح کیفی روغن موتور، برای انتخاب روغن موتور بررسی گردید.در ادامه قصد داریم به دو نکته مهم دیگر در انتخاب روغن موتور مناسب یعنی فناوری و فرایند ساخت روغن موتور و حجم روغن موتور قابل تعویض بپردازیم.

فناوری ساخت روغن موتور

روغن موتور های موجود در بازار از نظر فناوری و فرایند ساخت به سه دسته تقسیم بندی می گردد که تقریبا بر روی بسته بندی تمام روغن موتورها، فناوری ساخت روغن موتور درج می گردد.

روغن موتور معدنی (Mineral)

روغن موتورهای معدنی اولین نوع روغن موتور تولید شده می باشد. در واقع روغن موتورهای معدنی بر پایه نفت خام تولید می گردند. روغن موتورهای معدنی با توجه به فرایند ساخت ساده تر، نسبت به روغن موتورهای فول سنتتیک یا نیمه سنتتیک قیمت های به مراتب پایین تری دارند. روغن موتورهای معدنی بیشتر وظیفه روانکاری را برعهده دارند. به خاطر عدم اصلاح ساختار شیمیایی و مواد افزودنی کمتر در این نوع روغن موتور، بازه زمانی مابین دو تعویض روغن موتور کوتاه تر می باشد. روغن های معدنی در موتور خودروهای قدیمی استفاده می شوند.

لوبکات ماده اولیه روغن پایه

با انجام پالایش بر روی نفت خام، تنها چند درصد مواد هیدروکربنی با تعداد اتم‌های بین 20 تا 50 به دست می‌آید که مناسب برای استفاده در روانکار است؛ این برش مناسب جهت مصارف روانکاری اصطلاحا برش روغنی یا لوبکات نامیده می‌شود. در پالایشگاه‌های روغن، عملیات پالایش بر روی لوبکات انجام شده و ماده‌ای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغن‌های موتوری، صنعتی و گریس حاصل می‌شود. لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است که حدود 85 تا 95 درصد از آن را تشکیل می‌دهد. گفتنی است همه نفت‌های خام به منظور تولید روغن پایه مناسب نیستند و برای تولید روغن پابه باید عواملی مانند ترکیب شیمیایی، هزینه پالایش، درصد برش روغنی موجود در نفت خام، نیاز بازار و موارد دیگری را در نظر گرفت.

در صورتی که براساس دفترچه راهنمای خودرو، می بایست از روغن موتورهای معدنی برای موتور خودرو استفاده نمایید. روغن موتورهای معدنی پترونول انتخاب مناسبی هستند.

روغن موتور سنتتیک یا فول سنتتیک (Synthetic)

در جنگ جهانی دوم، آلمانی ها با توجه به نبود نفت، با استفاده از زغال سنگ و گاز متان بصورت انبوه اولین روغن موتور سنتتیک را تولید کردند. این نوع روغن موتورها ابتدا در موتور جت مورد استفاده قرار گرفت ولی با گذشت زمان و نیز مزایای زیاد نسبت به روغن موتورهای معدنی، در موتور خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفتند. روغن موتورهای سنتتیک از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه تولید می شوند. در فرایند ساخت روغن موتورهای سنتتیک، ناخالصی موجود در روغن موتور از بین می رود.  ساختار شیمیایی روغن موتور به گونه ای اصلاح می گردند تا روغن موتور کیفیت و روانکاری بالاتری نسبت به سایر روغن موتورها داشته باشد.

هر روغن موتور از دو بخش متمایز تشکیل شده است، بخش اول پایه‌ی اصلی روغن است و بخش دوم، ادتیو ها و  افزودنی‌هایی است که به ترکیب اصلی اضافه می‌شود تا محصول نهایی تولید شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای مینرال و سنتتیک در ترکیب پایه‌ی آن‌هاست. ترکیب پایه در روغن موتورهای معدنی از نفت خام به دست می‌آید درصورتی که ترکیب پایه‌ی روغن‌های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی تشکیل می‌دهد.

دارا بودن ساختار مولکولی یکنواخت یکی از ویژگی های روغن موتورهای سنتتیک، نسبت به به روغن موتورهای مینرال می باشد. مولکول های روغن موتورهای سنتتیک به راحتی می توانند روی هم بلغزند و بهترین عملکرد روانکاری را داشته باشند. در صورتی که ساختار مولکولی روغن موتورهای مینرال، یکنواخت نبوده و برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه می شوند.

تفاوت روغن موتور سنتتیک و روغن موتور معدنی، ساختار مولکولی روغن موتور سنتتیک و روغن موتور معدنی

در کارخانه یا شرکت تولید کننده روغن موتور، روغن موتورهای سنتتیک را با ساختاری منحصربه‌فرد تولید و عرضه می‌کند که در این بین موادافزودنی‌ها (ادتیوها) نقش ویژه‌ای دارند. هر کدام از این ادتیو ها (مواد افزودنی) ویژگی های خاصی را در روغن موتورهای سنتتیک ایجاد می نماید. از جمله این مزایا و ویژگی ها می توان به تبخیر کم و پایداری بهتر، حفظ گرانروی در دماهای بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی و کف ، کمک به کاهش مصرف سوخت، کاهش رسوبات موتور و… اشاره کرد. همچنین کارکرد آنها به تبع کیفیت بهتر، بالاتر است روغن موتورهای تمام سنتتیک،گران قیمت ترین روغن موتور های موجود می باشند.

روغن موتورهای سنتتیک پترونول، برای خودروهای سواری عبارتند از روغن موتور پترونول فول پرایم با بالاترین سطح کیفی روغن موتور API:SN و با شاخص های گرانروی 5W30  و 5W40  و روغن موتور پترونول فول گلد فول سنتتیک  با سطح کیفی API:SM و شاخص گرانروی 10W40.

برای تهیه روغن موتورهای فول سنتتیک پترونول علاوه بر خرید از تعویض روغن و اتو سرویس های مجاز سراسر کشور می توانید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا خریدی آسان و مطمئن داشته باشد.

روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)

روغن موتورهای نیمه سنتتیک در واقع مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک قرار می گیرند و در واقع از ترکیب روغن موتورهای معدنی و سنتتیک حاصل می‌شود. هرچند روغن موتورهای نیمه سنتتیک از تمام مزایای روغن موتور سنتتیک بهره نمی‌برد اما کیفیت بالاتری نسبت به روغن موتورهای معدنی دارند.

روغن های نیمه سنتتیک به خاطر داشتن ادتیوها و افزودنی های بیشتر نسبت به مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند. در واقع روغن های  نیمه سنتتیک از لحاظ ویژگی و قیمیت مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک می باشند.

 نوع روغن موتور برای خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ ، پژو پارس، سمند، تیبا، ام وی ام و …. مناسب است. برای  مشاهده و خرید انواع روغن موتورهای نیمه سنتتیک پترونول به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا مراجعه فرمایید.

با توجه به تفاوت های ذکر شده برای انتخاب روغن موتور مناسب از منظر فناوری ساخت، برای هر خودرویی بهترین منبع، دفترچه راهنمای خودرو است.

حجم روغن موتور قابل تعویض

آخرین نکته مهم در انتخاب روغن موتور مناسب خودرو، حجم روغن موتور قابل تعویض می باشد. حجم روغن موتور مورد نیاز هر خودرو متفاوت می باشد. و براساس نوع و حجم موتور و گشتاور تولیدی تعیین می گردد. در صورتی که در زمان تعویض روغن، فیلتر روغن موتور نیز تعویض می گردد حجم روغن موتور قابل تعویض افزایش پیدا می کند.

همچون سایر نکات انتخاب روغن موتور مناسب خودرو، با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو حجم روغن موتور قابل تعویض با فیلتر روغن و بدون فیلتر روغن مشخص می گردد.

فیلتر روغن موتور، نمای درونی فیلتر روغن موتوربرای مثال حجم روغن موتور مورد نیاز برای خودروهای خانواده سایپا مطابق دفترچه راهنمای خودرو، بدون فیلتر روغن 3 لیتر می باشد و در صورتی تعویض فیلتر روغن، حجم روغن مورد نیاز 3.4 لیتر می باشد.

همچنین روغن موتور توصیه شده در دفترچه راهنمای خودروی آریو می بایست دارای حداقل سطح کیفی API:SL با شاخص گرانروی SAE: 10W40 باشد و حجم روغن موتور قابل تعویض با فیلتر روغن 4 لیتر می باشد.

19 دیدگاه

  • مهرداد

    سلام خسته نباشد
    الان روغن بهتر روغنی هست که سنتتیک باشه یا APIمحصول ملاک هست
    برای مثال مینرالSMبهتره یا فول سنتتیکSL
    لطفا دلیلشم بگین

  • داود امینی

    باسلام وعرض ادب، من ام وی ام ۵۵۰ دارم که داخل دفترچه اون نوشته شده درفصل گرم وتابستان روغن موتور10w40 ودرفصل زمستان ومناطق سردسیر5w40 ودارای سطح کیفی sl وبالاتر استفاده شود، من ۵ ساله ازروغن نیمه سنتتیک 10w40 استفاده کرده ام وخودرو حدود ۷۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد داره، الان میتونم ازروغن تمام سنتتیک 5w40 پترونول استفاده کنم؟ وبرای موتورم مشکلی پیش نمیاد؟ یه مدتیه تایپیتهاش به صدا افتادن وخیلی ها توصیه میکنند که ازروغن5w40 فول سنتتیک استفاده کنم، تشکر میکنم به لحاظ فنی جواب بفرمایید، ممنونم

    • مگ پترونول

      سلام و خداقوت،
      جناب آقای امینی بزرگوار سپاس از همراهی جنابعالی با پترونول
      توضیحاتتان مناسب بود ولی یک سوال در 5 سال گذشته از روغن موتور با سطح کارآیی API: SL استفاده می کردید؟
      استفاده از روغن موتور تمام سنتتیک با سطح کیفی API: SN و گرانروی 5w40 مسلما صدای موتور بهتر خواهد شد ولی از سویی احتمال تبخیر و کم کردن روغن با توجه به ساختار مولکولی یکنواخت و ویژگی های دیگر روغن موتور های سنتتیک بیشتر خواهد بود.
      در هر صورت می توانید از روغن موتور های پترونول که دارای سطوح کیفی و شاخص گرانروی های مختلف می باشد با توجه به پیشنهاد دفترچه راهنمای خودروتان بهره مند گردید.

      با تشکر

  • احسان

    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای خودرو پژو پارس با موتور تیوفایو۱۶ سوپاپ نیمه سنتتیک پیشنهاد میشه یا فول سنتتیک ؟
    چیزی در این مورد در دفترچه ندیدم فقظ ذکر شده 10w40 با سطح sl استفاده بشه.
    اولین روغنی هست که میخوام تعویض کنم برای خودرو و ازتون خریداری کنم اگر سطح sn یا sm بریزم بلامانع ؟ بعدا مشکلی پیش نمیاد ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • مگ پترونول

      سلام احسان عزیز، ضمن تبریک ویژه بابت خودروی جدیدتان و آرزوی سلامتی و ایام خوش
      خیلی خوشحالیم که پرسشتون را به مگ پترونول ارسال کردید. دقیقا طبق آخرین دفترچه راهنمای خودرو پژو پارس بارگزاری شده در در سایت ایران خودرو ، برای موتورهای TU5، روغن موتور با سطح کیفی API : SL و درجه گرانروی 10W40 توصیه گردیده است و برای پژوپارس با موتور XU روغن موتور API : SJ و SAE: 20w50 مناسب می باشد. البته به صفحه 177 دفترچه راهنمای خودرو نیز توجه داشته باشید.
      روغن موتورهای با سطح کیفی SL معمولا دارای فناوری ساخت نیمه سنتتیک می باشند چرا که تولید و عرضه روغن موتور با API SL به صورت تمام سنتتیک موجب افزایش قابل توجه قیمت روغن موتور می گردد که معمولا به صرفه نبوده و می توان به جای SL تمام سنتتیک از سطح کیفی SM فول سنتتیک استفاده نمود.
      در مورد استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از سطح کیفی توصیه شده در دفترچه خودرو همان طور که قبلا در پاسخ به سعید عزیز، عرض کردیم:
      ” استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو، ضرر مکانیکی خاصی ندارد ولی امكان تبخیر بیشتر و در نتیجه كم كردن روغن موتور و به طبع آن تعویض روغن با کارکرد کیلومتر و افزایش هزینه مضاعف وجود دارد. و اساسا نياز به تحمیل هزینه بيشتر برای تهیه روغن موتوری که دارای ویژگی های بیشتر از وظایف روانکاری مورد نیاز روغن موتور خودرو شما را دارد، نیز نمی باشد.

      شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک مثلا با سطح کیفی SN توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكارهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.”
      تشکر احسان عزیز

    • مگ پترونول

      سلام علی عزیز
      معمولا روغن موتور خودروهای گاز سوز می بایست از ادتیو ها و مواد افزودنی مناسب گاز سوز بهره بگیرد چرا که ترکیبات اروماتیک مضر حاصل از سوخت گاز را از درون موتور پاکسازی کند.
      حتما دفترچه خودرو رو بررسی نمایید بهترین راه برای انتخاب روغن موتور مناسب دفترچه خودرو شما می باشد. خوشحال می شیم اگر پس از مراجعه به دفترچه خودروتان، حاصل بررسی تان را با مگ پترونول و سایر همراهان روغن موتور پترونول در میان بگذارید.
      تشکر

  • حسین

    سلام و خسته نباشید از اطلاعات خوبتون ممنونم
    بسیار مفید است ولی متاسفانه توی کشور ما که یک نوع روغن رو با پنجاه نوع قوطی و برند عرضه میکنند چطور ممکنه ما بتونیم بفهمیم روغن مینرال کدومه، سینتتیک یا نیمه سینتتیک یا تصفیه شده، کدومه؟

    • مگ پترونول

      سلام حسین جان
      ممنون از همراهی و لطف حضرتعالی به پترونول
      حسین عزیز اگر سطح آگاهی مان بالا برود مسلما در این شرایط نیز می توانیم از بهترین برندهای روغن موتور با قیمت مناسبی که ما از هزینه های سنگین تعمیرات اساسی موتور خودرو باز می دارند، استفاده نماییم.
      شما می بایست در مورد برند های داخلی کشورمان حتما تحقیقات مناسبی انجام دهید. پس از اطمینان از برندهای روغن موتور، می توانید براساس مشخصات محصول اقدام به خرید نمایید.
      اگر به صفحه روغن موتور پترونول در دیجی کالا مراجعه نمایید مشاهده خواهید تعداد زیادی از رانندگانی که محصولات روغن موتور پترونول را خریداری نموده اند، به دیگران کیفیت این برند را پیشنهاد می دهند.
      حسین جان، شاید اصرار عجیب ما به استفاده از برندهای خارجی روغن موتور که سالهاست رسما اعلام نمودند در ایران فعالیت ندارند و محصول ارسال می کنند موجب به سوء استفاده متقلبان می گردد و این ذهنیت را ایجاد می نماید که همه روغن موتورها دارای مشکل هستند.
      پترونول خواهان افزایش آگاهی عموم مردم از مسائل فنی صنعت روغن موتور و روانکارها می باشد تا که کاربران بتوانند به راحتی برندهای معتبر و با کیفیت روغن موتور را انتخاب نمایند.

  • رضا

    با سلام و خسته نباشید
    من برای موتورم میخوام بجای روغن سینتیک روغن مینرال بریزم آیا امکان داره مشکلی پیش بیاد برای موتورم؟ البته گرانروی و سطح کیفی همونی هست که توی دفترچه توصیه شده.

    • مگ پترونول

      سلام رضا جان،
      برای یک پاسخ مناسب لطفا اطلاعات بیشتری درمورد موتور خود و نیز روغن موتور توصیه شده در دفترچه موتور ارسال فرمایید.

  • جواد

    سلام و خسته نباشید
    جناب یه سوال من روغن ماشینم نیمه سنتتیک( مدل خودرو تیبا) میخواستم بدونم اگه روغن sn و یا sm تمام سنتتیک بریزم برای موتورش مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🌹

    • مگ پترونول

      سلام آقا جواد از همراهی شما با روغن موتور پترونول کمال تشکر را داریم.
      پاسخ جناب مهندس آمار محمدی کارشناس صنعت روانکار به سوال شما درمورد استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر برای خودروی تیبا:”خودرو آسیبی نمی بيند ولي در صورت استفاده از روغن موتور فول سنتتیک برای خودرو تیبا،نسبت به روغن نیمه سنتتیک زودتر تبخير می گردد. کاهش حجم روغن موتور در زمان کوتاهتر و به طبع آن تعویض روغن موتور با کارکرد کمتر و نیز افزایش هزینه خرید روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از اثرات اين انتخاب لاكچري می باشد. شاید پرسشی که پیش بیاید این است پس چرا در خودروهای نسل امروزی استفاده از روغن موتورهای فول سنتتیک توصیه و تاکید شده است نکته ای که باید ذکر گردد این مسئله می باشد که موتورهای طراحی شده جهت روغن موتورهای فول سنتتیک، از لحاظ ساختار پیشرانه (موتور) و نوع فرآيندهای مكانيكی با موتورهای نسل قديمی تر متفاوت می باشند همین امر باعث می گردد تا فراريت روانكاهای (سبک) فول سنتتیک تقريبا به صفر برسد.

        • مگ پترونول

          سپاس فراوان از همراهی تک تک همراهان و مصرف کنندگان روغن موتور پترونول
          رسالت مجله اینترنتی روغن موتور – مگ پترونول – افزایش آگاهی و دانش فنی مصرف کنندگان روغن موتور و سایر روانکارهای خودرویی و صنعتی جهت انتخاب مناسب و مصرف با کیفیت ترین روغن موتور خودرو می باشد.
          پترونول : بهترین برای برترین ها

  • عباس

    با سلام
    یه سوال اینکه روغن های چند گرید مثل 5w40یا 5w30برای وضعیت اب وهواست چرا تو هوای تهران که تو اوج گرما به 50درجه بالای صفر میرسه تو یه ماشین مثلاef7خود نمایندگی10w40میریزه وحالا مثلا هوندا سیویک 5w30یا حتی5w20اصلا مدل ماشین نمیخوام قیاس کنم ها اگه تو موتورef75w30بریزم بهتره یانه اسیب رسون میشه ممنون میشم علمی بهم توضیح بدین هیچ کس حتی نمایندگیها هم نمیدونن

    • مگ پترونول

      سلام و عرض ادب
      عباس جان، سپاس از همراهیتان با مجله اینترنتی روغن موتور مگ پترونول
      توصیه می کنم حتما مقاله انتخاب روغن موتور مناسب – شاخص گرانروی را مطالعه نمایید:
      https://petronoloil.com/magpetronol/273/article/engine-oil-knowledge/how-choose-right-motor-oil
      در انتخاب روغن موتور به این نکته توجه نمایید که مرجع اصلی برای مشخص نمودن چهار مشخصه اصلی روغن موتور دفترچه راهنمای خودرو می باشد. که در این میان می توانیم API روغن موتور را بالاتر از سطح کیفی ذکر شده در دفترچه خودرو انتخاب نماییم. ولی در شاخص گرانروی می بایست حتما منطبق با SAE ذکر شده در دفترچه خودرو استفاده نماییم.
      این مورد تاکید می گردد که شاخص گرانروی ذکر شده در دفترچه خودرو براساس نظر مهندسین طراح موتور خودرو بوده و شرایط آب و هوایی نیز در نظر گرفته شده است.
      مثلا در خودروی دنا و سمند با موتور EF7 در بخش انتخاب روغن موتور دقیقا اعلام شده است که شاخص گرانروی مناسب برای این خودرو SAE 10W40 می باشد و به هیچ وجه نباید از روغنی با گرانروی 20W40 استفاده گردد.
      اما سوال جنابعالی، ببینید وقتی در دفترچه خودرو EF7 ، گرانروی 10W40 توصیه گردیده است ولی ما می خواهیم از روغن موتور با گرانروی 5W30 استفاده نماییم این مشکل به وجود می آید که در فصل زمستان که شاخص گرانروی برای خودرو شما می بایست 10 باشد از 5 استفاده می نمایید به زبان ساده روغن موتور شما برای موتور خودروتان بیش از اندازه مورد نیاز روان و شل می باشد همچنین در زمانی که موتور خودرو گرم می باشد و در فصل گرما باز هم روغن موتور شما بیش از اندازه مورد نیاز موتورخودروتان شل می باشد و مسلما روانکاری تمامی بخش ها و قطعات موتور به خوبی انجام نمی پذیرد. بازهم تاکید می کنیم حتما به دفترچه راهنمای خودروتان مراجعه نمایید شاخص های گرانروی ذکر شده در این پاسخ براساس دفترچه خودرو دنا و سمند در سایت اصلی ایران خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *